Zmiana ma umożliwić przez okres 6 miesięcy od dnia planowego wejścia w życie przepisów, to znaczy od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r., sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów w trybie „awaryjnym” umożliwiającym sporządzanie, przez czas awarii systemu, dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej lub formie elektronicznej prowadzonej poza BDO.
Jak wynika z treści projektu ustawy, w przypadku awarii BDO m.in.:
3 stycznia br. projekt skierowano do pierwszego czytania w komisjach do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Z jego pełną treścią można zapoznać się TUTAJ. W przypadku jego przyjęcia, wejdzie on w życie dzień po ogłoszeniu.
Zmiany w projekcie zostały wprowadzone na wniosek Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, który w listopadzie minionego roku skierował list otwarty do Ministra Klimatu. Podkreślił w nim ograniczoną funkcjonalność BDO i niepokoje przedstawicieli przedsiębiorstw gospodarujących odpadami odnośnie tego, że wersja testowa Bazy została udostępniona tylko wąskiej grupie wybranych przedsiębiorców, co pozostałym może utrudnić korzystanie z niej od Nowego Roku. Przedstawił w nim też postulat przedstawicieli przedsiębiorców, aby wprowadzić wymienione w projekcie tymczasowe prowadzenie ewidencji odpadów w formie papierowej i elektronicznej poza BDO do czasu aż pozostali przedsiębiorcy zapoznają się z jej działaniem, a system okaże się wystarczająco stabilny.
Po otrzymaniu odpowiedzi ze strony ministerstwa Rzecznik MSP, skierował do niego 19 grudnia 2019 r. kolejny list, w którym zwrócił uwagę na błędy w proponowanych przez resort poprawkach i wniósł, żeby zawarto w nich również wyłączenie mikroprzedsiębiorców z obowiązku gospodarowania odpadami przez BDO i zezwolenia na gospodarowanie odpadami przez przedsiębiorców „na starych zasadach” do końca pierwszego półrocza 2020 r.
Źródło: Rzecznik MSP