W całkowicie elektromechaniczny układzie hamulcowym opracowanym przez ZF siła hamowania jest generowana na każdym kole przez silnik elektryczny, tj. bez układu hydraulicznego i płynu hamulcowego. Układ hamulcowy został opracowany w centrach badawczo-rozwojowych ZF w Chinach, USA i Niemczech z przeznaczeniem na rynek globalny.
Nasz w pełni elektrycznie sterowany układ hamulcowy jest istotnym rozszerzeniem naszego portfolio sieciowych systemów podwozia. Dzięki tego typu systemom "by-wire" otwieramy drzwi do nowej ery sterowania pojazdami". Klein dodał, że jest to szczególnie widoczne w pojazdach definiowanych programowo i napędzanych elektrycznie, gdzie ten typ układu hamulcowego ma jeszcze więcej zalet i oferuje nową przestrzeń w projektowaniu i rozwoju.
dyrektor generalny ZF Group - dr Holger Klein
W tak zwanym „suchym” układzie hamulcowym płyn hamulcowy nie jest już potrzebny. Oznacza to, że siła hamowania nie jest już generowana przez ciśnienie płynów w układzie hydraulicznym, ale przez silniki elektryczne. Sygnały hamowania z pedału hamulca do silnika elektrycznego są również przesyłane wyłącznie elektrycznie, dlatego używa się terminu „suchy hamulec” („dry brake-by-wire”).
W porównaniu z konwencjonalnymi układami hamulcowymi, nowy system brake-by-wire, taki jak Integrated Brake Control (IBC), umożliwia skrócenie drogi hamowania, lepsze odzyskiwanie energii hamowania i niższe koszty konserwacji.
Podczas automatycznego hamowania awaryjnego droga hamowania przy prędkości 100 km/h może być nawet o dziewięć metrów krótsza niż w przypadku konwencjonalnych układów hamulcowych. Ponadto samochody elektryczne mogą osiągnąć do 17 procent większy zasięg dzięki lepszemu odzyskiwaniu energii hamowania.
W szczególności w przypadku suchych systemów brake-by-wire, szczątkowe momenty oporu, które występują w konwencjonalnych układach hamulcowych z powodu minimalnego kontaktu między klockami hamulcowymi a tarczami hamulcowymi, można zredukować prawie do zera. Skutkuje to jeszcze mniejszą emisją cząstek stałych spowodowaną ścieraniem hamulców. Niższy opór podczas jazdy pozwala również zaoszczędzić energię i zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego.
Rezygnacja z układu hydraulicznego oznacza znacznie niższe koszty montażu i logistyki nawet podczas produkcji pojazdu, ponieważ system składa się z mniejszej liczby części. Użytkownik zyskuje także w okresie eksploatacji pojazdu, ponieważ nie ma już potrzeby wymiany płynu hamulcowego, co zmniejsza ilość czynności serwisowych wymaganych w warsztacie.
Mimo że nie ma już mechanicznego połączenia między pedałem hamulca a siłownikami hamulca, odczucie hamowania jest takie samo jak w przypadku hamulca hydraulicznego. Bezpieczeństwo transmisji i przetwarzania danych, a także zasilania silników elektrycznych jest zapewnione dzięki zdublowaniu wszystkich połączeń i systemów, co jest również powszechne w systemach typu by-wire w lotnictwie.
Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu w opracowywaniu i produkcji układów hamulcowych oraz ponad trzem miliardom wyprodukowanych komponentów hamulcowych, ZF jest jednym z największych i najbardziej renomowanych globalnych dostawców.
W zależności od potrzeb, producenci pojazdów mogą dobrać optymalny układ hamulcowy – od klasycznego, czysto hydraulicznego, po nowy, czysto elektryczny układ hamulcowy. Możliwe są również formy hybrydowe, na przykład z układem hydraulicznym z przodu i układem czysto elektrycznym na tylnej osi. Ponadto ZF oferuje wszystkie komponenty układu hamulcowego z jednego źródła, od hamulców kół po hamulce postojowe, od sprzętu po oprogramowanie.
ZF posiada jedną z najbardziej wszechstronnych ofert sterowanych elektronicznie układów kierowniczych, hamulcowych i amortyzujących dla pojazdów definiowanych programowo.
Sieciowe systemy podwozia dla dynamiki wzdłużnej, bocznej i pionowej mogą poprawić dynamikę jazdy, a ZF ma wyjątkową pozycję na rynku dzięki gamie siłowników i funkcji łączących wszystkie trzy wymiary dynamiki pojazdu.
dyrektor generalny ZF Group - dr Holger Klein
Czysto elektronicznie sterowane i sieciowe systemy przewodowe oferują lepszą kontrolę nad pojazdem, krótszą drogę hamowania, większą elastyczność kierowania, większą stabilność jazdy przy dużych prędkościach oraz większy zasięg i wydajność.
Źródło: ZF