Nowe przepisy uchwalone przez Parlament Europejski są częścią pakietu „Fit for 55″. Jest to plan unijny, który sprawi, że do 2030 roku emisje gazów cieplarnianych zmniejszą się o co najmniej 55% w porównaniu z poziomami z 1990 roku. Kolejny cel to ograniczenie emisji dwutlenku węgla w transporcie.
Europosłom udało się wynegocjować, że do 2026 roku co najmniej co 60 km wzdłuż bazowej sieci drogowej TEN-T zostaną umieszczone stacje ładowania samochodów elektrycznych. Będą miały moc co najmniej 400 kW. Do 2028 roku moc wyjściowa sieci ma wzrosnąć do 600 kW. Stacje ładowania dla pojazdów ciężarowych i autobusów mają znajdować się co 120 km. Punkty te należy zainstalować na połowie głównych dróg europejskich do 2028 roku. W zależności od drogi moc wyjściowa stacji ładowania ma wynosić od 1400 kW do 2800 kW. Państwa członkowskie Unii muszą dopilnować, aby do 2031 roku stacje tankowania wodoru wzdłuż bazowej sieci drogowej TEN-T znajdowały się co najmniej co 200 km.
Użytkownicy pojazdów na paliwa alternatywne będą mogli w łatwy sposób zapłacić w punktach ładowania (kartą płatniczą lub za pomocą urządzeń do płatności zbliżeniowych oraz bez abonamentu). Cena tych „paliw” będzie wyświetlać się za kWh, kg lub za minutę/sesję. Europosłowie zapewnili, że do 2027 roku Komisja utworzy swego rodzaju unijną bazę danych paliw alternatywnych. Ma ona informować konsumentów o dostępności różnych stacji ładowania, czasie oczekiwania czy cenach w danym punkcie.
Korzystanie z bardziej zrównoważonych, odnawialnych i wydajnych rozwiązań energetycznych w sektorze transportu pomoże zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych i zanieczyszczenie powietrza, poprawić jakość życia obywateli i stworzyć nowe, wysokiej jakości miejsca pracy. Nowe przepisy pomogą również powiększyć infrastrukturę ładowania i sprawią, że będzie ona tak łatwa w użyciu, jak tradycyjne stacje benzynowe – powiedział Petar Vitanov, sprawozdawca Parlamentu w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych.
Nowe przepisy o infrastrukturze paliw alternatywnych przyjęto 514 głosami za, przy 52 głosach przeciw i 74 głosach wstrzymujących się. Kiedy Rada zatwierdzi projekt, nowe przepisy o infrastrukturze paliw alternatywnych będą obowiązywać sześć miesięcy po ich wejściu w życie.
Źródło: Parlament Europejski