Przyjęty projekt ustawy dostosować ma polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, jeśli chodzi o szczegółowe zasady dotyczące procedur zgłaszania pojazdów użytkowych wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki stwierdzone podczas drogowej kontroli technicznej.
- Prowadzona przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego tzw. centralna ewidencja naruszeń ma zostać powiększona o dodatkowe dane, które dotychczas nie były gromadzone. Chodzi o numer VIN pojazdu.
- Gromadzenie nowych danych jest potrzebne do wymiany komunikatów między punktami kontaktowymi krajów UE dotyczących zgłoszeń wyników drogowej kontroli technicznej pojazdów użytkowych wskazujących poważne lub niebezpieczne usterki.
- Nowe rozwiązania pozwolić mają na sprawniejszą współpracę Inspekcji Transportu Drogowego z właściwymi organami innych unijnych państw.
- Zaproponowane przepisy mają przyczynić się do zapobiegania nieuczciwej konkurencji w transporcie drogowym związanej z różnymi poziomami kontroli stosowanymi przez poszczególne państwa członkowskie.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać po 9 miesiącach od ogłoszenia.
Źródło: Kancelaria Premiera