Bosch i Daimler testują parkowanie bez kierowcy w Stuttgarcie | MOTOFAKTOR

Bosch i Daimler testują parkowanie bez kierowcy w Stuttgarcie

Bosch i Daimler uzyskały zgodę na zastosowanie zautomatyzowanego systemu parkowania na wielopoziomowym parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.

Zautomatyzowane usługi parkowania są dostępne za pośrednictwem aplikacji na smartfonie i nie wymagają udziału kierowcy. To sprawia, że jest to pierwsza na świecie w pełni zautomatyzowana funkcja parkowania odpowiadająca poziomowi SAE Level 4*, oficjalnie zatwierdzona do codziennego użytku.

Ta decyzja władz pokazuje, że innowacje takie jak automatyczne parkowanie samochodu są możliwe do realizacji w pierwszej kolejności w Niemczech. Jazda i parkowanie bez kierowcy są ważnymi elementami przyszłej mobilności. Zautomatyzowany system parkowania pokazuje, jak daleko już jesteśmy na tej ścieżce rozwoju.

członek zarządu Robert Bosch GmbH - dr Markus Heyn

Zgoda władz Badenii-Wirtembergii stanowi precedens dla uzyskiwania w przyszłości zgody na usługi parkingowe w garażach na całym świecie. Jako pionier w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy samochodu, torujemy naszym projektem drogę wprowadzenia usługi automated valet parking do masowego stosowania w przyszłości.

szef technologii napędów i zautomatyzowanej jazdy w Daimler AG - dr Michael Hafner

Bez ryzyka: dwóch partnerów ze wspólnym celem

Od samego początku najważniejszym priorytetem firm Bosch i Daimler było bezpieczeństwo usługi parkowania bez kierowcy. Jako, że nie ma jeszcze oficjalnego procesu zatwierdzania zautomatyzowanych funkcji jazdy, które nie wymagają zupełnie udziału kierowcy, projekt od samego początku był nadzorowany przez lokalne władze – główny urząd rejencji w Stuttgardzie i ministerstwo transportu Badenii-Wirtembergii wraz z ekspertami z niemieckiego urzędu certyfikacji TÜV Rheinland. Ich celem była ocena bezpieczeństwa działania rozwiązań technicznych, zastosowanych w samochodach i na parkingu.

 

Rezultatem jest kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa z odpowiednimi kryteriami testowania i dopuszczania, które można stosować także poza tym projektem pilotażowym. W tej koncepcji twórcy określili, w jaki sposób pojazd bez kierowcy wykrywa na swojej drodze pieszych i inne samochody oraz zatrzymuje się w sposób pewny przed przeszkodą. Wprowadzili także bezpieczną komunikację między wszystkimi elementami systemu i niezawodną aktywację manewru parkowania.

Technika umożliwiająca parkowanie bez kierowcy

Jak wygląda proces parkowania? Wjedź na parking, wysiądź z auta i odeślij je na miejsce parkingowe, dotykając ekranu smartfonu – automatyczne parkowanie samochodu nie wymaga udziału kierowcy. W czasie gdy kierowca opuszcza parking, samochód przejeżdża do wyznaczonego miejsca i parkuje. Dokładnie w ten sam sposób samochód powraca do miejscu odbioru. Proces ten opiera się na wzajemnej zależności między inteligentną infrastrukturą parkingową dostarczaną przez Bosch i techniką samochodową pochodzącą od Mercedesa. Czujniki Bosch monitorują na parkingu korytarz jazdy oraz jego otoczenie i dostarczają informacji niezbędnych do kierowania pojazdem. Technika w samochodzie przekształca polecenia z infrastruktury na manewry jazdy. W ten sposób samochody mogą nawet wjeżdżać na rampy i zjeżdżać, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd zatrzymuje się natychmiast.

Kamienie milowe projektu

Firmy Bosch i Daimler rozpoczęły opracowywanie w pełni zautomatyzowanego parkowania bez udziału kierowcy w 2015 r. Latem 2017 r. ich pilotażowe rozwiązanie na parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie osiągnęło ważny etap: automatyczne parkowanie samochodu w rzeczywistych warunkach zostało zaprezentowane po raz pierwszy publiczności. Po tej premierze nastąpiła intensywna faza testów i uruchomień. Od 2018 r. goście odwiedzający muzeum mogą korzystać z usługi parkowania na żywo, w towarzystwie wyszkolonego personelu zabezpieczającego, i dzielić się swoim doświadczeniem.

 

Jednym z aspektów projektu pilotażowego było testowanie koncepcji oświetlenia w pojazdach. Turkusowe oświetlenie wskazuje, że pojazd znajduje się w zautomatyzowanym trybie jazdy i informuje w ten sposób przechodniów i innych użytkowników drogi, że pojazd porusza się samodzielnie. Spostrzeżenia uzyskane z tych testów znalazły odzwierciedlenie w niedawno wydanej normie SAE 3134. Uzyskanie ostatecznej zgody od władz jest kolejnym ważnym kamieniem milowym dla firm Bosch i Daimler: wkrótce zainteresowane strony będą mogły zapoznać się na żywo z innowacyjną usługą parkowania w codziennej eksploatacji parkingu w Muzeum Mercedes-Benz, bez dodatkowego nadzoru ze strony kierowcy zabezpieczającego.

 

*SAE Level 4: jazda bez kierowcy na ograniczonym geograficznie obszarze określona w klasyfikacji autonomiczności pojazdów SAE J 3016

 

Źródło: Bosch

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).