Specjalizowane układy scalone ASIC (ang. application-specific integrated circuits) są zaprojektowane do realizacji z góry określonych zadań w systemach samochodowych. Zawierają na jednym chipie krzemowym, mierzącym zaledwie kilka milimetrów kwadratowych, kompletne obwody, które realizują nawet parę milionów pojedynczych funkcji elektronicznych.
Podczas electronica 2018 (13-16 listopada 2018 w Monachium), wiodących na świecie targów branży elektronicznej, Bosch zaprezentował cztery nowe układy scalone przeznaczone do systemów. Nowy chip do pojazdów elektrycznych wyłącza w razie wypadku zasilanie, zapewniając bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom oraz umożliwiając ratownikom pracę bez ryzyka.
Pojazdy elektryczne lub hybrydowe są wyposażone w specjalne akumulatory, które zapewniają zasilanie silnika elektrycznego wysokim napięciem od 400 do 800 woltów. Ze względów bezpieczeństwa akumulatory wysokonapięciowe, elektronika mocy i ich połączenia elektryczne są zaprojektowane tak, aby były bardzo wytrzymałe. Niemniej kwestia, na ile akumulator wysokonapięciowy jest bezpieczny w razie wypadku, ma zasadnicze znaczenie zarówno dla użytkowników pojazdu jak i ratowników.
Aby zapobiec kontaktowi tych osób z wysokim napięciem, a jednocześnie wyeliminować ryzyko pożaru auta, musi istnieć możliwość całkowitego odłączenia akumulatora od instalacji elektrycznej pojazdu. Tutaj kluczową rolę odgrywają półprzewodniki Bosch. W razie wypadku układ scalony CG912 może, w ramach zarządzania akumulatorem, odpalić do czterech bezpieczników pirotechnicznych w przewodach akumulatora. Ogranicza to ryzyko porażenia prądem przy dotknięciu nadwozia pojazdu. Ponadto ten specjalny układ scalony może również zapewnić zasilanie systemu zarządzania akumulatorem. CG912 firmy Bosch został pierwotnie opracowany do wyzwalania poduszek powietrznych i sprawdził się w tej roli miliony razy.
Systemowe układy scalone są wszechstronne. Zapewniają stabilne napięcia zasilania, odczytują dane z czujników, przetwarzają informacje o procesach i sterują siłownikami – wszystko w czasie rzeczywistym. Nowy układ scalony CJ138 do sterowania i oceny sondy lambda oferuje, w porównaniu do swoich poprzedników, rozszerzone opcje dostosowania sterownika silnika do szerokiej gamy sond lambda, a także dokładną diagnostykę przewodu sondy pod kątem zwarcia lub przerwania.
Wysoce zintegrowany układ scalony CG270 przejmuje precyzyjną kontrolę do dziesięciu zaworów hydraulicznych w automatycznych skrzyniach biegów i dzięki temu umożliwia zaprojektowanie bardziej kompaktowych sterowników do nowoczesnych skrzyń wieloprzekładniowych. Z kolei układ scalony CG135 przeznaczony do skrzyń biegów monitoruje napięcia zasilania w sterowniku i zapobiega uszkodzeniu skrzyni biegów w przypadku wystąpienia usterki.
Źródło: Bosch