Valeo i MAHLE rozszerzają ofertę silników elektrycznych bez magnesów na segment premium.
Bazując na wcześniejszym, udanym rozwoju technologii silników elektrycznych bez magnesów (EESM – Externally Excited Synchronous Motor – zewnętrznie wzbudzany silnik synchroniczny) we współpracy z europejskim producentem OEM, Valeo rozszerza swoją ofertę na pojazdy z wyższego segmentu wspólnie z MAHLE. Razem opracują innowacyjny system osi elektrycznej bez magnesów, zaprojektowany dla pojazdów elektrycznych o mocy szczytowej od 220 kW do 350 kW. System iBEE (wewnętrzne bezszczotkowe wzbudzenie elektryczne) ma na celu zrewolucjonizowanie zarówno wydajności, jak i efektywności silników elektrycznych bez magnesów.
Umowa o wspólnym rozwoju łączy wiedzę specjalistyczną Valeo w zakresie silników elektrycznych, wysoce wydajnych falowników oraz technologii sterowania, z ekspertyzą MAHLE w zakresie wirników bez magnesów oraz technologii MAHLE Contactless Transmitter (MCT). Obie firmy pracują także nad nowatorskim systemem chłodzenia, który ma zapewnić wyjątkowy stosunek mocy ciągłej do mocy szczytowej. Dodatkowo, przewiduje się zmniejszenie śladu węglowego o ponad 40% w porównaniu z silnikami elektrycznymi wykorzystującymi magnesy trwałe o równoważnej mocy.
Xavier Dupont, dyrektor generalny Valeo Power Division, stwierdził:
„Nasza współpraca z MAHLE to doskonałe połączenie. MAHLE opracowuje wirnik EESM i bezszczotkowy układ wzbudzania, a Valeo, bazując na swojej wiedzy z zakresu elektroniki mocy, zapewnia dedykowane sterowanie tym silnikiem oraz bezszczotkowym układem zintegrowanym z naszym falownikiem. To partnerstwo pozwala Valeo rozszerzyć portfolio EESM na segment premium, co jest kluczowe dla wsparcia ewolucji motoryzacji w kierunku innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań.”
Martin Wellhoeffer, członek zarządu grupy MAHLE, dodał:
„W tym projekcie dwaj liderzy elektryfikacji łączą swoje siły. Nowa oś elektryczna skorzysta z doświadczenia MAHLE w technologii nadajników i przekaźników bezstykowych. Wspólnie wyznaczymy nowy standard w zakresie upakowania i wydajności osi elektrycznych opartych na technologii EESM, wykonując kolejny krok w stronę przyszłej mobilności.”
Pierwszy rozwój EESM firmy Valeo opierał się na współpracy z europejskim producentem OEM, zapoczątkowanej w 2022 roku. Celem projektu było opracowanie nowej generacji silników elektrycznych bez magnesów, które zwiększyłyby gęstość mocy o 30% i zmniejszyły ślad węglowy o 30% w porównaniu z silnikami elektrycznymi z magnesami trwałymi.
Faza walidacji, trwająca ponad 6 miesięcy, zakończyła się sukcesem, przekraczając początkowe oczekiwania pod względem mocy i wydajności. Dzięki doświadczeniu Valeo w zakresie falowników, wydajność dorównuje silnikom z magnesami trwałymi stosowanymi w pojazdach segmentu B/C, a jednocześnie przynosi korzyści technologii bezmagnesowej, takie jak brak użycia pierwiastków ziem rzadkich i mniejszy ślad węglowy.
MAHLE, w ramach swojej strategii elektryfikacji, koncentruje się na rozwijaniu elektrycznych układów napędowych. Jej technologia bezstykowych nadajników i przekaźników dla silników bez magnesów odgrywa kluczową rolę w dalszej ewolucji e-osi opartej na technologii EESM. Eliminacja materiałów ziem rzadkich ma pozytywny wpływ na zrównoważony rozwój e-mobilności, obniżając koszty i zwiększając bezpieczeństwo zasobów. Kluczową cechą technologii jest indukcyjna, bezkontaktowa transmisja mocy, co pozwala na wydajną i trwałą pracę silnika.
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:
Źródło: MAHLE