Mandaty karne i szereg pouczeń – to efekt kontroli przeprowadzonych przez bytomską Straż Miejską w dziewięciu zakładach wulkanizacyjnych i warsztatach samochodowych działających w Bytomiu. Na problem zwrócili uwagę zarządcy wspólnot mieszkaniowych, którzy przy placykach gospodarczych znajdywali porzucone stare opony.
Zgodnie z ustawą o odpadach, zakłady wulkanizacyjne i warsztaty samochodowe mają obowiązek we właściwy sposób pozbywać się opon i innych wytworzonych w wyniku swojej działalności odpadów.
Oznacza to między innymi, że muszą posiadać umowę podpisaną z wyspecjalizowaną firmą, która zajmuje się odbiorem tego rodzaju odpadów. Kontrola wykazała, że nie wszyscy przedsiębiorcy posiadali wymagane dokumenty. Część z nich nie miała podpisanych indywidualnych umów na odbiór odpadów komunalnych oraz rachunków za odbiór odpadów wytworzonych w wyniku działalności.
rzecznik prasowy Straży Miejskiej w Bytomiu - Bartłomiej Nowakowski
Jak zaznacza Straż Miejska kontrole bytomskich zakładów będą kontynuowane.
Przedsiębiorcy wytwarzający odpady, a do tych należą warsztaty samochodowe i zakłady wulkanizacyjne mają obowiązek wpisać się do Bazy Danych Odpadowych, która ma za zadanie uszczelnić system gospodarowania odpadami, zwiększyć skuteczność walki z szarą strefą i dzikimi wysypiskami. Takiego wpisu dokonuje Marszałek Województwa odpowiedni dla siedziby firmy. Firmy zobowiązane też są do składania sprawozdań o odprowadzaniu odpadów.
Zakłady wulkanizacyjne nie muszą posiadać pozwolenia na składowanie odpadów, gdyż dotyczy to tylko firm, które wytwarzają do 5 tysięcy ton odpadów innych niż niebezpieczne. Powinny jednak posiadać system ich składowania i utylizacji w ramach podpisanych umów z firmami zajmującymi się tymi sprawami.
naczelnik Wydziału Komunalnego Urzędu Miasta w Bytomiu - Przemysław Juroszek
Źródło: Urząd Miasta w Bytomiu