Wraz z firmą toom Baumarkt, spółką zależną niemieckiej grupy REWE, Bosch przetestuje usługę w centrach budowlano-ogrodniczych, a więc dokładnie tam, gdzie istnieje zapotrzebowanie na pojazdy, którymi można przewieźć ciężkie i nieporęczne zakupy.
Bosch rozwija się dzięki oferowaniu usług cyfrowych w zakresie mobilności w obszarach miejskich. Usługa udostępniania elektrycznych samochodów dostawczych ma ogromny potencjał wzrostu.
prezes działu Connected Mobility Solutions w firmie Bosch - dr Rainer Kallenbach
Z ponad 330 sklepami, toom Baumarkt jest jednym z czołowych graczy w niemieckiej branży składów budowlanych. Od grudnia 2018 roku w pięciu wybranych sklepach klienci za pomocą aplikacji na smartfonie będą mogli zarezerwować elektryczny samochód dostawczy, którym przewiozą na przykład kamienne płyty, rośliny balkonowe czy puszki z farbą. Zwrot samochodu będzie możliwy na tej samej stacji, z której kupujący go odebrał. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest to, że użytkownicy będą płacić stałą stawkę godzinową, która obejmuje zarówno przebieg, jak i ładowanie akumulatorów, co jest często mniej kosztowne niż klasyczny wynajem samochodu. Ponadto cały proces od wypożyczenia do zwrotu jest całkowicie cyfrowy i działa bez żadnych papierkowych formalności.
Jako firma zaangażowana w zrównoważony rozwój zawsze staramy się zwiększać nasz wkład w ochronę środowiska, dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy teraz zaoferować naszym klientom ekologiczny sposób przewożenia zakupów do ich domu.
dyrektor ds. finansowych i pracowniczych w firmie toom Baumarkt - Wolfgang Vogt
Bosch ma już doświadczenie w obszarze usług mobilnych. W 2016 roku wprowadził system wypożyczania skuterów elektrycznych pod nazwą Coup. Usługa jest dostępna w trzech europejskich miastach – Berlinie, Paryżu i Madrycie, a flota skuterów liczy 3500 sztuk.
W Niemczech co dziesiąty samochód używany w systemie tzw. carsharingu posiada napęd elektryczny. Zarówno w przypadku usługi wynajmu skuterów jak i samochodów dostawczych Bosch postawił wyłącznie na pojazdy napędzane elektrycznie.
W pełni elektryczna jazda jest idealna idealnym rozwiązaniem w przestrzeni miejskiej – niezależnie od tego czy chodzi o miejski transport dostaw, czy o indywidualną mobilność w metropoliach.
- dr Rainer Kallenbach
Usługa van-sharingu będzie początkowo oferowana w centrach budowlano-ogrodniczych w niemieckich miastach – Berlinie, Frankfurcie, Lipsku, Troisdorfie i Freiburgu. W tych miejscach są już dostępne stanowiska do ładowania małych elektrycznych pojazdów ciężarowych, które są udostępniane przez StreetScooter. Bosch dostarcza do tych pojazdów komponenty układu napędowego.
Rynek usług carsharing’owych już dawno przestały być rynkiem niszowym. Do 2025 roku ma on mieć aż 36 milionów użytkowników na całym świecie (źródło: Frost & Sullivan). Coraz więcej mieszkańców, zwłaszcza dużych miast, korzysta z usług wypożyczania pojazdów za pomocą aplikacji, aby zarezerwować pojazd o dowolnej porze dnia i nocy.
Źródło: Bosch