Bosch Tech Compass 2023 to badanie na reprezentatywnej próbie przedstawione przez firmę Bosch na targach CES w Las Vegas (5-8 stycznia 2023 r.). Jego wyniki pokazują, jak osoby w różnych częściach globu oceniają potencjał nowoczesnych technologii i ich rolę w rozwiązywaniu najważniejszych wyzwań współczesności. Badanie realizowane jest cyklicznie, w tym roku do udziału zaproszono respondentów z 7 krajów: Brazylii, Chin, Niemiec, Francji, Indii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.
Ankietowani w różnych krajach w dużej mierze zgadzają się co do potencjału ekonomicznego zrównoważonych rozwiązań i produktów: aż 82% osób uważa, że im bardziej firma zaangażuje się w zrównoważone technologie, tym większy sukces biznesowy odniesie w przyszłości. Pogląd ten jest najbardziej rozpowszechniony w Brazylii i Indiach (po 87%), a najmniej w Stanach Zjednoczonych (73%). Jeśli chodzi o zaangażowanie środowiska biznesowego w działania na rzecz klimatu, badanie sugeruje, że wciąż widzimy przestrzeń do poprawy: ponad połowa ankietowanych (58%) uważa, że obecnie firmy angażujące się w zrównoważony rozwój są w mniejszości.
Walka ze zmianami klimatu jest najważniejszym zadaniem naszych czasów. Dlatego ludzie słusznie oczekują od firm zaproponowania technologii, które pomogą rozwiązać te problemy. Bosch mocno inwestuje w rozwój obiecujących technologii, takich jak elektroliza wodoru — powiedział dr Stefan Hartung, prezes globalnego zarządu Bosch.
Choć wiele regionów świata przechodzi na energię odnawialną, część społeczeństwa wciąż niechętnie podchodzi do kwestii całkowitej rezygnacji z paliw kopalnych służących do wytwarzania energii, takich jak gaz i ropa, czy energii jądrowej. W badaniu Bosch Tech Compass 62% respondentów opowiedziało się za rozpowszechnianiem energetyki słonecznej, a 44% domaga się działań na rzecz popularyzacji technologii wiatrowych. Jednak opinie różnią się w zależności od kraju.
W Chinach (36%) i we Francji (31%) poparcie dla energetyki jądrowej jest wciąż stosunkowo duże w porównaniu do średniej globalnej (23%). Mieszkańcy Stanów Zjednoczonych (ropa: 21%, gaz: 24%) i Indii (ropa: 22%, gaz: 23%) są znacznie bardziej zaangażowani w technologie naftowe i gazowe niż mieszkańcy innych krajów (dane globalne: ropa: 14%, gaz: 15%). Z kolei w Niemczech jest niewielkie zainteresowanie energią jądrową (13%) i paliwami kopalnymi (ropa naftowa: 4%, gaz: 8%) – wielu Niemców odrzuca energię z paliw kopalnych i opowiada się za rozwojem energetyki słonecznej i wiatrowej (energia słoneczna: 63%, wiatrowa: 50%), a także technologii wodorowych (51%).
Badanie Tech Compass pokazuje, że w świecie pełnym niepewności, zaufanie do technologii wzrosło względem poprzedniego roku. Obecnie już 75% respondentów z całego świata uważa, że postęp technologiczny może uczynić świat lepszym (w 2022 r. było to 72%*). Co więcej, 83% ankietowanych uważa, że technologia jest kluczem do walki ze zmianami klimatu (w 2022 r.: 76%*).
Cyfryzacja może odgrywać ważną rolę w zrównoważonym rozwoju — powiedział Hartung – Inwestujemy w rozwój i ekspansję obiecujących nowych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju, mobilności i Przemysłu 4.0.
Oprócz zrównoważonego rozwoju, badanie Tech Compass pokazuje ciekawe spostrzeżenia osób z różnych krajów na kwestie takie jak na przykład metawersum. W wirtualnym świecie, w którym ludzie w postaci awatarów wchodzą w interakcje w trójwymiarowej przestrzeni wzorowanej na rzeczywistości, mobilność również będzie istotna: 43% respondentów wyobraża sobie kupno samochodu w metawersum.
Zainteresowanie i gotowość do zakupu są szczególnie wysokie w Chinach (75%) i Indiach (69%). I chociaż uczestnicy badania w Brazylii (47%), USA (33%), Wielkiej Brytanii (30%), Niemczech (26%) są jeszcze nieco sceptyczni, liczby te pokazują, że pragnienie posiadania samochodu istnieje nie tylko w świecie rzeczywistym, ale także w rzeczywistości wirtualnej.
O badaniu
Na potrzeby badania we wrześniu 2022 r. pełnoletni respondenci z siedmiu krajów (Brazylia, Chiny, Niemcy, Francja, Indie, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone) wypełnili ankietę online przygotowaną przez Gesellschaft für Innovative Marktforschung mbH (GIM) na zlecenie firmy Robert Bosch GmbH. W Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii ankietowano po 1000 osób; w Brazylii, Chinach, Indiach i Stanach Zjednoczonych przebadano po 2000 osób. Próbki losowe są reprezentatywne dla poszczególnych krajów pod względem regionu, płci i wieku (Brazylia, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, USA: od 18 do 69 lat, Chiny, Indie: od 18 do 59 lat).
* Aby ułatwić odczytanie i interpretację ankiety, porównuje się w niej średnie globalne dane na rok 2023 r., które dotyczą 7 krajów, ze średnimi globalnymi danymi na rok 2022, które są oparte na wynikach z 5 krajów. Przyjęcie tych samych 5 krajów z badania Bosch Tech Compass 2022 jako podstawy do obliczenia średniej globalnej na rok 2023 pozwoliło na uzyskanie podobnych wyników.
Źródło: Bosch