Baterie charakteryzują się różnorodnymi parametrami technicznymi, które determinują optymalne warunki ich użytkowania. Do najważniejszych z nich należy gęstość energii, która bezpośrednio wpływa na pojemność baterii, a tym samym na zasięg pojazdu, oraz gęstość mocy, od której zależy prędkość ładowania ogniw. Istotna jest także liczba cykli ładowania, które baterie mogą znieść przed koniecznością wymiany. Różne typy baterii oferują różnorodne połączenia tych parametrów. Dla autobusów oznacza to możliwość dopasowania pojazdów do specyficznych potrzeb, takich jak wyznaczone trasy, dostępna infrastruktura ładowania w zajezdniach oraz uwarunkowania geograficzne.
Baterie LTO są oparte na anodzie z tlenków tytanu, co wyjaśnia ich nazwę – Lithium-Titanium-Oxide. Oferują one wysoką gęstość mocy, co umożliwia szybkie ładowanie, trwające zaledwie kilka minut pomiędzy kursami. Choć ich gęstość energii jest niższa, co powoduje, że pojemność w kilowatogodzinach (kWh) nie wyróżnia się tak bardzo jak w przypadku innych typów ogniw, to czas potrzebny na naładowanie pojazdu jest znacznie krótszy i mieści się w przedziale minut, a nie godzin. Jest to doskonałe rozwiązanie w przypadku intensywnego ruchu miejskiego, gdzie bateria w autobusie nie wystarcza na cały dzień eksploatacji. Dodatkowo, baterie LTO cechują się bardzo długą żywotnością w kontekście liczby cykli ładowania.
Baterie LFP, zbudowane z ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (Lithium FerroPhosphate), charakteryzują się wyższą gęstością energii i nominalnym napięciem w porównaniu do baterii LTO. Stanowią one korzystny kompromis między gęstością energii, gęstością mocy a żywotnością. Ponadto, dzięki braku kobaltu i niklu w ich składzie, baterie LFP mogą być oferowane w bardziej konkurencyjnych cenach.
Baterie NMC, czyli litowo-niklowo-manganowo-kobaltowe (Nickel, Manganese, Cobalt), to jeden z najpopularniejszych rodzajów akumulatorów. Charakteryzują się one wysoką gęstością energetyczną oraz możliwością ładowania przy znacznej mocy. Choć prace nad wydłużeniem ich żywotności wciąż trwają, obecnie już oferują wiele lat intensywnej eksploatacji. Akumulatory NMC są doskonałym wyborem dla przewoźników, którzy poszukują rozwiązań gwarantujących długi zasięg pojazdu na jednym ładowaniu.
Bez względu na wybrane chemiczne rozwiązanie dla baterii, wszystkie przedstawione technologie są już w pełni rozwinięte. Taka różnorodność ma umożliwiać każdemu przewoźnikowi – niezależnie od skali floty i warunków geograficznych – znalezienie odpowiednich akumulatorów, które odpowiadają jego wymaganiom i sprawdzą się w każdych miejskich warunkach.
Źródło: eCity powered by Solaris
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?