Bosch Engineering i Ligier Automotive wspólnie pracują nad rozwijaniem ekologicznych układów napędowych, które mogą znaleźć zastosowanie w zawodach sportowych. W ramach ich partnerstwa, niedawno przetestowano silnik wodorowy oraz pojazd demonstracyjny Ligier JS2 RH2 w celu sprawdzenia ich stabilności, wytrzymałości i dalszego doskonalenia. Rozwój i inżynieria napędów wodorowych w motorsporcie umożliwiają wprowadzenie zaawansowanych technologii na torach wyścigowych, a zdobyta wiedza może być również wykorzystana do opracowywania innowacyjnych rozwiązań dla pojazdów użytkowych.
„Daje nam to innowacyjną przewagę w przyszłych projektach związanych z wodorem, zarówno w motosporcie, jak i w przypadku sportowych samochodów o wysokich osiągach” – powiedział dr Johannes-Jörg Rüger, prezes Bosch Engineering GmbH.
Już w tym miesiącu Ligier JS2 RH2 ma zostać zaprezentowany na torze wyścigowym.
W ciągu ostatnich miesięcy Bosch Engineering i Ligier Automotive przeprowadziły kolejne ulepszenia pojazdu. Wynikiem tych prac jest 3-litrowy silnik wodorowy z turbodoładowaniem o mocy 443 kW i momencie obrotowym wynoszącym 650 Nm, charakteryzujący się świetną reakcją na zmiany prędkości. Dzięki liczbowym testom i symulacjom, ustalono odporność i długotrwałą wydajność systemów wodorowych nawet w ekstremalnych warunkach, przy temperaturach zewnętrznych od 0°C do +35°C. W trakcie testów prędkości maksymalnej pojazd wielokrotnie osiągnął prędkość powyżej 280 km/h i bez problemu przejechał ponad 5 000 kilometrów na torze wyścigowym, zbliżając się do trasy pokonywanej przez zwycięskie zespoły w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w ostatnich latach.
„Wyniki projektu pokazują, że nasza technologia wodorowa może sprostać wymaganiom wyścigów długodystansowych oraz stanowić doskonałą podstawę do rozwoju przyszłych samochodów wyścigowych i pojazdów sportowych o wysokich osiągach” – powiedział Rüger.
Doświadczenie zdobyte przy projekcie Ligier JS2 RH2, na przykład w zakresie projektowania zbiorników wysokociśnieniowych i bezpieczeństwa wodorowego, ma być wykorzystane w przyszłych projektach klientów obu firm.
W przypadku zastosowań mobilnych, obecnie wodór jest przechowywany głównie jako gaz pod wysokim ciśnieniem do 700 barów. Jednak w przyszłości wodór ciekły może stać się alternatywą ze względu na jego większą gęstość, co pozwala zmieścić więcej wodoru w postaci ciekłej w zbiorniku niż w postaci gazowej. Bosch Engineering i Ligier Automotive wspólnie rozwijają technologię przechowywania wodoru w postaci ciekłej, przeprowadzając badania koncepcyjne mające na celu integrację tej technologii w pojazdach.
W trakcie prac nad Ligierem JS2 RH2, Bosch Engineering był odpowiedzialny za projektowanie pojazdu, rozwój silnika i zbiornika, oraz kompleksowy system bezpieczeństwa wodorowego. Ligier Automotive zajmował się natomiast dynamiką pojazdu, projektowaniem nadwozia samonośnego, oraz adaptacją podwozia Ligiera JS2 R i systemu chłodzenia.
W 2023 roku uczciliśmy stulecie pierwszej edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans. W czerwcu tego roku Ligier JS2 RH2 ma po raz pierwszy pojawić się na torze podczas pokazowego okrążenia samochodów wyścigowych z napędem wodorowym. Wydarzenie ma odbyć się w sobotę, 15 czerwca 2024 roku, tuż przed rozpoczęciem 92. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Samochód ma być prezentowany obok MissionH24, prototypu wyścigowego z napędem wodorowym oraz innymi producentami zaangażowanymi w wprowadzenie wodoru do świata motorsportu.
„To ogromna duma – być w gronie pierwszych producentów, którzy zobaczą swój pojazd napędzany wodorem na kultowym 24-godzinnym torze Le Mans” – skomentował Jacques Nicolet, prezes Ligier Automotive. – „Dążymy do integracji nowych źródeł energii z przemysłem motoryzacyjnym. To demonstracyjne okrążenie pokazuje, że sporty motorowe są niesamowitą przestrzenią badawczą do opracowywania i testowania nowych technologii”.