Jesienią i zimą kierowcy nie powinni spieszyć się z wystawianiem ogłoszeń na swoje pojazdy. Wiele wskazuje na to, że lepiej jest poczekać z tym przynajmniej do marca. carVertical przeanalizowało swoje bazy danych i zauważyło, że w marcu klienci kupują 8,2% rocznych raportów historii samochodu. Jest to znacznie więcej niż w pierwszych dwóch miesiącach roku. Oznacza to, że właśnie w marcu ruch w branży staje się większy.
W kwietniu i w maju jest jeszcze lepiej – odpowiednio 8,4 oraz 8,5%. Wydaje się to zrozumiałe, ponieważ wiele osób planujących zakup używanego pojazdu odkłada poszukiwania na cieplejsze miesiące, w obawie przed trudnymi warunkami atmosferycznymi.
„Wiosną za używanymi samochodami jeździ się nie tylko łatwiej i bezpieczniej, ale i przyjemniej. Zła pogoda utrudnia oględziny pojazdu, stwarza też większe ryzyko jakichś incydentów podczas jazdy próbnej. W przypadku początkujących kierowców, zazwyczaj wolą oni rozpocząć jazdę samochodem w sezonie letnim, co również wpływa na popyt” – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i dyrektor ds. komunikacji w carVertical.
Świetnym czasem na sprzedaż samochodu jest koniec lata i początek jesieni. Według danych firmy, najwięcej raportów carVertical pozyskiwanych jest w sierpniu (9,1%) i we wrześniu (8,9%). Nie powinno to dziwić. Sporo kierowców chce kupić samochód przed nadejściem zimy.
Wybór odpowiedniego momentu może pomóc sprzedać pojazd szybciej i korzystniej. Gdy popyt jest niższy, sprzedający muszą negocjować i obniżać cenę wywoławczą.
Sprzedaż kabrioletu w środku zimy może być trudna – samochody te zazwyczaj przyciągają nabywców wiosną i latem. SUV-y i pojazdy z napędem na cztery koła mają dla odmiany wzięcie zimą, ponieważ kupujący szukają bezpiecznego samochodu z dobrą przyczepnością.
„Fakt, że nie ma obecnie sezonu na sprzedaż nie oznacza, że nie warto przeglądać ogłoszeń. Wręcz przeciwnie – to właśnie kupujący mają teraz swoje „pięć minut”. Właśnie teraz łatwiej negocjuje się cenę” – mówi Buzelis.
Najgorszymi miesiącami na sprzedaż samochodu są grudzień i styczeń. Ponieważ wiele osób oszczędza pieniądze na nadchodzące wydatki świąteczne, unika też większych zakupów. Po okresie świątecznym ludzie potrzebują czasu, aby zregenerować siły i ponownie zacząć oszczędzać. Prowadzi to do mniejszej liczby transakcji na rynku samochodów używanych.
Duży wpływ na zachowanie konsumentów ma również sytuacja gospodarcza. W czasach recesji, wysokiej inflacji lub jakiejkolwiek niepewności gospodarczej opóźniamy większe zakupy. W statystykach carVertical grudzień stanowi zaledwie 7,6% rocznych przeglądów. Jednak, jak zauważa Buzelis, używany samochód w dobrym stanie z czystą historią można szybko sprzedać, ponieważ popyt na dobrze zachowane pojazdy jest większy niż kiedykolwiek wcześniej. Dostarczenie nabywcom raportu o historii pojazdu może pomóc w szybszej sprzedaży samochodu, tworząc poczucie zaufania i przejrzystości.
Źródło: carVertical