Słaba stabilność na zakrętach, hałas na nierównościach, mocne przechyły podczas gwałtownych manewrów – oto typowe wrażenia z jazdy kamperem. Te niedogodności wynikają z faktu, że kampery budowane są na bazie samochodów dostawczych, których seryjne zawieszenia nie nadają się do takiego zastosowania. Podstawowa różnica między „busem” a kamperem jest taka, że w aucie dostawczym zawieszenie jest zestrojone bardzo kompromisowo – musi jakoś wytrzymać maksymalne obciążenie (lub nawet przeciążenie), ale musi umożliwiać jazdę także bez ładunku. Kamper z kompletną zabudową wagowo zbliża się do granicy dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) przewidzianej dla danego podwozia. To sprawia, że zawieszenie praktycznie zawsze narażone jest na maksymalne obciążenia eksploatacyjne.
Zwiększone stałe obciążenie zawieszenia wymaga od amortyzatorów większej siły tłumienia. Z tego powodu fabrycznie montowane amortyzatory na ogół są niewystarczające. Mocniejsze tłumienie ma duże znaczenie między innymi podczas pokonywania zakrętów. Wysoko położony środek ciężkości kampera powoduje jego silniejsze wychylanie się podczas jazdy po łukach czy w ostrych zakrętach. Jest to szczególnie odczuwalne przy gwałtowniejszych manewrach, takich jak omijanie przeszkód.
Rozwiązaniem tego problemu mogą być amortyzatory BILSTEIN B6 Camper Advanced. Ich konstrukcję oparto na autorskiej technologii DampMatic. Dzięki niej amortyzator automatycznie dostosowuje się do jednej z dwóch krzywych charakterystyki w zależności od sytuacji. Otrzymujemy zatem dwa amortyzatory w jednym – a wszystko to bez skomplikowanej i kosztownej elektroniki. Ta innowacyjna koncepcja amortyzatorów wpisuje się w nowe motto marki WAY AHEAD i daje szerokie możliwości zastosowania. DampMatic sprawdza się we wszystkich rodzajach kamperów – zarówno w „integrach”, jak też „pół-integrach” opartych np. na Fiacie Ducato (od roku modelowego 2006) oraz bliźniaczych konstrukcyjnie pojazdach Citroëna i Peugeota.
Amortyzator BILSTEIN B6 Camper Advanced ma komfortową charakterystykę podczas jazdy i sportową podczas manewrów wymijania. Amortyzator wybiera jedną z dwóch krzywych charakterystyki całkowicie automatycznie w oparciu o proces mechaniczny wykorzystujący wibracje przenoszone przez drogę. W „miękkim ustawieniu” olej amortyzatora przepływa zarówno przez główny tłok, jak i specjalny bypass DampMatic. Jeśli amplituda drgań staje się większa ze względu na sytuację na drodze, tłok sterujący przesuwa się do oporu z powodu nagłego wzbudzenia. Powoduje to zamknięcie obejścia, a cały przepływ jest obsługiwany przez tłok główny. Ponieważ przepływ jest w ten sposób zredukowany, amortyzator zachowuje się bardziej sportowo.
Czysto mechaniczna technologia DampMatic opracowana i opatentowana przez firmę BILSTEIN zapewnia, że amortyzatory, które są w rzeczywistości pasywne, mogą błyskawicznie dostosowywać się do zmieniających się warunków jazdy. W przeciwnym razie jest to możliwe tylko w przypadku złożonych aktywnych systemów zawieszenia z dodatkowymi komponentami, kablami lub jednostkami sterującymi. Dla warsztatów i klientów oznacza to, że wysiłek związany z montażem nie jest większy niż w przypadku innych amortyzatorów. Oszczędza to pieniądze i sprawia, że wymiana jest wyjątkowo łatwa do przeprowadzenia.
Branża kamperów doświadczyła w ostatnich latach bezprecedensowego boomu. Według Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Caravaningowego (CIVD), tylko w 2021 r. odnotowano łącznie 81 420 nowych rejestracji, co oznacza ponad dwukrotny wzrost w ciągu ostatnich czterech lat. A to tylko rynek niemiecki bez danych europejskich. Wysokowydajne amortyzatory BILSTEIN B6 Camper Advanced opracowane specjalnie dla tego segmentu dają warsztatom możliwość wejścia na ten ekscytujący rynek i cieszenia się związanymi z tym korzyściami – lub poszerzenia portfolio samochodów kempingowych o atrakcyjną nową opcję – mówi Tomasz Siemek, brand manager marki BILSTEIN w Polsce.
Źródło: BILSTEIN