W ramach wydarzenia „Poprzez współpracę na szczyt” przemysł motoryzacyjny kształtuje transformację cyfrową niemieckiego Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii oraz Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego. Inicjatorzy Automotive Alliance poinformowali o postępach i dalszych szczegółach. Założycielami sieci partnerskiej są BMW AG, Deutsche Telekom AG, Robert Bosch GmbH, SAP SE, Siemens AG i ZF Friedrichshafen AG.
W tworzeniu sieci do międzykoncernowej i bezpiecznej wymiany informacji i danych w przemyśle motoryzacyjnym oprócz inicjatorów będą uczestniczyć Mercedes-Benz AG, BASF SE, Henkel AG & Co. KGaA, Schaeffler AG, German Edge Cloud GmbH & Co. KG, ISTOS GmbH i SupplyOn AG, Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt e. V., Fraunhofer-Gesellschaft zur Förderung der angewandten Forschung i ARENA2036. Ponadto w sojuszu uczestniczy już teraz kilka małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
Automotive Alliance ma działać pod nazwą „Catena-X Automotive Network (Catena-X)” i niebawem planuje zarejestrowanie stowarzyszenia. Catena-X ma być rozszerzalną strukturą, w której działać mogą producenci i dostawcy samochodów, stowarzyszenia dealerów i dostawcy podzespołów, aplikacji, platform i infrastruktury. Celem sojuszu jest stworzenie jednolitego standardu przepływu danych i informacji w całym motoryzacyjnym łańcuchu wartości.
Poprzez znormalizowaną dostępność informacji i danych członkowie sojuszu chcą zwiększyć konkurencyjność przemysłu motoryzacyjnego, poprawić efektywność współpracy branżowej i przyspieszyć procesy firmowe we wszystkich dziedzinach. Szczególna uwaga ma być również skierowana na małe i średnie przedsiębiorstwa, których aktywny udział ma kluczowe znaczenie dla powodzenia projektu. Catena-X jest pomyślana jako otwarta sieć z rozwiązaniami „przystosowanymi do MŚP”, do której mają one dołączać szybko i przy niewielkich inwestycjach w infrastrukturę IT.
Integrowane z siecią i optymalizowane mają być też już istniejące struktury europejskiego przemysłu motoryzacyjnego – na przykład w obszarze logistyki części. Oprócz lepszej wydajności w łańcuchu dostaw, członkowie sieci liczą na przykład na poprawę wydajności procesów jakościowych i logistycznych, czy większą przejrzystość w odniesieniu do zrównoważonej redukcji emisji CO2. W ten sposób kompleksowo połączone łańcuchy danych mają umożliwić tworzenie cyfrowych kopii samochodów, na podstawie których będzie można opracowywać innowacyjne procesy biznesowe i usługi.
Poprzez standard Międzynarodowego Stowarzyszenia ds. Przestrzeni Danych (International Data Spaces) w zakresie suwerenności danych, który będzie również częścią europejskiej infrastruktury danych w chmurze GAIA-X, członkowie sojuszu uzgodnili już podstawy infrastruktury dla realizacji projektów.
W pierwszym etapie wspólnie zdefiniowano pięć obszarów zastosowań, które za pomocą sieciowej infrastruktury danych mogą znacząco przyczynić się do zwiększenia produktywności i większego zrównoważenia przyszłych łańcuchów wartości: zarządzanie jakością, logistyka, konserwacja, zarządzanie łańcuchem dostaw i zrównoważony rozwój. Te obszary są głównym elementem projektów pilotażowych Catena-X. Ponadto planowane są aplikacje wspierające produkcję i rozwój.
Sieć danych ma zapewnić branży ważną podstawę dla jeszcze skuteczniejszego sprostania wyzwaniom związanym z transformacją cyfrową i jeszcze lepszego wykorzystania możliwości cyfryzacji.
Catena-X zamierza informować o przyszłych zmianach w pierwszej kolejności za pośrednictwem LinkedIn.
Źródło: BMW Group