Skrót HID jest rozwinięciem słów „High Intensity Discharge”, które oznaczają „lampy wyładowcze”.
Litera D jest skrótem od słowa „Discharge”, co oznacza po polsku „Rozładować się”.
Cyfra parzysta (D2, D4) oznacza, że żarnik ksenonowy nie posiada tzw. stopki, czyli przetwornicy do generowania wysokiego napięcia.
Cyfra nieparzysta (D1, D3, D5) oznacza, że żarnik jest wyposażony w tzw. stopkę.
Ostatnia litera S lub R wskazuje na typ reflektora. Istnieją dwa podstawowe rodzaje reflektorów: tradycyjne soczewkowe i paraboliczne.
S to reflektor soczewkowy, inaczej zwany projekcyjnym, natomiast R oznacza reflektor odbłyśnikowy lub inaczej paraboliczny.
Charakterystyczną cechą żarników ksenonowych jest to, że z upływem czasu zmieniają swoją temperaturę barwową – światło z koloru chłodnego, białego staje się niebieskawe, a nawet lekko fioletowe – temperatura barwowa zbliża się do ok. 6000K.
Zmian barwy oznacza, że warto zaproponować klientowi wymianę obu ksenonów.
Biksenony są to światła, w których jedna lampa wyładowcza, świecąca cały czas, pełni zarówno rolę świateł mijania, jak i świateł drogowych, dzięki odpowiedniemu układowi optycznemu. W praktyce oznacza to, że po włączeniu np. świateł drogowych elektromagnes przesuwa specjalną przesłonę, odsłaniając część promienia zwykle zasłoniętą dla świateł mijania.
Wszystkie lampy wyładowcze i żarówki zewnętrze powinny posiadać homologację ECE. Skrót ECE pochodzi od Economic Commission for Europe, czyli Europejskiej Komisji Gospodarczej (EKG). Jest to jedna z komisji regionalnych Organizacji Narodów Zjednoczonych z siedzibą w Genewie.
Zgodnie z ogólną opinią reflektory ksenonowe świateł mijania mogą być stosowane tylko z automatycznym układem poziomowania reflektora oraz systemem oczyszczania klosza. Jest to prawda, jednak międzynarodowa norma ECE R48 regulująca te kwestie nie odnosi się do typu źródła światła, lecz do strumienia świetlnego emitowanego przez jego źródło w światłach mijania. Oznacza to, że np. żarnik typu D5S o mocy 25W o strumieniu 2 tys. lumenów nie podlega wymogowi automatycznej regulacji zasięgu i systemu czyszczenia reflektora.
Zgodnie z przepisami samochód musi być wyposażony zarówno w automatyczną regulację zasięgu, jak i w system czyszczenia reflektora, jeżeli strumień świetlny ma wartość powyżej 2000 lumenów.
Znak ten potwierdza, że produkty posiadają specjalny filtr, który nie przepuszcza promieni UV. Dzięki temu niwelowane jest działanie promieniowania UV, które obniża właściwości świetlne reflektorów nawet o 30% w ciągu jednego sezonu.
Producenci samochodów umieszczają informację na reflektorach o utracie gwarancji w przypadku stosowania żarówek bez filtra UV.
Żarniki ksenonowe są zasilane około 135V, a o napięciu zasilania decyduje układ sterujący, który musi być dopasowany do napięcia panującego w instalacji danego pojazdu.
Szczegółowe opisy lamp wyładowczych oferowanych przez Bosch można znaleźć TUTAJ.
Artykuł sponsorowany przez firmę Bosch