Wygląda dziś prawie dokładnie tak samo, jak 100 lat temu i służy do rzucania cienia na twarz kierowcy: osłona przeciwsłoneczna na przedniej szybie. Oślepiające światło słoneczne powoduje dwa razy więcej wypadków drogowych związanych z pogodą, niż mgła, śliska nawierzchnia czy inne warunki pogodowe. Amerykańska federalna agencja ds. Bezpieczeństwa drogowego i pojazdów (NHTSA) szacuje, ze co roku ma miejsce tysiące wypadków samochodowych związanych z oślepieniem słońcem. W Niemczech było ich 3 756 w 2018 roku (źródło: Federalny Urząd Statystyczny).
Nawet jeśli tradycyjna osłona przeciwsłoneczna chroni kierowcę przed przeszkadzającym światłem, to jednak po opuszczeniu zasłania dużą część pola widzenia. Bosch oferuje rewolucyjne rozwiązanie – Virtual Visor, wyposażone w przezroczysty wyświetlacz LCD oraz kamerę skierowaną na kierowcę, które zastępuje tradycyjną osłonę przeciwsłoneczną w samochodzie. Dzięki inteligentnym algorytmom tylko obszar, z którego słońce oślepiałoby kierowcę, jest zaciemniany na wyświetlaczu. Reszta wyświetlacza pozostaje przezroczysta i widok drogi nie jest przysłaniany.
Niektóre z prostych innowacji dają największy efekt: dzięki Virtual Visor firmy Bosch kierowcy mają pełne pole widzenia na drogę. Zwłaszcza gdy kierowcy są oślepieni przez słońce świecące nisko rano i wieczorem, klasyczne osłony przeciwsłoneczne osiągają swoje granice. Stworzona przez Boscha cyfrowa osłona przeciwsłoneczna stanowi innowacyjne rozwiązanie tego problemu.
prezes Bosch Car Multimedia - dr Steffen Berns
Virtual Visor firmy Bosch miał swoją światową premierę na targach CES 2020 w Las Vegas, gdzie został uhonorowany nagrodą „Best of Innovation”. Jury, w skład którego wchodzili projektanci, inżynierowie i członkowie mediów technicznych, przyznało innowacyjnej osłonie najwyższą ocenę w kategorii In-Vehicle Entertainment & Safety.
Virtual Visor wykorzystuje kamerę wewnątrz samochodu, aby śledzić twarz kierowcy podczas jazdy. Inteligentne algorytmy oparte na sztucznej inteligencji (AI) rozpoznają zarówno części twarzy, takie jak oczy, nos i usta, a także cień rzucany przez słońce na twarz kierowcy. Stale analizują to, gdzie patrzy kierowca, i przyciemniają niewielki obszar na wyświetlaczu, aby w cieniu pozostawały tylko jego oczy.
Odkryliśmy na wczesnym etapie projektowania, że kierowcy ustawiają swoje tradycyjne osłony przeciwsłoneczne tak, aby zawsze rzucały cień na oczy. W ten sposób tradycyjna osłona ogranicza często pole widzenia kierowcy. To rozpoznanie miało decydujące znaczenie dla naszej koncepcji Virtual Visor.
ekspert techniczny Bosch w Ameryce Północnej i jeden ze współtwórców Virtual Visor - Jason Zink
W ten sposób narodził się pomysł zastosowania znanej technologii ciekłokrystalicznej LCD w celu selektywnego przyciemnienia poszczególnych obszarów wyświetlacza i tym samym zachowania jak największego pola widzenia kierowcy.
Od fazy początkowej koncepcji po testy i prototypowanie – Virtual Visor to oddolne rozwiązanie typu Start-up, możliwe dzięki ustanowionej w Bosch kulturze innowacji. Pracownicy rozwijają własne pomysły nowych produktów, definiują właściwości, a także analizują potencjał rynku oraz techniczne i prawne aspekty wykonania. Następnie eksperci oceniają koncepcję i dopuszczają do dalszych etapów rozwoju.
W Bosch myślimy o kierowaniu i współpracy – z wyraźnym wpływem na kulturę innowacji. Zachęcamy naszych pracowników do działania na własną rękę i do realizacji pomysłów na nowe produkty.
prezes Bosch w Ameryce Północnej - Mike Mansuetti
Tak również powstał Virtual Visor w ramach wewnętrznych działań innowacyjnych realizowanych przez trzyosobowy zespół inżynierów, który normalnie zajmuje się rozwiązaniami napędu. Zespół skupiony wokół Jasona Zinka opracował, po fazie koncepcyjnej, pierwszy prototyp, aby ubiegać się o wewnętrzne finansowanie swojego projektu.
Podobnie jak w przypadku wielu pomysłów, które wciąż znajdują się na bardzo wczesnym etapie rozwoju, na początku mieliśmy mało pieniędzy i innych zasobów. Pierwszy prototyp, którego użyliśmy do prezentacji naszej koncepcji, powstał ze starego wyświetlacza LCD, który znaleźliśmy w koszu na śmieci.
ekspert techniczny Bosch w Ameryce Północnej i jeden ze współtwórców Virtual Visor - Jason Zink
Pomysł i pierwszy prototyp były przekonujące: zespół zapewnił sobie wsparcie menedżerów jako mentorów i opracował bardziej zaawansowane wersje systemu. Dzisiaj Virtual Visor jest częścią portfolio prac projektowych działu Bosch Car Multimedia.
W firmie takiej jak Bosch, w której znikają granice między zakresami obowiązków i funkcjami, a wiedza specjalistyczna liczy się bardziej niż ranga czy hierarchia, innowacje mogą pojawić się w dowolnym miejscu przedsiębiorstwa. Chcemy dalej rozwijać to podejście w przyszłości.
prezes Bosch w Ameryce Północnej - Mike Mansuetti
Źródło: Bosch