Najnowsze dane wskazują, że w 2022 roku w Polsce zarejestrowano niemal 383 tysiące nowych aut osobowych (1) oraz ponad 700 tysięcy samochodów używanych importowanych z zagranicy (2). Mniejsza dostępność nowych pojazdów, wydłużony czas oczekiwania czy niepewność związana z wysoką inflacją – to główne czynniki, które w zeszłym roku miały zasadniczy wpływ na decyzje zakupowe Polaków.
Kierowcy coraz rzadziej decydują się na kupno nowego samochodu, a zaczęli inwestować w swoje dotychczasowe pojazdy, żeby możliwie najdłużej utrzymać je w jak najlepszym stanie. Wiąże się to z dużymi wyzwaniami stojącymi przed branżą warsztatów. Eksperci sieci Q Service Castrol wskazują na m.in.: konieczność inwestycji w nowoczesny sprzęt oraz problemy związane z ograniczoną dostępnością specjalistów na rynku.
Poza utrudnioną dostępnością nowych aut wynikającą z braku półprzewodników i innych komponentów, wpływ na rynek ma również niepewność związana z wciąż wysoką inflacją. To te główne aspekty decydują o tym, że kierowcy w Polsce coraz częściej wybierają inwestycje w posiadane już pojazdy, co bezpośrednio wpłynie na branżę warsztatów samochodowych.
W Polsce przybywa rejestracji samochodów z napędem elektrycznym oraz hybrydowym. Według najnowszych danych pochodzących z raportu Instytutu SAMAR (3), w całym minionym roku Polacy kupili i zarejestrowali ich ponad 88 tysięcy. Jest to najlepszy wynik w historii . W związku ze zwiększającym się udziałem w rynku tych pojazdów, warsztaty samochodowe muszą być przygotowane na możliwość ich napraw.
Coraz więcej aut nowszej generacji pojawiających się w serwisach samochodowych wymaga podłączenia nowoczesnego sprzętu diagnostycznego nawet przy tak standardowej czynności serwisowej jaką jest np. wymiana klocków hamulcowych. Samochody wyposażone w systemy wspierające kierowcę (ADAS) wymagają regularnej kalibracji. Wyzwaniem, z którym rynek warsztatów samochodowych musi się w tym roku zmierzyć, jest konieczność zainwestowania w najnowszy sprzęt diagnostyczny oraz specjalistyczne szkolenia dla mechaników.
Zależy nam na stałym podnoszeniu kwalifikacji i umiejętności naszych pracowników. Aktualna wiedza oraz najnowocześniejszy sprzęt gwarantują wysoką jakość wykonywanych usług. W obecnych czasach dostarczanie najwyższej klasy sprzętu diagnostycznego do serwisów samochodowych stanowi wyzwanie głównie z powodu wysokich cen urządzeń oraz kosztów eksploatacji. Ze względu jednak na zwiększającą się produkcję samochodów z coraz bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, dostępność najnowocześniejszych urządzeń jest konieczna do właściwego funkcjonowania warsztatów.
kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol - Marta CiesielskaObecna sytuacja gospodarcza ma ogromny wpływ nie tylko na decyzje związane z zakupem nowych samochodów. Dotyczy ona również napraw pojazdów. Kierowcy, stale poszukując oszczędności przy codziennej eksploatacji swoich samochodów, często odkładają w czasie decyzję o niezbędnym serwisie auta. Takie rozwiązanie może spowodować kolejne, nawarstwiające się problemy w samochodzie, a tym samym generować dodatkowe koszty jego naprawy.
Właściciele samochodów muszą zdawać sobie sprawę z faktu, iż zarówno ceny usług, jak i zamiennych komponentów są adekwatne do ich jakości. W warsztatach sieci Q Service Castrol stawiamy na optymalne rozwiązania, których celem jest przede wszystkim wyeliminowanie uciążliwych usterek. Warto z nich skorzystać, mając na uwadze przede wszystkim własne bezpieczeństwo.
- Marta CiesielskaWłaściciele warsztatów zwracają uwagę na trudności w znalezieniu odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów na rynku pracy. Sytuacja ta stanowi dla branży coraz większe wyzwanie, a skala problemu jest odczuwalna praktycznie we wszystkich specjalizacjach mechaników. Wiąże się to też z mniejszym niż wcześniej zainteresowaniem młodzieży specjalizacją mechanika samochodowego w szkołach. Programy prowadzone przez sieć Q Service Castrol i Inter Cars mają na celu doprowadzić do zwiększenia popularności zawodu mechanika samochodowego wśród uczniów. W oparciu o system praktyk i zaawansowanych szkoleń, młodzi adepci przygotowywani są do wymagającej pracy w warsztacie.
Pomimo wielu trudności, z jakimi zmaga się obecnie branża motoryzacyjna, eksperci podkreślają, że działalność serwisów samochodowych ma przed sobą optymistyczne perspektywy. Spodziewanym trendem jest przejście klientów warsztatów niezrzeszonych w kierunku sieci serwisowych. Branża szczególną uwagę musi zwrócić natomiast na stałe unowocześnianie dostępnego na miejscu sprzętu oraz edukację swojej kadry.
(1) Dane PZPM za okres grudzień 2022 r.
(2) Raport PZPM „Pierwsze rejestracje samochodów używanych”.
(3) Raport Instytutu SAMAR “Rejestracje samochodów zelektryfikowanych w grudniu 2022 r.”
Źródło: Q Service Castrol