Volkswagen i Siemens chcą wspólnie poprawić bezpieczeństwo na drogach, szczególnie na skrzyżowaniach. Aby tego dokonać, opracowano nowe funkcje, które mogą wzbogacić wymianę informacji między samochodami i cyfrową infrastrukturą otoczenia. System wykorzystuje technologię WLANp (ITS-G5) w łączności samochodów z otoczeniem typu Car2X i jest obecnie testowany na ulicach Wolfsburga.
W ramach wspólnego projektu Wolfsburg, Volkswagen i Siemens utworzyły obszar testowy na głównej ulicy miasta, na której dziesięć sygnalizatorów świetlnych wyposażono w urządzenie do transmisji cykli świetlnych do pojazdów znajdujących się w pobliżu za pośrednictwem technologii WLANp (ITS-G5). W przyszłości pojazdy wyposażone w system łączności z otoczeniem typu Car2X będą w stanie przetworzyć te informacje i poinformować kierowcę o tym, że – na przykład – zielone światło jest lub za moment będzie włączone na wszystkich sygnalizatorach wzdłuż jego kierunku jazdy. Dzięki takiej informacji kierowcy będą mogli uniknąć niepotrzebnego hamowania lub przyspieszania. Już w najbliższej przyszłości samochody będą w stanie realizować tego typu funkcje bez udziału kierowcy.
Funkcja „przewidywania” przez samochody kolejnych cykli świetlnych zwiększa przepustowość ulic w obszarach zabudowanych i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Dwa skrzyżowania w Wolfsburgu zostały wyposażone w nowoczesne czujniki do wykrywania pieszych i rowerzystów.
Skrzyżowania wyposażone w technologię czujników radarowych pozwalają znacznie zwiększyć dokładność wykrywania pieszych i rowerzystów. Informacja o ich obecności w pobliżu samochodów jest szczególnie cenna na rozbudowanych skrzyżowaniach i w tzw. czarnych punktach, gdzie często dochodzi do wypadków z udziałem tych uczestników ruchu.
szef działu „Siemens Mobility Germany” - Manfred FuhgSamochody wyposażone w łączność z otoczeniem typu Car2X za pomocą technologii WLANp Volkswagen wprowadzi do oferty już w przyszłym roku. Aby dane z infrastruktury drogowej były jak najpełniejsze, zostaną uzupełnione o dodatkowe komunikaty, które pozwolą na stworzenie rozbudowanego systemu bezpieczeństwa na drogach. Dzięki temu samochody będą w stanie skutecznie zapobiegać wypadkom w sytuacjach, w których teraz kierowca lub pojazd nie dostrzegają innych użytkowników dróg za pomocą własnych zmysłów lub czujników, albo zauważają ich dopiero w ostatniej chwili. W ten sposób lepiej chronieni będą w szczególności piesi i rowerzyści, którzy często są ofiarami wypadków.
Sygnalizatory świetlne oparte na systemach ze sztuczną inteligencją oraz inteligentne metody sterowania mogą dostarczyć samochodom znacznie bardziej precyzyjnych informacji o cyklach czerwonego i zielonego światła niż było to dotychczas możliwe.
- Manfred FuhgPatrząc z dzisiejszej perspektywy szczególnie w miastach wykorzystanie infrastruktury drogowej zapewnia wiele zalet wraz z innymi korzyściami płynącymi z łączności samochodów z otoczeniem typu Car2X. W przeciwieństwie do stosunkowo niedokładnych danych dotyczących położenia smartfona, zastosowanie czujników położenia analogicznie w wypadku samochodu gwarantuje bardzo dokładne dane na temat jego pozycji w krytycznym obszarze. To jest niezbędny warunek do uniknięcia fałszywych ostrzeżeń. Poza przeszkodami technicznymi zachowanie prywatności to kolejny aspekt, który mógłby zniechęcić użytkowników do korzystania z lokalizacji przy pomocy ich smartfonów.
szef działu „Bezpieczeństwa pojazdów” w Volkswagenie - Gunnar KoetherWiele firm pracuje obecnie nad rozszerzeniem istniejących standardów technologii WLANp. Za sprawą projektu pilotażowego w rzeczywistym ruchu drogowym rozwija się ona bardzo szybko i powinna być gotowa już wkrótce. Jedno jest pewne: Rozbudowany system bezpieczeństwa na drogach będzie skuteczny tylko wtedy, gdy infrastruktura drogowa i wszyscy użytkownicy dróg będą porozumiewać się tym samym językiem. Właśnie dlatego Volkswagen i Siemens wspierają Unię Europejską w jak najszybszym ustanowieniu wiążących ram systemu łączności samochodów z otoczeniem.
Wolfsburg i Volkswagen postawiły sobie za cel, aby uczynić to miasto modelowym w dziedzinie cyfryzacji pod hasłem #WolfsburgDigital. Kiedy sygnalizacja świetlna i samochody potrafią się komunikować, korzyści z cyfryzacji są widoczne dla wielu ludzi.
burmistrz Wolfsburga - Klaus Mohrs
Źródło: Volkswagen