Branża transportowa apeluje do KE ws. powrotu pojazdów | MOTOFAKTOR

Branża transportowa apeluje do KE ws. powrotu pojazdów

TLP z innymi organizacjami przewoźników z Europy wzywa KE do propozycji moratorium na wdrożenie przepisu o powrocie pojazdu do państwa siedziby firmy co 8 tygodni do czasu wyroku TSUE.

Europejska branża transportowa reprezentowana przez TLP i organizacje z Litwy (TTLA, LINAVA), Bułgarii (SMP), Węgier (NIT), Chorwacji (UHCP) i Rumunii (ARTRI) uważa za niezwykle niepokojące, że na razie nic nie wskazuje na to, aby podjęto jakiekolwiek dalsze kroki w celu zmiany przepisu o powrocie pojazdu do państwa siedziby firmy co 8 tygodni (wymaganego Pakietem Mobilności I). Uważa, że środek ten może skutkować jeszcze wyższymi kosztami, nie tylko dla transportu drogowego, ale także dla innych branż i ostatecznie dla konsumentów w momencie, gdy branża boryka się z gwałtownie rosnącymi cenami energii, brakiem ciężarówek i kierowców oraz pandemią COVID. Tymczasem jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, obowiązek ten wejdzie w życie już 21 lutego br.

 

Co istotne, temat ten został poruszony przez dziennikarzy Politico, którzy opublikowali list TLP w Newsletterze Politico Pro.

 

W tym kontekście należy wiedzieć, że Komisja Europejska opublikowała 19 lutego 2021 r. wyniki dwóch badań, które zleciła jeszcze w 2020 r., aby ocenić potencjalne skutki dwóch konkretnych aspektów Pakietu Mobilności I, przyjętego 15 lipca 2020 r. W badaniu brało udział TLP oraz firmy członkowskie.

 

Te dwa wymogi tj. obowiązkowy powrót pojazdu do państwa członkowskiego UE siedziby firmy co 8 tygodni oraz stosowanie kontyngentów kabotażowych w międzynarodowych przewozach kombinowanych, zostały dodane przez Parlament Europejski i Radę UE, nie będąc częścią pierwotnej propozycji Komisji. W związku z tym w trakcie negocjacji nad Pakietem Mobilności, Komisja wyraziła obawę, że są one sprzeczne z ambicjami Europejskiego Zielonego Ładu. Te dwa przepisy nie zostały bowiem poddane ocenie wpływu przed przyjęciem Pakietu przez współustawodawców, dlatego Komisja zobowiązała się do przeprowadzenia oceny ich wpływu na klimat, środowisko i jednolity rynek.

 

Wyniki przeprowadzonych badań sugerują, że obowiązek powrotu dla pojazdów ciężarowych oraz kontyngenty nałożone na operacje transportu kombinowanego będą miały negatywne skutki, doprowadzając do wzrostu emisji z transportu. Nowe przepisy mogą spowodować do 3,3 mln dodatkowych ton emisji CO2 rocznie, co jest porównywalne z roczną wartością całkowitych emisji z transportu w Estonii. Mogłyby one również wygenerować do 704 ton tlenków azotu i 251 ton pyłu zawieszonego (PM2,5).

 

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).