Czy wiesz, że…?
- Bosch posiada ponad 120 lat doświadczenia w projektowaniu i produkcji świec zapłonowych.
- Od 1970 r. Bosch wspiera zespół Porsche w motorsporcie.
- Pierwsza świeca zapłonowa ważyła ok. 290 g i miała średnicę gwintu M18, a obecnie produkowane świece ważą poniżej 40 g i mają gwint o rozmiarze M12 lub M10.
- Świece zapłonowe stosowane w motorsporcie (F1) ważą ok. 20 g, zawierają metale szlachetne i są wyposażone w gwint o rozmiarze M8.
- Nowoczesny ceramiczny izolator świecy zapłonowej Boscha jest tak twardy jak stal.
- Żywotność świetlówki energooszczędnej jest przewidziana na ok. 50 tys. włączeń, a żywotność świecy zapłonowej Boscha na ok. 150 milionów iskier.
- Ciśnienie podczas produkcji obudowy świecy zapłonowej jest równe ciśnieniu wywieranemu na łódź podwodną na głębokości 200 metrów.
- Od 1983 r. Bosch stosuje w elektrodach stopy platynowe w produkcji seryjnej. Ta technologia była użyta pierwszy raz w 1970 r. w wyścigowym Porsche 917, biorącym udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Udział ten zakończył się pełnym sukcesem i wygraną zawodów.
- Do produkcji świec zapłonowych zużyto więcej platyny niż rocznie zużywa jej europejski przemysł jubilerski.
- Świeca zapłonowa w silniku czterosuwowym generuje iskry nawet ok. 60 razy na sekundę. Daje to od ok. 150 iskier na minutę przy rozruchu do ok. 3500 iskier na minutę przy 7000 tyś obrotów/min.
Artykuł sponsorowany przez firmę Bosch