Współczesne samochody zmieniają się przede wszystkim dzięki zmianom oprogramowania i elektroniki. Do roku 2030 rynek systemów elektronicznych wspieranych przez zaawansowany software ma rosnąć w tempie ok. 15% rocznie. Bosch zamierza umocnić swoją wiodącą pozycję na tym rynku – w tym celu tworzy nowy dział branżowy Cross-Domain Computing Solutions. Od początku 2021 roku nowa jednostka, zatrudniająca ok. 17 000 pracowników, będzie dostarczać klientom z branży motoryzacyjnej, systemy elektroniczne wraz z dopasowanym do nich oprogramowaniem.
Już dziś oprogramowanie wykorzystywane w nowych pojazdach to ok. 100 mln linijek kodu. Dlatego przyszłość motoryzacji mogą kształtować tylko podmioty dysponujące szerokimi kompetencjami w dziedzinie elektroniki i oprogramowania.
członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH - dr Stefan HartungTrend związany ze stosowaniem w motoryzacji coraz bardziej zaawansowanej elektroniki i większej ilości oprogramowania umacnia się. Projektowanie pojazdów staje się tym samym procesem coraz bardziej złożonym. Celem nowego działu branżowego ma być zapanowanie nad tą złożonością i zredukowanie jej poprzez wykorzystanie kompleksowych rozwiązań programistycznych i elektronicznych.
Konsolidacja kompetencji umożliwić ma też szybsze wdrażanie nowych funkcji w samochodach. Dlatego Bosch stworzyć ma nową jednostkę organizacyjną i zintegruje pracowników działów, które opracowują rozwiązania programistyczne, elektryczne oraz elektroniczne w segmentach takich jak układy wspomagające i autonomiczna jazda, Car Multimedia oraz układy napędowe i elektronika nadwozia (Body Electronics).
Bosch jest pionierem elektroniki pojazdowej, a od jakiegoś czasu także firmą programistyczną. Mamy wszelkie predyspozycje, aby także w przyszłości z sukcesem realizować projekty cyfryzacji pojazdów w naszym nowym dziale.
- dr Stefan HartungJeszcze dekadę temu samochód był wyposażony w oprogramowanie obejmujące ok. 10 milionów linijek kodu. W samochodach zautomatyzowanych oprogramowanie będzie składać się z 300 do 500 milionów linijek kodu. Jeden milion linijek kodu odpowiada ok. 18 000 stronom zwykłego tekstu.
W przyszłości oprogramowanie będzie w znaczącym stopniu decydować o funkcjach i właściwościach pojazdów. To dzięki niemu samochody będą coraz bardziej inteligentne, na czym skorzystają kierowcy.
członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH - Harald Kröger
Koncern Bosch wcześnie dostrzegł strategiczne znaczenie oprogramowania w pojazdach i od około czterech lat tworzy je samodzielnie – aktualnie roczne inwestycje w ten segment wynoszą 3 mld euro. Jednak tradycyjne metody tworzenia oprogramowania w poszczególnych, niezależnych od siebie działach osiągnęły już szczyt swoich możliwości. Dlatego Bosch postanowił skonsolidować działania w ramach nowego działu branżowego Cross-Domain Computing Solutions.
Oferowanie oprogramowania z jednego źródła to nasza odpowiedź na ogromne wyzwanie, jakim coraz bardziej intensywna digitalizacja samochodów.
- Harald Kröger
Kröger odpowiada za nowy dział branżowy, w którym w przyszłości ma powstawać zarówno oprogramowanie podstawowe dla komputerów samochodowych i sterowników, jak również oprogramowanie funkcji pojazdów – od asystenta parkowania i asystenta utrzymania pasa ruchu, aż do streamingu muzyki.
Dzięki temu nowe funkcje będą mogły w przyszłości trafiać do użytkowników szybciej, a zmiana będzie mogła się odbywać poprzez aktualizację oprogramowania. Producenci pojazdów będą mogli zaoferować swoim klientom przekonujące i spójne wrażenia podczas jazdy.
Równolegle do konsolidacji działań w obszarze oprogramowania, Bosch intensywnie pracuje nad dalszym rozwojem architektury elektrycznej i elektronicznej w pojazdach i przystosowaniem jej do przyszłych wymagań. W ramach nowo utworzonej jednostki spółka ma skonsolidować także działania związane z projektowaniem komputerów samochodowych, sterowników i czujników. Płynna współpraca tych komponentów będzie miała w przyszłości decydujące znaczenie.
Najważniejszym zadaniem działu branżowego Cross-Domain Computing Solutions będzie zapanowanie nad złożonością systemów elektronicznych i zapewnieniem im maksymalnego bezpieczeństwa.
- Harald Kröger
Szczególną wagę Bosch przykłada do wysokowydajnych komputerów, będących bazą techniczną procesu cyfryzacji nowoczesnych pojazdów. Komputery te konsolidują coraz szersze funkcje i przejmują zadania poszczególnych sterowników.
W produkowanych dziś samochodach klasy premium, montowanych jest ok. 100 indywidualnych sterowników. Nawet w małych autach miejskich mamy dziś od 30 do 50 sterowników. Dzięki wysokowydajnym komputerom, ich liczbę będzie można w przyszłości znacząco zredukować.
- Harald Kröger
Ponieważ tego rodzaju komputery samochodowe będą teraz opracowywane przez jeden dział Bosch, możliwe będzie stworzenie jednolitej architektury IT dla całego pojazdu – zarówno dla funkcji w kokpicie, jak i funkcji sieciowych, dla układów wspomagających i zautomatyzowanej jazdy, a także dla układów napędowych. Architektura ta ma zapewniać płynne współdziałanie komponentów elektrycznych i elektronicznych. Dodatkowo ma umożliwić to firmie Bosch wygenerowanie cennych synergii.
Od początku 2021 roku cały dział branżowy Car Multimedia oraz inne jednostki produktowe należące do działów branżowych Powertrain Solutions, Chassis Systems Control i Automotive Electronics zajmujące się systemami elektronicznymi wymagającymi zaawansowanego oprogramowania, będą działać pod jednym dachem.
Nowy dział branżowy ma zatrudniać ok. 17 000 pracowników w ponad 40 lokalizacjach i przeszło 20 krajach na świecie. Szczegóły przyszłej organizacji są ustalane w ścisłej współpracy z przedstawicielami pracowników.
Już w kwietniu 2020 roku Bosch przeprowadził konsolidację całej produkcji elektroniki w sektorze biznesowym Mobility Solutions. Dział branżowy Automotive Electronics koordynuje obecnie produkcję sterowników i komputerów samochodowych dla wszystkich zastosowań motoryzacyjnych. Umożliwia to przedsiębiorstwu realizację synergii także w obszarze produkcji. Nowa organizacja produkcyjna zatrudnia ok. 24 000 pracowników w 21 zakładach i 14 krajach.
Źródło: Bosch