Oprogramowanie to fundament rozwoju mobilności. Bosch przewodzi w branży pod względem wszechstronnej oferty rozwiązań i systemów dla pojazdów opartych na oprogramowaniu (ang. software-defined vehicle, SDV) – od komputerów pokładowych, poprzez rozwiązania oparte na chmurze, po półprzewodniki. Niemiecka marka wykorzystuje swoje możliwości w obszarze nie tylko oprogramowania samochodowego, ale także niezbędnego sprzętu i już teraz odnotowuje znaczący wzrost sprzedaży komputerów pokładowych. Przewiduje, że w 2026 r. sprzedaż samych tylko komputerowych systemów wspomagania kierowcy i informacyjno-rozrywkowych wyniesie 3 mld euro. Zasadniczo sytuacja biznesowa Bosch kształtuje się korzystnie pomimo niestabilnych i trudnych warunków rynkowych.
Przewiduje się, że sprzedaż w sektorze Mobility w 2023 r. wzrośnie aż o 10% po uwzględnieniu efektu różnic kursowych. Wzrost ten odzwierciedla zarówno wyższe ceny, jak i znaczące zwiększenie obrotów.
Bosch zna się na oprogramowaniu, co pozwala firmie kształtować przyszłość mobilności. Nasza technologia umożliwi realizację koncepcji pojazdu opartego na oprogramowaniu, dzięki czemu będziemy mogli oglądać go na naszych drogach – powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu Bosch, na targach IAA Mobility 2023 w Monachium.
W przyszłych pojazdach opartych na oprogramowaniu, będzie się liczyć nie tylko sprzęt, ale także współdziałanie oprogramowania z różnych źródeł – dodał Hartung.
Obecnie Bosch szczególnie aktywnie buduje pozycję producenta oprogramowania dla sektora mobilności, jednocześnie rozwijając kompetencje w obszarze sprzętu. W ramach tych działań z dniem 1 stycznia 2024 r. firma ma dokonać reorganizacji sektora Mobility, aby wzmocnić współpracę między jej oddziałami. W samych działach odpowiedzialnych za mobilność Bosch zatrudnia 38 tys. programistów – więcej niż jakakolwiek inna firma w branży motoryzacyjnej.
Pojazdy oparte na oprogramowaniu wymagają nowej, scentralizowanej architektury informatycznej i elektronicznej. Bosch należy do nielicznego grona podmiotów, które ją rozwijają – i które wiedzą, jak kontrolować komunikację między elektroniką samochodową a chmurą. Firma oferuje oprogramowanie niezależne od sprzętu, działające na układach różnych producentów. W efekcie tworzy specjalne oprogramowanie pośredniczące do systemów wspomagania kierowcy i zarządzania funkcjami zautomatyzowanymi, co pomaga także uniezależnić oprogramowanie od sprzętu. Pojazdy, których projekt i budowa opierają się na oprogramowaniu, oferują kierowcy spersonalizowany, cyfrowy wymiar jazdy. Nowe funkcje w obszarach takich jak wspomaganie kierowcy można dodawać bezprzewodowo wraz z aktualizacją oprogramowania.
Przywykliśmy do ciągłych aktualizacji w naszych inteligentnych urządzeniach. Także w przypadku samochodów powinniśmy móc pozyskiwać nowe funkcje w dowolnym momencie, niezależnie od liftingu czy zmiany modelu. Rozwiązania Bosch w oprogramowaniu samochodowym zapewnią pojazdom większe możliwości – powiedział dr Markus Heyn, członek zarządu i prezes Bosch Mobility – To dlatego, że oprogramowanie to klucz do jeszcze większej wygody i ekologii – dodał.
Na przykład oprogramowanie w samochodach elektrycznych ułatwia połączone zarządzanie energią i ciepłem, skracając w ten sposób czas ładowania akumulatora nawet o 20%.
Dział elektromobilności Bosch prężnie się rozwija. Firma jest na dobrej drodze do osiągnięcia w 2026 r. obrotu w wysokości 6 mld euro. Jeszcze w ubiegłym roku zdołała zwiększyć produkcję komponentów do samochodów elektrycznych o ok. 50%. W 2023 r. produkcja samych silników elektrycznych wzrośnie dwukrotnie. Ponadto oprogramowanie Bosch odgrywa kluczową rolę w szerzej rozumianej branży elektromobilności, w tym w systemach zautomatyzowanego recyklingu akumulatorów. Oprogramowanie pozwala nie tylko ustalić pochodzenie i stan akumulatora, ale także szybko i bezpiecznie przeprowadzić użytkownika krok po kroku przez proces demontażu pakietu akumulatorów.
Uniezależniając się od siebie, sprzęt i oprogramowanie przynoszą sobie także wzajemne korzyści. Szczególnie widać to w przypadku nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, takich jak system ESP nowej generacji. Najważniejszą innowacją jest tu nowa koncepcja kontroli: Vehicle Dynamics Control 2.0. To oprogramowanie umożliwiające kontrolę nie tylko układu hamulcowego, ale także elektrycznego układu napędowego i kierowniczego. Pozwala to ograniczyć przeciwskręt i skrócić drogę hamowania, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy.
Główna korzyść dla producentów samochodów polega na tym, że nowy system kontroli można zintegrować z komputerem pokładowym lub modułem sterującym ESP, a w przyszłości ma być dostępny w formie odrębnego pakietu oprogramowania. Ma być on częścią systemu zarządzania ruchem pojazdu, rozwiązania programowego umożliwiającego koordynację ruchów pojazdu w każdym aspekcie poprzez centralne sterowanie hamulcami, układem kierowniczym, układem napędowym i podwoziem.
Oprogramowanie Bosch ma zmienić nie tylko sposób jazdy, ale także metodę produkcji pojazdów. Przykładowo firma zabezpiecza łańcuchy dostaw branży motoryzacyjnej z pomocą systemu track and trace. Rejestrując na bieżąco położenie i stan skrzyń transportowych, rozwiązanie to umożliwia ich śledzenie w przejrzysty i bezpieczny sposób. Oprogramowanie Industry 4.0 Nexeed ma pomagać znacznie zmniejszyć wskaźnik odpadów w fabrykach ogniw akumulatorowych z obecnego poziomu 10% do 15%. Ponadto Bosch, wykorzystując sztuczną inteligencję, wykrywa anomalie i błędy w produkcji samochodów na wczesnym etapie, obniżając w ten sposób koszty produkcji. Bosch korzysta z takiego oprogramowania już w 50 zakładach. W fabryce w tureckiej Bursie system ten pomógł już znacząco zredukować koszty produkcji.
Źródło: Bosch