W lutym 2023 r. zmieniły się kary za przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii, obejmując również sankcje za brak właściwego zabezpieczenia pojazdu. Mimo upływu ponad roku od wprowadzenia tych przepisów, nadal wielu przewoźników nie zdaje sobie sprawy, że niedopełnienie tego obowiązku może skutkować surowymi konsekwencjami finansowymi. Kara może zostać nałożona bez względu na to, czy w pojeździe znajdowali się nielegalni imigranci.
Zgodnie z przepisami sekcji 31A Ustawy o imigracji i azylu z 1999 roku (z ewentualnymi poprawkami), Sekretarz Stanu w Wielkiej Brytanii ma możliwość nałożenia grzywny na osobę odpowiedzialną za niezabezpieczenie pojazdu ciężarowego.
Osoby odpowiedzialne definiuje się jako właścicieli, najemców i kierowców, a w przypadku przyczep wolnostojących – właścicieli, najemców i operatorów.
Maksymalna kara za brak zabezpieczenia pojazdu ciężarowego to 6 000 funtów dla każdej osoby odpowiedzialnej za incydent. W sumie wszystkie osoby odpowiedzialne (kierowca, pracodawca, zleceniodawca itp.) mogą otrzymać karę wynoszącą łącznie 12 000 funtów.
Kary za brak odpowiedniego zabezpieczenia pojazdu nakładane są według odpowiednich kryteriów.
1500 funtów zapłaci osoba odpowiedzialna za wykroczenie, jeśli w ciągu 5 lat poprzedzających jej nałożenie nie była karana z tytułu niezabezpieczenia pojazdu.
3000 funtów zapłaci osoba, która popełniła podobne wykroczenie w ciągu 5 lat poprzedzających nałożenie kary.
6000 funtów wyniesie mandat dla osoby, która otrzymała karę za to samo przewinienie co najmniej dwukrotnie na przestrzeni poprzednich 5 lat.
Przepisy przewidują dwie główne opcje redukcji kary. Po pierwsze, mandat może zostać zmniejszony o połowę, jeśli osoba odpowiedzialna jest członkiem programu akredytacji kar cywilnych. Możliwe jest również dodatkowe obniżenie o 50%, jeśli osoba ta nie prowadziła pojazdu ani nie była obecna podczas podróży do Wielkiej Brytanii, lecz działała w celu zapewnienia przestrzegania przepisów. Sekretarz Stanu może także wziąć pod uwagę inne istotne kwestie.
„W przypadku nałożenia kary na osobę, która jest kierowcą pojazdu ciężarowego na podstawie umowy z właścicielem lub najemcą pojazdu (niezależnie od tego, czy jest to umowa o pracę), kierowca i właściciel lub najemca są solidarnie odpowiedzialni za karę nałożoną na kierowcę. Nie ma przy tym znaczenia, czy kara została nałożona również na właściciela lub najemcę. Solidarna odpowiedzialność oznacza, że jeżeli kierowca nie zapłaci kary, Border Force zwróci się o jej uregulowanie do jego pracodawcy” – tłumaczy Lucica Kucharec, aplikantka radcowska w TC Kancelarii Prawnej.
Sekretarz Stanu może rozważyć wnioski osób odpowiedzialnych o zastosowanie weryfikacji dochodów w celu zmniejszenia pozostałego poziomu kary.
Dla osób fizycznych, wszystkie przychody jednostki (w tym dodatkowe godziny pracy) za trzy poprzedzające incydent miesiące będą brane pod uwagę. Podczas określania wysokości kary, Sekretarz Stanu uwzględni wszelkie oświadczenia dotyczące sytuacji finansowej danej osoby.
W przypadku osób prawnych, weryfikacja dochodów w celu zmniejszenia pozostałego poziomu kary może nastąpić dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców.
„Zgodnie z wytycznymi, mikroprzedsiębiorcą jest podmiot, którego obrót wynosi do 2 milionów euro, zatrudniający mniej niż 10 pracowników. Taki przedsiębiorca może liczyć na zmniejszenie pozostałego poziomu kary o nawet 75%. Małym przedsiębiorcą z kolei jest podmiot, którego obrót wynosi do 10 milionów euro i zatrudnia mniej niż 50 pracowników. W takim przypadku przedsiębiorca może liczyć na zmniejszenie pozostałego poziomu kary o 50%” – mówi Lucica Kucharec.
Ostatnią kategorią uprawnioną do ubiegania się o weryfikację dochodów w celu zmniejszenia kary jest średni przedsiębiorca, czyli firma zatrudniająca mniej niż 250 pracowników i generująca obroty do 50 milionów euro. W takiej sytuacji możliwe jest obniżenie kary nawet o 25%.
Osoby uprawnione powinny przedstawić w kompleksowym wniosku swoje argumenty dotyczące konieczności weryfikacji dochodów oraz sugerowanego poziomu kary. Wraz z wnioskiem należy załączyć odpowiednią dokumentację. Osoby fizyczne mogą dołączyć kopie odcinków wynagrodzenia lub wyciągi bankowe, natomiast w przypadku spółek wymagane będą bilanse lub oświadczenia podpisane przez osobę zarządzającą.
W przypadku dokumentacji napisanej w języku innym niż angielski lub walijski, konieczne jest dołączenie zatwierdzonego tłumaczenia na jeden z tych języków. Wnioski można składać w dowolnym terminie do dnia, przed którym należy uregulować karę lub grzywnę.
„Po tym terminie wnioski nie będą rozpatrywane, chyba że w wyjątkowych okolicznościach, według uznania Sekretarza Stanu. Po rozpatrzeniu wniosku może on jednak zdecydować o niestosowaniu weryfikacji środków. Mowa o sytuacjach, gdy przedstawiono niewystarczające dowody dotyczące sytuacji finansowej danej osoby fizycznej lub spółki albo w przypadku, gdy dowody te nie uzasadniają złożonego wniosku” – podsumowuje ekspertka TC Kancelarii Prawnej.
Źródło: TC Kancelaria Prawna
Zdjęcie główne: Depositphotos
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?