Toyota Motor Corporation zakłada osiągnięcie zerowej emisji CO2 do 2050 roku. Realizacja tego celu wiąże się z o wiele większym spektrum działań niż tylko rozwojem zelektryfikowanych napędów i technologii wodorowych ogniw paliwowych zgodnie ze strategią „Battery 3R”, która wpisuje się w ideę gospodarki obiegu zamkniętego. Dzięki temu akumulatory trakcyjne wykorzystywane w samochodach elektrycznych i hybrydowych znajdą kolejne zastosowania.
Cykl życia akumulatorów ma szczególne znaczenie w pojazdach z napędem elektrycznym (BEV). Działania Toyoty w tym obszarze obejmują taki rozwój technologii akumulatorowych, aby baterie, które trafią do aut elektrycznych i hybrydowych, były efektywne i długotrwałe, by klienci byli pewni ich jakości przez cały okres użytkowania auta. Gdy baterie nie będą już się nadawać do wykorzystania w samochodzie, mogą znaleźć inne zastosowanie zarówno w przemyśle motoryzacyjnym, jak i w innych sektorach gospodarki.
Toyota dąży również do recyklingu wyeksploatowanych baterii w zrównoważony sposób, który zakłada zmniejszenie ilości emitowanego dwutlenku węgla, a odzyskany materiał posłuży do produkcji nowych akumulatorów.
Strategia „Battery 3R” zakłada redukcję, recykling i ponowne wykorzystanie zużytych baterii, działając we współpracy z partnerami na skalę globalną. Głównym celem marki jest kontynuowanie działań wspierających rozwój bateryjnych aut elektrycznych, jak również lokalnych społeczności. Strategię „Battery 3R” koncern ma prowadzić w pięciu regionach: w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Europie, Chinach i w Azji. Działania Toyoty dążą do zmaksymalizowania odbioru i detoksykacji zużytych baterii na całym świecie poprzez znalezienie dla nich kolejnych zastosowań.
Przykładem działań będących częścią strategii „Battery 3R” jest rozwój baterii nowej generacji, charakteryzujących się wyższą gęstością i lepszą wydajnością, a w efekcie zwiększonym zasięgiem i skróconym czasem ładowania. Po 2026 roku w samochodach Toyoty mają być stosowane m.in. bipolarne baterie litowo-jonowe o wysokich osiągach, wykorzystujące niklową katodę. Zasięg auta wykorzystującego taką baterię ma wynosić około 1100 km, a szacowany czas szybkiego ładowania to około 20 minut (od 10 do 80%).
Koncern nieustanie pracuje także nad przełomowymi bateriami ze stałym elektrolitem, które mogą się pojawić w samochodach Toyoty w latach 2027-2028. Taki akumulator ma pozwolić na przejechanie nawet 1200 km, a czas szybkiego ładowania ma wynosić do 10 minut.
Równolegle Toyota Motor Corporation współpracuje z partnerami nad rozwiązaniami, które pozwolą przyspieszyć osiągnięcie neutralności węglowej i lepsze wykorzystanie surowców. Redwood Materials pomaga w stworzeniu ekosystemu obiegu zamkniętego baterii do zelektryfikowanych pojazdów, poprzez pozyskiwane i ponowne wykorzystanie lub recykling zużytych baterii z hybryd Toyoty.
Wspólnie z przedsiębiorstwem energetycznym JERA zbudowano pierwszy wieloskalowy magazyn energii Sweep Energy Storage – instalację stworzoną ze zużytych baterii pozyskanych ze zelektryfikowanych samochodów. System ten pozwala korzystać z pełnej dostępnej pojemności każdej baterii, niezależnie od ich wydajności, mocy i stopnia zużycia. Z kolei wraz z firmą Tokyo Electric Power Company Holdings (TEPCO) Toyota tworzy stacjonarny magazyn energii o pojemności 3 MWh, składający się z baterii odzyskanych z hybrydowych i elektrycznych Toyot, służący do przechowywania energii z odnawialnych źródeł, przetwarzania prądu stałego w prąd zmienny i wykorzystywanie go przez długi czas.
Źródło: Toyota