Błędy lakiernicze – właściwa ocena i usuwanie | MOTOFAKTOR

Błędy lakiernicze - właściwa ocena i usuwanie

Marka Standox, należąca do firmy Axalta, przedstawia listę typowych wad lakierniczych, ich przyczyn, metody zapobiegania i usuwania.

Błędy popełnia się zawsze

Uszkodzenia w lakierze mogą mieć wiele przyczyn. Na przykład klient miał wypadek lub środowisko pozostawiło na lakierze swoje ślady. Może się również zdarzyć, że podczas samego lakierowania popełniono błąd – z pewnych powodów grubość warstwy nie była optymalna lub czas suszenia za krótki. Czasami przyczyną jest niewłaściwe przygotowanie podłoża. Bardzo ważną rolę odgrywają również warunki pracy w warsztacie.

 

Jak widać więc nie jest łatwo rozpoznać przyczyny błędu na pierwszy rzut oka. Dokładna analiza jest bardzo czasochłonna. Z pomocą tej broszury właściwe rozpoznanie błędów lakierniczych nie będzie już takie trudne. Na zdjęciach pokazane są poszczególne wady lakiernicze, a poniżej podane praktyczne wskazówki ich usuwania. Aby proces ten jeszcze bardziej uprościć, poradnik podzielono na 2 części: pierwsza to błędy powstałe podczas przygotowania aplikacji, druga to wpływ środowiska na jakość i wygląd lakieru.

 

Bez jakichkolwiek wątpliwości można teraz określić przyczynę danego błędu i szybko ją usunąć – zanim klient złoży reklamację. Oszczędzi to nie tylko nerwy, czas i koszty, ale umocni pozycję doskonale pracującego fachowca.

I - Błędy powstałe podczas przygotowania aplikacji

1. Zacieki

Przyczyna:

  • nieprawidłowa lepkość i technika natrysku, niezachowanie właściwego czasu odparowania i właściwej grubości warstw
  • źle dobrany pistolet (dysza)
  • źle dobrane ciśnienie natrysku
  • zbyt niska temperatura lakieru, podłoża lub pomieszczenia
  • niewłaściwy rozcieńczalnik lub utwardzacz

 

Zapobieganie:

  • przestrzegać podanego w metryczce sposobu aplikacji
  • używać sprawnych pistoletów natryskowych
  • obiekt i materiał ogrzać do temperatury pokojowej 20°C
  • wybrać właściwą kombinację utwardzacza i rozcieńczalnika

 

Usuwanie:

  • przeszlifować i spolerować
  • wyszlifować i ponownie polakierować

2. Plamy wodne

plamy wodne po lakierowaniu Przyczyna:

  • świeży, niedostatecznie utwardzony lakier
  • zbyt gruba warstwa, za krótki czas suszenia
  • zastosowanie niewłaściwego rozcieńczalnika
  • niewłaściwy utwardzacz lub złe proporcje mieszania

 

Zapobieganie:

  • przestrzegać podanego w metryczce sposobu aplikacji

 

Usuwanie:

  • po wysuszeniu plamy spolerować
  • lakier nawierzchniowy wysuszyć, przeszlifować i ponownie polakierować

3. Chmurki

Chmurki po lakierowaniu Przyczyna:

  • niewłaściwa lepkość natrysku, technika natrysku, czasy odparowania, niewłaściwa temperatura podczas natrysku
  • niewłaściwie dobrany pistolet, dysza pistoletu, ciśnienie natrysku
  • nieodpowiedni rozcieńczalnik

 

Zapobieganie:

  • ustawić odpowiednią lepkość natrysku
  • prowadzić pistolet w jednakowej odległości od lakierowanego przedmiotu
  • dobrać odpowiedni pistolet i dyszę
  • używać wyłącznie zalecanych rozcieńczalników
  • przestrzegać czasów odparowania
  • przestrzegać podanego w metryczce sposobu aplikacji

 

Usuwanie:

  • w przypadku konwencjonalnych lakierów bazowych: przed lakierem bezbarwnym zastosować metodę kropelkową
  • po wysuszeniu lakieru bezbarwnego powierzchnię przeszlifować i ponownie polakierować
  • w przypadku wodorozcieńczalnych lakierów bazowych: na mokry lakier bazowy nanieść równomiernie warstwę końcową zgodnie z metryczką

4. Pęcherzyki spowodowane utlenianiem się rozcieńczalnika

Pęcherzyki spowodowane utlenianiem się rozcieńczalnika po lakierowaniuPrzyczyna:

  • niedokładnie wysuszony wypełniacz np. na krawędziach, listwach ozdobnych
  • rozcieńczalnik lub powietrze, uwięzione w warstwie farby na skutek niewłaściwej lepkości natrysku, niewłaściwego ciśnienia natrysku, niezachowania czasów odparowania, niezachowania czasów suszenia
  • niewłaściwy utwardzacz lub rozcieńczalnik
  • zbyt grube warstwy
  • nieprawidłowa technika natrysku

 

Zapobieganie:

  • nanosić normalne warstwy
  • regularnie kontrolować temperaturę pieca
  • przestrzegać podanego w metryczce sposobu aplikacji

 

Usuwanie:

  • po wysuszeniu ponownie polakierować bez szlifowania (w ciągu 24 godzin) lub przeszlifować bardzo drobną włókniną ścierną
  • po wysuszeniu i szlifowaniu pokryć pory poliestrową szpachlą natryskową lub usunąć zły lakier i ponownie polakierować
  • przeszlifować, nałożyć wypełniacz i ponownie polakierować

5. Efekt „soli i pieprzu”

Efekt "soli i pieprzu" po lakierowaniu Przyczyna:

  • w przypadku wodorozcieńczalnych lakierów bazowych: aplikacja zbyt mokrej warstwy lakieru może powodować małe czarne punkciki przy jasnych kolorach metallic

 

Zapobieganie:

  • przestrzegać prawidłowych proporcji mieszania, ciśnienia natrysku i prawidłowej techniki

 

Usuwanie:

  • ponieważ wada widoczna jest z reguły dopiero po naniesieniu lakieru bezbarwnego, konieczne jest szlifowanie i ponowna aplikacja lakieru bazowego i bezbarwnego

6. Skórka pomarańczy

efekt skórki pomarańczy po lakierowaniuPrzyczyna:

  • niewłaściwe ciśnienie, lepkość i technika natrysku oraz temperatura pomieszczenia
  • niewłaściwa kombinacja rozcieńczalników
  • chropowate podłoże
  • niewłaściwy pistolet (dysza)
  • zbyt wysoka temperatura

 

Zapobieganie:

  • przestrzegać podanego w metryczce sposobu aplikacji
  • przygotować właściwie podłoże
  • stosować właściwy pistolet (dysze)
  • stosować zalecany rozcieńczalnik
  • unikać aplikacji w zbyt wysokiej temperaturze

 

Usuwanie:

  • przeszlifować i ponownie polakierować
  • przeszlifować i spolerować

7. Podnoszenie się lakieru

Podnoszenie się lakieruPrzyczyna:

  • przeszlifowanie do warstwy bazowej nieizolowanej
  • izolowanie niewłaściwym wypełniaczem/primerem
  • niewłaściwie nałożony wypełniacz/primer
  • podłoże niedostatecznie wysuszone

 

Zapobieganie:

  • test rozcieńczalnikowy
  • izolować wypełniaczem 2K lub EP – aplikować go kilkoma cienkimi warstwami i przestrzegać czasów odparowania
  • unikać szlifowania do warstwy bazowej

 

Usuwanie:

  • dokładnie wysuszyć lakier nawierzchniowy
  • uszkodzone miejsce zeszlifować, izolować i nałożyć nową warstwę

8. Ulatnianie się nadtlenku z utwardzacza przy lakierowaniu 2-warstwowym

 Ulatnianie się nadtlenku z utwardzacza przy lakierowaniu 2-warstwowymPrzyczyna:

  • szpachla poliestrowa za bardzo utwardzona (za dużo utwardzacza)
  • złe wymieszanie
  • brak izolacji materiału poliestrowego

 

Zapobieganie:

  • dozownik szpachli
  • sprawdzić ilość dodawanego utwardzacza (waga)
  • przestrzegać zalecanych ilości utwardzacza
  • dobrze wymieszać

 

Usuwanie:

  • szlifować, izolować, polakierować na nowo

9. Ślady po szlifowaniu

Ślady po szlifowaniu pod lakieremPrzyczyna:

  • szlifowanie papierem o zbyt grubej gradacji
  • niewystarczające utwardzenie wypełniacza
  • niewystarczająco dobrze przeszlifowana szpachla poliestrowa
  • niewystarczająca izolacja szpachli przed nałożeniem lakieru nawierzchniowego

 

Zapobieganie:

  • stosować papier o zalecanej gradacji
  • zaszpachlowane miejsca odizolować wypełniaczem 2K-Fueller
  • utwardzić wypełniacz

 

Usuwanie:

  • wysuszyć i przeszlifować
  • izolować i ponownie polakierować

10. Brud i kurz w lakierze bazowym

Brud i kurz w lakierze bazowymPrzyczyna:

  • wniknięcie brudu z powietrza lub lakieru bazowego w wilgotną powłokę lakieru

 

Zapobieganie:

  • zawsze zwracać uwagę na czystość w kabinie
  • przestrzegać czystości w każdej fazie aplikacji
  • aplikować „czysty” lakier
  • stosować sitka i filtry

 

Usuwanie:

  • daną powierzchnię przeszlifować i nanieść nowy lakier bazowy

11. Brud i kurz w lakierze bezbarwnym

Brud i kurz w lakierze bezbarwnymPrzyczyna:

  • podczas aplikacji brud dostał się do wilgotnej warstwy lakieru
  • w zależności od koloru widoczny jako ciemne lub jasne punkciki

 

Zapobieganie:

  • zawsze zwracać uwagę na czystość w kabinie
  • przestrzegać czystości w każdej fazie aplikacji
  • aplikować „czysty” lakier

 

Usuwanie:

  • poprzez szlifowanie i polerowanie usunąć można tylko brud z powierzchni lakieru bezbarwnego
  • w innym przypadku konieczna jest ponowna aplikacja lakieru bazowego i bezbarwnego

12. Problemy z przyczepnością między lakierem bazowym i bezbarwnym

Problemy z przyczepnością między lakierem bazowym i bezbarwnymPrzyczyna:

  • zbyt gruba warstwa lakieru bazowego
  • zbyt krótki czas odparowania międzywarstwowego i końcowego lakieru bazowego
  • niewłaściwe proporcje mieszania lakieru bezbarwnego z utwardzaczem
  • niewłaściwa kombinacja utwardzacza i rozcieńczalnika, zbyt krótki system

 

Zapobieganie:

  • przestrzegać podanych w metryczce grubości warstw lakieru bazowego
  • przestrzegać podanych w metryczce czasów odparowania międzywarstwowego i końcowego
  • przestrzegać podanych w metryczce proporcji mieszania lakieru bezbarwnego, utwardzacza i rozcieńczalnika

 

Usuwanie:

  • przeszlifować i ponownie polakierować

13. Niedostateczne krycie

Niedostateczne krycie lakieruPrzyczyna:

  • niejednolite podłoże (lakierowanie efektowe)
  • zbyt cienka warstwa lakieru nawierzchniowego
  • zbyt duża ilość rozcieńczalnika

 

Zapobieganie:

  • natrysnąć neutralny podkład
  • przestrzegać zalecanej grubości warstwy
  • unikać zbyt dużej ilości rozcieńczalnika

 

Usuwanie:

  • przeszlifować i ponownie polakierować

14. Pęcherzyki wodne

Pęcherzyki wodnePrzyczyna:

  • pozostałość wody po szlifowaniu w kątach, załamaniach, rowkach i pod listwami
  • zanieczyszczone powietrze w instalacji
  • zła izolacja produktów poliestrowych
  • zbyt wysoka wilgotność powietrza
  • zbyt krótki czas odparowania produktów wodorozcieńczalnych
  • przyschnięte cząsteczki soli

 

Zapobieganie:

  • jeżeli jest to możliwe zdemontować listwy, lusterka itp.
  • osuszyć starannie powietrzem
  • regularnie kontrolować wentylację
  • przestrzegać zalecanych dla produktów wodorozcieńczalnych czasów odparowania
  • czyszczenie przed obróbką i aplikacją zgodnie z przepisami

 

Usuwanie:

  • uszkodzoną powierzchnię zeszlifować i ponownie polakierować

15. Złuszczanie się szpachli poliestrowej

 Złuszczanie się szpachli poliestrowejPrzyczyna:

  • niestaranne przygotowanie podłoża
  • niewłaściwa dla podłoża ocynkowanego szpachla poliestrowa
  • nieprawidłowe, suszenie promiennikiem
  • nieutwardzona szpachla poliestrowa – za dużo lub za mało utwardzacza

 

Zapobieganie:

  • dokładnie czyścić i szlifować
  • stosować właściwą dla podłoża ocynkowanego szpachlę poliestrową
  • przy suszeniu promiennikiem przestrzegać zaleceń producenta
  • przestrzegać prawidłowych proporcji mieszania
  • utwardzacz wymieszać zgodnie z metryczką

 

Usuwanie:

  • uszkodzone miejsce dokładnie zeszlifować
  • stosować wyłącznie szpachlę poliestrową Standox, która nadaje się do podłoża ocynkowanego
  • naprawić i nałożyć nową warstwę

16. Podnoszenie i marszczenie lakieru

Podnoszenie i marszczenie lakieruPrzyczyna:

  • reakcja chemiczna pomiędzy dwoma „konfliktowymi” podłożami
  • zbyt gruba warstwa
  • aplikacja na nieutwardzonym podłożu
  • niewłaściwa kombinacja utwardzacza i rozcieńczalnika w systemie mokro na mokro

 

Zapobieganie:

  • unikać aplikacji zbyt grubych warstw
  • stosować produkty tego samego systemu
  • przestrzegać podanych w metryczkach czasów odparowania i suszenia
  • stosować zalecaną kombinację utwardzacza i rozcieńczalnika

 

Usuwanie:

  • lakier całkowicie usunąć z podłoża metalicznego
  • jest to jedyne możliwe rozwiązanie problemu – w przypadku innych metod nie można zagwarantować stabilności warstwy lakieru

17. Igiełkowanie w materiałach poliestrowych

Igiełkowanie w materiałach poliestrowychPrzyczyna:

  • niedostateczne osuszenie podłoża
  • brak izolacji materiałów poliestrowych
  • pory nie zostały przeszlifowane

 

Zapobieganie:

  • materiały wstępne dobrze osuszyć
  • pory dobrze przeszlifować i zaszpachlować
  • na wypełniacz położyć szpachlę drobną
  • dokładnie wymieszać utwardzacz i szpachlę; nie dostanie się do środka powietrze
  • aplikacja drobnej szpachli pod ostrym kątem zapobiega powstawaniu porów

 

Usuwanie:

  • na pory aplikować szpachlę natryskową
  • uszkodzone miejsce przeszlifować i ponownie polakierować

18. Zmatowienie / utrata połysku

Zmatowienie/utrata połyskuPrzyczyna:

  • zbyt duża grubość warstwy / wilgotność powietrza
  • podłoże wrażliwe na działanie rozcieńczalnika
  • niewłaściwe utwardzenie lub reakcja utwardzacza z wilgocią
  • niewłaściwy rozcieńczalnik
  • niedostateczny przepływ powietrza
  • przerwany proces suszenia
  • zbyt szybka aplikacja lakieru bezbarwnego
  • zbyt szybkie i niewłaściwe polerowanie

 

Zapobieganie:

  • przestrzegać podanego w metryczce sposobu aplikacji
  • puszki z utwardzaczem szczelnie zamykać
  • zapewnić wystarczający przepływ powietrza podczas suszenia
  • nie przerywać procesu suszenia

 

Usuwanie:

  • przeszlifować, spolerować
  • przeszlifować i ponownie polakierować

19. Problemy z przyczepnością na tworzywach sztucznych

Problemy z przyczepnością na tworzywach sztucznychPrzyczyna:

  • niedostateczne oczyszczenie, wysuszenie (wygrzanie)
  • użycie niewłaściwego podkładu
  • zły system lakierowania

 

Zapobieganie:

  • wygrzać przed czyszczeniem i naniesieniem wypełniacza
  • dokładnie oczyścić
  • po oczyszczeniu dokładnie odparować rozcieńczalnik, zmywacz
  • użycie podkładu o właściwej przyczepności
  • aplikacja zgodnie z metryczką

 

Usuwanie:

  • przeszlifować, oczyścić i ponownie polakierować
  • przeszlifować i ponownie polakierować

20. Efekt pasów srebra

Efekt pasów srebraPrzyczyna:

  • zazwyczaj nieprawidłowa technika podczas cieniowania kolorów metallic
  • może być również widoczny w kształcie okrągłych kółek na jasnych odcieniach

 

Zapobieganie:

  • przestrzegać wskazówek dotyczących cieniowania
  • przestrzegać prawidłowych proporcji mieszania i ciśnienia natrysku przy lakierach bazowych

 

Usuwanie:

  • przeszlifować, oczyścić i ponownie polakierować
  • uszkodzone miejsce prawidłowo polakierować na nowo

II - Wpływ środowiska na jakość i wygląd lakieru

1. Odchody ptasie

Odchody ptasiePrzyczyna:

  • kwas zawarty w odchodach może wnikać w lakier i powodować różne szkody, od niedużych plam aż po uszkodzenie warstwy ocynkowanej

 

Zapobieganie:

  • jak najszybciej usunąć odchody
  • regularnie chronić warstwę lakieru odpowiednimi środkami
  • unikać parkowania pod drzewami

 

Usuwanie:

  • przykryć wilgotnym papierem i pozostawić na kilka minut
  • usunąć papier i zmyć odchody, wysuszyć
  • plamy usunąć można poprzez spolerowanie uszkodzonego miejsca; w przypadku mocnego uszkodzenia zeszlifować i polakierować od nowa

2. Kwaśny deszcz

Kwaśny deszczPrzyczyna:

  • reakcja związków chemicznych z atmosfery z dwutlenkiem węgla z powietrza
  • widoczny na powierzchni w postaci kropli deszczu w miejscach, gdzie związek był szczególnie skoncentrowany
  • może powodować poważne szkody

 

Zapobieganie:

  • unikać parkowania w dzielnicach przemysłowych
  • lakier chronić poprzez częste mycie i woskowanie karoserii

 

Usuwanie:

  • małe uszkodzenia usuwać np. poprzez polerowanie
  • w przypadku mocnego uszkodzenia polakierować od nowa
  • małe plamy usunąć można pastą czyszczącą

3. Uderzenia kamieni – lakier Uni

Uderzenia kamieni – lakier UniPrzyczyna:

  • uszkodzenia lakieru pod wpływem uderzeń kamieniami
  • w ekstremalnych przypadkach może pojawić się rdza

 

Zapobieganie:

  • zagrożone miejsce pokryć folią plastikową
  • odpowiednie środki chronią podwozie przed uszkodzeniami
  • stosować zalecane przez producenta powłoki lakiernicze

 

Usuwanie:

  • małe uszkodzenia usuwać np. poprzez polerowanie
  • w przypadku mocnego uszkodzenia możliwe tylko lakierowanie całości lub cieniowanie

4. Uderzenia kamieni – lakier metallic

Uderzenia kamieni – lakier metallicPrzyczyna:

  • uszkodzenia lakieru pod wpływem uderzeń kamieniami
  • w ekstremalnych przypadkach może pojawić się rdza

 

Zapobieganie:

  • zagrożone miejsce pokryć folią plastikową
  • odpowiednie środki chronią podwozie przed uszkodzeniami
  • stosować zalecane przez producenta powłoki lakiernicze

 

Usuwanie:

  • małe uszkodzenia usuwać np. poprzez polerowanie, konieczne jednak nałożenie lakieru bezbarwnego
  • w przypadku mocnego uszkodzenia możliwe tylko lakierowanie całości lub cieniowanie

5. Żywice

ŻywicePrzyczyna:

  • oddziaływanie żywic w połączeniu z innymi czynnikami (np. atmosferycznymi)

 

Zapobieganie:

  • natychmiast zmyć wodą lub delikatnym środkiem czyszczącym
  • chronić regularnie woskując karoserię

 

Usuwanie:

  • unikać parkowania pod drzewami
  • małe uszkodzenia usuwać poprzez polerowanie
  • zanieczyszczone miejsce zeszlifować do podłoża i ponownie polakierować

6. Insekty

InsektyPrzyczyna:

  • alkaliczne resztki insektów w połączeniu z podłożem, atmosferą

 

Zapobieganie:

  • natychmiast zmyć wodą lub delikatnym środkiem czyszczącym
  • chronić regularnie woskując karoserię

 

Usuwanie:

  • małe uszkodzenia usuwać poprzez polerowanie
  • zanieczyszczone miejsce zeszlifować do podłoża i ponownie polakierować

7. Plamy ze smoły

Plamy ze smołyPrzyczyna:

  • jazda po świeżo asfaltowanych ulicach
  • widoczne w postaci małych brązowych lub czarnych plamek

 

Zapobieganie:

  • unikać jazdy po świeżo asfaltowanych ulicach
  • stosować lakier bezbarwny odporny na zarysowania

 

Usuwanie:

  • środkiem czyszczącym na bazie rozpuszczalników lub delikatną gąbką polerską
  • po usunięciu plam powierzchnię nawoskować

8. Zanieczyszczenia przemysłowe

Zanieczyszczenia przemysłowePrzyczyna:

  • zanieczyszczenie powierzchni bardzo małymi cząstkami metalicznymi z kurzu kolejowego, przemysłowego, powstałego podczas szlifowania

 

Zapobieganie:

  • powierzchnię natychmiast wyczyścić
  • regularne woskowanie celem utworzenia warstwy ochronnej

 

Usuwanie:

  • małe uszkodzenia usuwać poprzez polerowanie
  • poważne uszkodzenia usunąć i ponownie polakierować

9. Kurz z wapna/cementu

Kurz z wapna/cementuPrzyczyna:

  • żrące oddziaływanie wapna/cementu na powierzchnię lakieru pod wpływem czynników atmosferycznych

 

Zapobieganie:

  • powierzchnię natychmiast zmyć wodą lub delikatnym środkiem czyszczącym
  • regularne woskowanie celem utworzenia warstwy ochronnej

 

Usuwanie:

  • małe uszkodzenia usuwać poprzez spolerowanie pastą, w innym przypadku uszkodzone miejsce zeszlifować i ponownie polakierować

10. Rdza

RdzaPrzyczyna:

  • zawilgocenie po pęknięciu lakieru
  • wyeksponowany goły metal
  • warunki klimatyczne i atmosferyczne wpływają na powstawanie rdzy

 

Zapobieganie:

  • częste mycie i woskowanie, szczególnie w zimie
  • pęknięcia w lakierze natychmiast polakierować, aby zapobiec powstawaniu rdzy

 

Usuwanie:

  • małe uszkodzenia zeszlifować, silną rdzę usuwać poprzez piaskowanie
  • potraktować neutralnym kwasem
  • polakierować zalecanym systemem

11. Szkody w myjniach samochodowych

Szkody w myjniach samochodowychPrzyczyna:

  • uszkodzone lub zabrudzone szczotki w myjniach automatycznych

 

Zapobieganie:

  • unikać myjni automatycznych

 

Usuwanie:

  • pęcherzyki usunąć można poprzez mechaniczne polerowanie drobną pastą
  • unikać zbyt silnego polerowania; sprawdzać grubościomierzem

12. Wyblaknięcie/zmiana koloru

Wyblaknięcie/zmiana koloruPrzyczyna:

  • oddziaływanie promieni UV na określone pigmenty w lakierze
  • niskiej jakości lakier o słabej lub żadnej odporności na promienie UV

 

Zapobieganie:

  • ochrona poprzez regularne woskowanie

 

Usuwanie:

  • częściowo usunąć można poprzez mechaniczne polerowanie drobną pastą
  • unikać zbyt silnego polerowania; sprawdzać grubościomierzem
  • w razie potrzeby ponownie polakierować

13. Plamy wodne

Plamy wodnePrzyczyna:

  • myjnie z twardą wodą
  • widoczne na ciemnych kolorach, szczególnie w bezpośrednim słońcu po umyciu

 

Zapobieganie:

  • nigdy nie myć samochodu domowymi środkami czyszczącymi
  • spłukiwać miękką wodą
  • po umyciu samochód od razu osuszyć

 

Usuwanie:

  • czyścić środkami zawierającymi wosk
  • osuszać wilgotną ściereczką irchową
  • plamy stwardniałe usunąć można tylko poprzez polerowanie

 

Źródło: Standox

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).