Bosch na IAA Mobility 2023 | MOTOFAKTOR

Bosch na IAA Mobility 2023

Bosch idzie o krok dalej w zakresie mobilności sterowanej programowo i wprowadza nowe usługi zwiększające wydajność, bezpieczeństwo i komfort.

 

Pojazdy są integralną częścią dzisiejszego cyfrowego świata. W przyszłości nowe funkcje w zakresie łączności, automatyzacji, personalizacji i wysoce wydajnych układów napędowych będą w coraz większym stopniu zapewniane przez oprogramowanie i inteligentny sprzęt. Bosch równie dobrze czuje się w obu dziedzinach: od hamulców, układów kierowniczych i elektrycznych układów napędowych po czujniki, komputery pokładowe i rozwiązania programowe. Dostawca technologii i usług opracowuje i produkuje pod jednym dachem kluczowe komponenty nowoczesnych pojazdów. Bosch zaprezentuje swoje najnowsze rozwiązania w zakresie bezpiecznej i zrównoważonej mobilności na targach IAA Mobility 2023 w Monachium. Sprzęt, oprogramowanie i nowe usługi dla sektora mobilności będą prezentowane na stoisku D10 w hali B3, a ich opis znajduje się poniżej.

Niewidoczne, a jednak wszędzie

Półprzewodniki stanowią istotną część urządzeń technicznych: jako jeden z dziesięciu największych producentów półprzewodników w segmencie motoryzacyjnym firma Bosch stale inwestuje w badania i rozwój oraz rozbudowę swojej światowej sieci produkcyjnej półprzewodników. Jej portfolio obejmuje układy scalone, czujniki MEMS (systemy mikroelektromechaniczne), półprzewodniki mocy i moduły mocy. Producentom samochodów, którzy definiują własne architektury pojazdów elektrycznych/elektronicznych (E/E), Bosch oferuje możliwość precyzyjnego dostosowania zakresu funkcjonalnego półprzewodników do tej architektury.

Czujniki do precyzyjnego wykrywania otoczenia

Nowe czujniki radarowe Bosch umożliwiają wspomaganą i zautomatyzowaną jazdę na poziomach SAE od 0 do 3. W szóstej generacji tych czujników radarowych Bosch zastosował sztuczną inteligencję. Ta nowa generacja lepiej radzi sobie z pomiarem odległości, dużych prędkości i rozdzielczości kątowej. W rezultacie obiekty takie jak motocykle mogą być niezawodnie wykrywane w całym polu widzenia. Na targach IAA Bosch zaprezentuje także nową generację czujników ultradźwiękowych. Dzięki klasyfikacji wzrostu opartej na sztucznej inteligencji czujniki te oferują bardziej niezawodne możliwości wykrywania. Pozwala im to na przykład oszacować przybliżoną wysokość przeszkody. Co więcej, potrojenie echa sprawia, że czujniki te są jeszcze bardziej czułe, umożliwiając im szybkie i niezawodne wykrywanie na przykład pieszych i obiektów o niskim współczynniku odbicia. Portfolio uzupełniają nowe obudowy do kamer. Analiza obrazu nie odbywa się już w samej kamerze, ale w centralnych komputerach pojazdu, takich jak platforma integracyjna ADAS. Dostępne w wersjach 3- i 8-megapikselowych, a także opcjonalnie w wersji 12-megapikselowej do zastosowań poziomu 4, obudowy aparatów stanowią najnowocześniejsze rozwiązania w technologii przetworników obrazu.

 

Czujniki Ultradźwiękowe Bosch

Niezawodne zasilanie w energię

Funkcja Bosch Powernet Guardian gwarantuje, że funkcje pojazdu związane z bezpieczeństwem będą przez cały czas zasilane. W przypadku awarii elektroniczny wyłącznik odłącza układ elektryczny istotny dla bezpieczeństwa od pozostałych (standardowych) odbiorników, takich jak ogrzewanie foteli i podnośniki szyb. Dzięki dogłębnej diagnostyce predykcyjnej strażnik sieci energetycznej szybko wykrywa krytyczne dla bezpieczeństwa luki w dostawie energii, izoluje wadliwe ścieżki i zabezpiecza dostawę energii za pomocą redundancji sprzętowej. Ta funkcjonalność będzie odgrywać kluczową rolę w przyszłych architekturach E/E i zautomatyzowanej jeździe.

 

Bosch powernet Guardian

Komputery pojazdu nowej generacji

Bosch oferuje modułowe i skalowalne komponenty do dostosowanych do potrzeb klienta architektur E/E z indywidualnie konfigurowalnymi komputerami pojazdu. Platforma integracji pojazdów umożliwia tworzenie pojazdów definiowanych programowo ze scentralizowaną i strefową architekturą E/E. Pomysł polega na przeniesieniu oprogramowania aplikacyjnego pojazdu do centralnych komputerów pojazdu. W ten sposób platforma integracji pojazdów umożliwia integrację funkcjonalną we wszystkich obszarach, takich jak nadwozie, ruch i komfort. Aktualizacje bezprzewodowe zapewniają, że oprogramowanie pojazdu jest zawsze aktualne. Platforma integracyjna ADAS to komputer pokładowy firmy Bosch przeznaczony do zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę. Ten potężny komputer może zapewniać funkcje wspomaganej i zautomatyzowanej jazdy oraz parkowania na poziomach SAE 0 do 4. Dzięki modułowej i skalowalnej architekturze platformę można dostosować do specyficznych wymagań każdego producenta samochodów – w tym elastyczną integrację oprogramowania innych firm. W zależności od wymagań dotyczących wydajności i bezpieczeństwa funkcjonalnego, w komputerze można zintegrować dodatkowe funkcje z innych dziedzin, takie jak klimatyzacja, łączność, funkcje wspomagania kierowcy i aplikacje oparte na kamerach, takie jak monitorowanie kierowcy i pasażerów, widok przestrzenny i nagrywanie z kamery samochodowej.

Platforma integracji ruchu koncentruje się na oprogramowaniu aplikacyjnym związanym z bezpieczeństwem dla układu napędowego, podwozia i układu kierowniczego. Aby uzupełnić to portfolio, Bosch oferuje strefowe ECU, które działają jako łącznik między komputerami pojazdu a rozproszonymi ECU, czujnikami i elementami wykonawczymi.

 

Bosch ADAS Integration Platform

Ustawianie odpowiedniej temperatury w samochodach elektrycznych i hybrydowych

Bosch wykorzystuje inteligentne zarządzanie temperaturą, aby zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Optymalna koordynacja obiegu czynnika chłodniczego i obwodu chłodzenia umożliwia precyzyjną dystrybucję ciepła i chłodu, poprawia wydajność akumulatora i zapewnia pracę wszystkich podzespołów w optymalnym zakresie temperatur. W tym celu Bosch opracowuje elastyczne jednostki termiczne jako rozwiązania wstępnie zintegrowane. Dzięki mniejszej liczbie części, etapów montażu i kabli zmniejszają one przestrzeń montażową i wagę.

 

Bosch Thermal Control Unit

Kolejne kroki w elektromobilności

Bosch w dalszym ciągu poszerza swoje portfolio rozwiązań w zakresie elektromobilności. Po raz pierwszy będzie produkować silnik elektryczny i falownik w technologii 800 V. Silnik oferuje lepszą gęstość mocy i momentu obrotowego, podczas gdy w falowniku zastosowano półprzewodniki mocy z węglika krzemu (SiC), które umożliwiają osiągnięcie sprawności do 99 procent. Ponadto wkrótce do produkcji trafi ładowarka-przetwornica, która łączy ładowarkę i wysokonapięciową przetwornicę DC/DC w jednej obudowie. To rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić miejsce i obniżyć koszty.

Bosch Charger Converter

Przyszłość układu kierowniczego, czyli system Steer-by-wire

Steer-by-wire eliminują fizyczne połączenie między kierownicą pojazdu a jego kołami. Otwiera to nowe możliwości przeprojektowania wnętrza pojazdu. Zwłaszcza w dobie zautomatyzowanej jazdy technologia ta umożliwia wprowadzenie nowych koncepcji kokpitu, umożliwiając opuszczenie lub schowanie kierownicy. Ponadto aplikacje sterowane przewodowo stanowią również podstawę dla nowych funkcji bezpieczeństwa w sterowaniu dynamiką pojazdu.

 

Bosch Steer By Wire

Ulepszone układy hamulcowe czyli iBooster i ESP

Najnowsza generacja elektronicznego programu stabilizacji toru jazdy (ESP®) firmy Bosch jest kluczowym elementem nowoczesnych układów hamulcowych. W połączeniu z elektromechanicznym wzmacniaczem siły hamowania iBooster zapewnia wymaganą redundancję układu hamulcowego podczas jazdy zautomatyzowanej, zapewnia wysoki stopień dynamiki wzrostu ciśnienia hamowania w przypadku automatycznego hamowania awaryjnego oraz poprawia efektywność odzyskiwania energii hamowania w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Kontrola dynamiki pojazdu 2.0 to nowy podstawowy system kontroli ESP®. Na podstawie informacji z czujników przewiduje zachowanie pojazdu i aktywnie interweniuje.

 

iBooster i ESP Bosch

Skanowanie otoczenia przestrzennego jako samodzielny moduł oprogramowania

Nowe funkcje dostępne z poziomu oprogramowania zwiększają wydajność, bezpieczeństwo i komfort i są coraz częściej wprowadzane do pojazdów. Trend ten wpływa nie tylko na rozwój i użytkowanie produktów, ale także na sposób, w jaki ludzie doświadczają mobilności.

Wykrywanie przeszkód i skanowanie otoczenia oparte na wideo odgrywa kluczową rolę na drodze od jazdy wspomaganej do zautomatyzowanej. Czujniki kamer rejestrują obrazy otoczenia pojazdu i przetwarzają te dane w sposób, który umożliwia ich wykorzystanie do bardziej zaawansowanego wspomagania kierowcy oraz zautomatyzowanych funkcji jazdy i parkowania. Percepcja wideo firmy Bosch to rozwiązanie czysto programowe, które można wdrożyć w różnych systemach typu „system-on-a-chip” (SoC).

 

Bosch Video Perception

Szybki i niezawodny rozwój zautomatyzowanej jazdy

spółka zależna Bosch, ETAS, wprowadza na rynek oprogramowanie pośredniczące jako łącznik między systemem operacyjnym a indywidualnymi aplikacjami w pojeździe. Rozwiązanie to pozwala na ciągłe doskonalenie funkcji oprogramowania wspomagających kierowcę i zautomatyzowanej jazdy. Umożliwia natychmiastową komunikację między aplikacjami z przepustowością większą niż 10 gigabajtów na sekundę (GB/s) bez narażania bezpieczeństwa. Zachowanie deterministyczne pozwala na wirtualne wykonanie wielu kroków programistycznych przy użyciu zarejestrowanych, rzeczywistych danych. Powtarzalna walidacja oparta na symulacji umożliwia zmniejszenie liczby kosztownych kilometrów jazdy próbnej w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego.

Zwiększanie bezpieczeństwa dzięki systemom wspomagającym

Systemy wspomagania jazdy Bosch sprawiają, że jazda jest bezpieczniejsza i wygodniejsza. Łącząc pożądany pakiet funkcji z modułowego systemu prowadzenia wzdłużnego i bocznego, automatycznej zmiany pasa ruchu i hamowania awaryjnego, producenci pojazdów mogą wdrożyć funkcje zautomatyzowanej jazdy na poziomie SAE 2. Najbardziej zaawansowany wariant, Bosch Driving Assist Premium, wykorzystuje 360-stopniowy widok kamery, aby rozszerzyć zastosowanie funkcji zautomatyzowanej jazdy z autostrady na sytuacje w ruchu miejskim i wiejskim.

Ruch pojazdu i dynamika pojazdu

Zarządzanie ruchem pojazdu firmy Bosch kontroluje i koordynuje zachowanie kierowcy, optymalizując interakcję między układami hamulcowymi, kierowniczymi, podwoziem i układem napędowym. Jego funkcje obejmują kontrolę dynamiki pojazdu 2.0, najnowszą generację systemów Bosch odpowiedzialnych za dynamikę pojazdu, kontrolę trakcji i układ ABS. Funkcja ta przewiduje prawdopodobne zachowanie pojazdu i aktywnie interweniuje. Rezultatem jest bardzo bezpieczna i relaksująca jazda.

Rozwój połączonych systemów pojazdów

PANTARIS to platforma oparta na chmurze, która oferuje niezbędne usługi i narzędzia do wydajnego rozwoju i skalowalnego działania oprogramowania dla systemów pojazdów. Oprócz zapewniania ogólnoświatowej dostępności usług mobilnych, PANTARIS zawiera także portal dla programistów służący do zarządzania pojazdami i usługami. PANTARIS i oferowane przez niego aplikacje opierają się na technologii niezależnej od chmury, dzięki czemu są kompatybilne ze wszystkimi dostawcami chmur publicznych. PANTARIS Connect zapewnia podstawowe usługi w zakresie łączności i obsługi pojazdu przez cały cykl życia pojazdu. PANTARIS Creator zapewnia łatwy dostęp do narzędzi typu oprogramowanie jako usługa (SaaS) w celu bezpiecznego rozwoju i obsługi usług w chmurze. PANTARIS Workspace oferuje programistom centralny punkt dostępu do rezerwacji usług i zarządzania nimi, dzięki czemu wdrażanie określonych aplikacji jest szybkie i łatwe.

Zarządzanie energią w pojazdach elektrycznych

Połączony system zarządzania energią w pojazdach firmy Bosch łączy w sobie zarządzanie temperaturą, układ napędowy i układ elektryczny pojazdu elektrycznego. Zapewnia to optymalną dystrybucję energii na poziomie pojazdu, zmniejszając w ten sposób zużycie energii i zwiększając komfort. Toruje także drogę nowym funkcjom, takim jak tryb bezpiecznego domu. Pomaga to pojazdowi w dotarciu do celu przy pozostałym naładowaniu akumulatora, zmniejszając w razie potrzeby zużycie energii przez elementy zwiększające komfort, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja.

Ważne informacje dla kierowców pojazdów elektrycznych obejmują dostępny zasięg ich pojazdu i spersonalizowane zalecenia dotyczące punktów ładowania. Aby zwiększyć dokładność tych informacji, Bosch uzupełnia dane dotyczące tras, topografii i zużycia paliwa o najnowsze aktualizacje pogody i natężenia ruchu, a także informacje o tym, które elektrycznie zasilane elementy zwiększające komfort, takie jak klimatyzacja czy ogrzewanie siedzeń, są obecnie w użyciu . Algorytmy oparte na chmurze obliczają rzeczywisty zasięg, wybierają odpowiednie miejsce ładowania i wizualizują te informacje na mapie nawigacyjnej.

 

 

Bosch Connected Energy Management

Połączone usługi mapowe do zautomatyzowanej jazdy

Połączone usługi map mogą odegrać główną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i wygody mobilności. Wykorzystują one dane populacji (crowdsourcing) w połączeniu z innymi informacjami z infrastruktury w celu stworzenia wirtualnego czujnika do wykorzystania w systemach wspomagania kierowcy. Usługa dostarcza w czasie rzeczywistym informacji o warunkach drogowych i zagrożeniach, takich jak aquaplaning, lód i śnieg. Dzięki temu zautomatyzowane pojazdy mogą prawidłowo przewidywać warunki, odpowiednio dostosowywać swoje zachowanie podczas jazdy, wybierać inną trasę lub poprosić kierowcę o przejęcie kontroli. Dzięki tej usłudze Bosch jest w stanie poprawić dostępność systemów wspomagających kierowcę i udostępnić nowe funkcje.

 

Bosch Connected Map services

Parkowanie i manewrowanie bez kierowcy

Dzięki zautomatyzowanemu parkowaniu firma Bosch wprowadziła do modeli produkcyjnych pierwszą na świecie zautomatyzowaną i niewymagającą kierowcy funkcję parkowania SAE poziomu 4. Inteligentna infrastruktura prowadzi pojazd bezpiecznie przez garaż do wolnego miejsca parkingowego. Poprawia to komfort parkowania dla kierowców, pomaga operatorom parkingów osiągnąć większe wykorzystanie przepustowości i inne korzyści, a także umożliwia producentom samochodów oferowanie swoim klientom nowych usług opartych na oprogramowaniu. W oparciu o tę technologię Bosch przenosi obecnie manewrowanie pojazdami bez kierowcy do sfery produkcji samochodów dzięki zautomatyzowanemu manewrowaniu pojazdami. Bosch wyposaża zakłady producentów samochodów w inteligentną infrastrukturę lidarsensorów, którą w razie potrzeby uzupełnia o kamery stereoskopowe.

 

Bosch automted vehicle maneuvering

Wykrywanie wnętrza

System monitorowania wnętrza firmy Bosch łączy w sobie różne technologie, aby umożliwić wykrywanie osób w pojeździe, a zwłaszcza dzieci. Krytyczne sytuacje, takie jak rozproszenie uwagi, senność lub niezapięty pas bezpieczeństwa, można szybko wykryć i odpowiednio ostrzec kierowcę. System opiera się na detekcji ruchów i parametrów życiowych, które mogą być również wskaźnikami stanu zdrowia pasażerów pojazdu. Połączenie kamer monitorujących wnętrze z bardzo czułym radarem wykrywającym kabinę – lub alternatywnie z technologią ultraszerokopasmową stosowaną również w Perfectly Keyless – zwiększa i rozszerza możliwości systemu wykrywania wnętrza. Zwiększa to bezpieczeństwo wszystkich osób na drodze.

 

Bosch interior monitoring sensing

 

Większa wydajność dla operatorów flot

Dostępny na trzech różnych poziomach usług, RideCare Connected Ren zapewnia operatorom flot informacje o stanie ich pojazdów. Dzięki modułowi usługi raportu o zakończeniu wynajmu, dostawcy usług mobilnych otrzymują automatyczny raport na temat stanu pojazdu na koniec okresu wynajmu, w tym poziom naładowania akumulatora, przejechane kilometry i wszelkie nowe uszkodzenia pojazdu.

Firmy wynajmujące samochody korzystają z wydajniejszych procesów i niższych kosztów operacyjnych dzięki skróceniu przestojów pojazdów i przejrzystej alokacji uszkodzeń pojazdów. Użytkownicy końcowi korzystają z większej wygody i przejrzystości. Ponadto RideCare Connected Ren korzysta z narzędzia do planowania wykorzystania floty, aby dostarczać informacje przed, w trakcie i po okresie wynajmu, w tym powiadomienia w czasie rzeczywistym o stanie pojazdu, komunikaty o błędach krytycznych i opuszczone interwały serwisowe. RideCare Connected Ren oferuje również wsparcie w planowaniu efektywnego ładowania pojazdów elektrycznych za pośrednictwem narzędzia do planowania ładowania.

Do 2030 roku Bosch planuje wyposażyć w tę technologię ponad dwa miliony pojazdów.

 

Bosch ridecare connected rent

Elektryczny napęd także dla dwóch kółek

Performance Line SX to kompaktowy moduł napędowy firmy Bosch eBike Systems, który umożliwia rowerzystom elektrycznym dynamiczne i wydajne poruszanie się w ruchu miejskim. Nowa jednostka napędowa zapewnia maksymalny moment obrotowy 55 niutonometrów (Nm) i stosunek mocy do masy do 300 watów na kilogram (W/kg). Podczas jazdy w sportowym stylu zapewnia poziom wsparcia nieproporcjonalny do wydajności rowerzysty, zapewniając jednocześnie naturalne wrażenia z jazdy. Performance Line SX wtapia się w elegancki wygląd nowoczesnych miejskich rowerów elektrycznych, dzięki czemu rower nie odbiegfa wyglądem od modelu konwencjonalnego.

Aplikacja eBike Flow zapewnia rowerzystom cyfrowym wsparcie cyfrowe w drodze, dzięki czemu ich rower elektryczny staje się częścią połączonego świata. Łączność między kluczowymi komponentami dzięki funkcjom cyfrowym umożliwia rowerzystom dostosowanie korzystania z rowerów elektrycznych do ich osobistych potrzeb. Aktualizacje bezprzewodowe jeszcze bardziej poprawiają wrażenia z jazdy na rowerze elektrycznym.

 

Bosch ebike performance line sx

 

 

Źródło: Bosch

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).