Jako kluczowy partner i główny dostawca opon zarówno dla innowacyjnych debiutantów w dziedzinie EV, jak i wiodących światowych producentów pojazdów elektrycznych, Bridgestone opracowuje coraz większą liczbę opon zaprojektowanych specjalnie dla pojazdów elektrycznych. Opony EV stanowią obecnie 11% oferty oryginalnego wyposażenia (OE) Bridgestone EMIA dla samochodów osobowych – w 2019 było to zaledwie 4%. Oczekuje się, że liczba ta osiągnie ponad 20% w 2024 r.
Już w 2021 r. 50% z 10 największych producentów pojazdów elektrycznych na świecie wybrało modele Bridgestone do swoich pojazdów[1], a 50% z 10 najlepiej sprzedających się pojazdów elektrycznych w Europie wyjeżdża z fabryk na specjalnie zaprojektowanych oponach Bridgestone[2]. Obecnie Bridgestone EMIA przeznacza ponad 30% swojego potencjału badawczo – rozwojowego na opracowywanie opon na pierwszy montaż dla pojazdów elektrycznych.
W ramach swojego zaangażowania w kształtowanie zrównoważonej przyszłości mobilności Bridgestone postrzega napęd elektryczny jako ogromną szansę na zmniejszenie emisji CO2 i uczynienie transportu bardziej przyjaznym dla środowiska. Szczególnie, że według prognoz w 2025 r. 20% sprzedaży nowych samochodów w Europie będą stanowić pojazdy elektryczne.
W obliczu szybkiej transformacji w kierunku większego udziału pojazdów elektrycznych i mniejszej emisji dwutlenku węgla, Bridgestone inwestuje, aby uczynić mobilność elektryczną bardziej dostępną i wydajną dla producentów OE, kierowców i flot, wprowadzając pionierskie opony premium i technologie oponiarskie we współpracy z wiodącymi producentami pojazdów elektrycznych i innowacyjnymi debiutantami na rynku EV.
We współpracy z producentami samochodów, Bridgestone opracowuje opony klasy premium, które są specjalnie zaprojektowane do pojazdów elektrycznych i dostosowane do ich specyficznych potrzeb, np. zapewniają niski opór toczenia w celu oszczędzania baterii i rozwiązywania potencjalnych problemów związanych z zasięgiem.
Wyposażenie do pojazdów elektrycznych Bridgestone obejmuje wiodące w branży, zrównoważone technologie, które spełniają specyficzne wymagania dotyczące EV, takie jak:
W 2021 r. 6% oryginalnego wyposażenia Bridgestone w regionie EMIA wykorzystywało już technologię ENLITEN. Oczekuje się, że już w 2022 r. liczba ta osiągnie prawie 10%.
Innym kluczowym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę projektując opony dla pojazdów elektrycznych, jest zwiększona masa pojazdu. Właśnie dlatego Bridgestone, we współpracy z producentami samochodów, opracowuje opony High Load (HL), które są w stanie unieść większą masę pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
W celu zaakcentowania swojego zaangażowania w przyszłość mobilności elektrycznej, Bridgestone EMIA wprowadza w tym roku oznaczenie EV na oponach OE dostosowanych do pojazdów elektrycznych, aby podkreślić, że opony przeszły rygorystyczny proces testów, uzyskały aprobatę producentów samochodów oraz wspierają unikalne cechy i odpowiadają na wymagania pojazdów elektrycznych i ich producentów – zapewniając optymalny zasięg, kontrolę i żywotność opon.
Wspierając przemysł motoryzacyjny w realizacji jego ambicji w zakresie zrównoważonego rozwoju, Bridgestone współpracuje z wiodącymi światowymi producentami pojazdów elektrycznych i hybrydowych, takimi jak Mercedes EQA i EQB, BMW i3, Fiat 500 EV, Nissan LEAF, w pełni elektryczny Volkswagen ID.3 i ID.4 i wiele innych.
Firma współpracuje również z innowacyjnymi debiutantami w dziedzinie elektromobilności: Bridgestone jest wyłącznym partnerem w zakresie opon zarówno dla firmy Lightyear, w tym dla pierwszego na świecie samochodu zasilanego energią słoneczną o dalekim zasięgu Lightyear One – projektu, w którym po raz pierwszy połączono technologie ologic i ENLITEN. Jak również dla firmy Fisker i całkowicie elektrycznego samochodu Fisker Ocean, który niebawem będzie miał swoją premierę. Bridgestone ma w planach jeszcze wiele wspólnych projektów z obiecującymi debiutantami i uznanymi liderami w dziedzinie mobilności elektrycznej. Audi Q4 e-tron i Seat Cupra Born to najnowsze pojazdy elektryczne, które korzystają z opon Bridgestone.
Komentując przełomowy rok dla Bridgestone w dziedzinie mobilności elektrycznej, Emilio Tiberio, COO & CTO Bridgestone EMIA powiedział:
W ramach naszego zaangażowania w kształtowanie zrównoważonego transportu, Bridgestone EMIA zmienia charakter swojej działalności, aby wspierać wprowadzanie pojazdów elektrycznych w naszym regionie. Dzięki w pełni zintegrowanemu podejściu inwestujemy na rzecz bardziej wydajnych i dostępnych aut elektrycznych dla kierowców i flot. To oznacza, że jesteśmy pionierami w zakresie opon premium i technologii oponiarskich dla elektryków, a także współpracujemy z wiodącymi producentami pojazdów elektrycznych i rozwijamy sieć sprzedaży i usług dostosowanych do tego typu aut. Opierając się na postępach, które już poczyniliśmy, jesteśmy zdeterminowani, aby pomóc naszym partnerom przyspieszyć rozwój w kierunku elektryfikacji i osiągnąć nasze wspólne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju.
COO & CTO Bridgestone EMIA - Emilio Tiberio
[1] Top 10 producentów EV w 2021 (w kolejności): Tesla, Volkswagen, Wuling, Nissan, BYD, Renault, Hyundai, Audi, Peugeot i Mercedes. Bridgestone jest dostawcą dla marek Volkswagen, Nissan, Audi, Peugeot i Mercedes.
[2] 10 najczęściej sprzedawanych modeli EV w Europie w 2021 r. (w kolejności): VW ID.3, VW ID.4, Tesla Model 3, Renault ZOE, Peugeot e-208, Mercedes EQB, Fiat 500, Nissan LEAF, Mercedes EQC i Peugeot e-2008. Bridgestone jest dostawcą dla VW ID.3, VW ID.4, Mercedes EQB, Fiat 500 i Nissan LEAF.
[3] Na podstawie wewnętrznych danych Bridgestone porównujących opony letnie klasy premium Bridgestone z technologią ENLITEN i bez niej w tym samym rozmiarze opon (92Y 225/40R18 XL).
Źródło: Bridgestone