19 listopada w Dzienniku Ustaw opublikowano Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 13 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną. Rozporządzenie wprowadza do polskiego prawa tzw. E-Taryfę, czyli nową taryfę dystrybucyjną dedykowaną wyłącznie operatorom ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
To jeden z naczelnych postulatów „Białej Księgi Elektromobilności” PSPA. Dedykowana taryfa, dostosowana do realiów rynku elektromobilności znajdującego się we wczesnej fazie rozwoju, ma korzystnie wpływać na dynamikę rozwoju ogólnodostępnej infrastruktury pojazdów elektrycznych w Polsce. W tej chwili analizujemy czy projekt, będący efektem dialogu, jaki branża prowadziła z administracją od kwietnia 2019 r., spełnia te przesłanki.
Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) - Maciej Mazur
Po długim oczekiwaniu, 20 listopada br. opublikowano także projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, który modyfikuje ramy prawne funkcjonowania polskiego rynku e-mobility. Jak poinformowało Centrum Legislacyjne PSPA, w projekcie ustawy nowelizującej także znalazły się rozwiązania postulowane przez polską branżę zrównoważonego transportu i zawarte w „Białej Księdze Elektromobilności”.
Mowa m.in. o przepisach ułatwiających instalację infrastruktury ładowania w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (instalacja ładowarki jako czynność zwykłego zarządu, z możliwością odmowy ograniczoną do enumeratywnie wymienionych przypadków, a także cyklicznie sporządzana ekspertyza mająca na celu ocenę instalacji elektrycznej budynku i możliwości instalacji punktów ładowania).
W projekcie proponowane jest także postulowane przez branżę przyśpieszenie i uproszczenie procedur przyłączeniowych dla ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Istotna jest jednak dogłębna analiza opublikowanych projektów, gdyż niektóre proponowane przepisy, m.in. w zakresie poboru miesięcznych i rocznych opłat z tytułu przyznania numeru Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych, w kontekście kosztów, jakie mają ponieść w tym zakresie operatorzy stacji, wydają się dla branży mocno niepokojące. Mogą wypaczyć sens wprowadzenia E-Taryfy, wpływając na wzrost kosztów usług ładowania dla użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce.
Rozpoczęliśmy analizę projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 10 listopada br. Omówienie proponowanych zmian opublikujemy wkrótce na stronie internetowej organizacji. Konsultacje publiczne projektu potrwają do końca listopada. PSPA, wspólnie z branżą wypracuje wiążące stanowisko.
Centrum Legislacyjne PSPA - Joanna Makola
Projekt nowelizujący ustawę o elektromobilności doprecyzowuje także m.in. zasady ustanawiania stref czystego transportu, wprowadza mechanizmy w zakresie tworzenia buspasów na drogach krajowych oraz wprowadza definicję carsharingu i zachęty dla operatorów.
Treść projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw dostępna jest TUTAJ. Z kolei treść rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 13 listopada 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną jest dostępna TUTAJ.
Źródło: PSPA