Baterie Qilin mają pozwolić osiągnąć zasięg samochodom elektrycznym ponad 1 000 kilometrów.
W akumulatorze CTP 3.0 wewnętrzna belka poprzeczna, płyta chłodząca ciecz i podkładka termiczna zostały zintegrowane w wielofunkcyjną elastyczną warstwę pośrednią. Posiada również wbudowane mostki mikronowe wewnątrz warstwy pośredniej, które elastycznie dostosowują się do zmian wewnątrz ogniwa, poprawiając niezawodność baterii przez cały okres jej eksploatacji. Zintegrowana jednostka energetyczna, która składa się z ogniwa i wielofunkcyjnej elastycznej warstwy pośredniej, tworzy bardziej stabilną konstrukcję nośną prostopadle do kierunku jazdy, zwiększając w ten sposób odporność zestawu akumulatorów na wstrząsy i wibracje.
Dzięki precyzyjnym możliwościom obliczeniowym i symulacji sztucznej inteligencji, CATL bada granice projektowania baterii, obejmujące scenariusze pełnego cyklu życia baterii. Pomysłowa konstrukcja współdzielenia dna umożliwia inteligentne rozmieszczenie różnych komponentów, w tym ochronę strukturalną, połączenie wysokiego napięcia i otwór wentylacyjny chroniący przed niekontrolowaną temperaturą, dodatkowo zwiększając pojemność akumulatora o 6%. .
Dzięki umieszczeniu części funkcjonalnych chłodzenia cieczą między sąsiednimi ogniwami, pionierska technologia chłodzenia ogniw o dużej powierzchni zwiększa obszar wymiany ciepła czterokrotnie, skraca czas kontroli termicznej o połowę i obsługuje hot start w ciągu 5 minut i szybkie ładowanie w ciągu 10 minut. Umożliwia szybkie schłodzenie ogniwa w ekstremalnych warunkach, skutecznie zapobiegając nieprawidłowemu przewodzeniu ciepła między ogniwami. Ponadto osiąga stabilność termiczną i bezpieczeństwo termiczne dla wszystkich systemów chemicznych, dzięki czemu jest kompatybilna z materiałami o wyższej gęstości energii.
Dzięki wspomnianym wyżej innowacjom technologicznym bateria CTP 3.0 może zwiększyć gęstość energii do 255Wh/kg dla trójskładnikowych systemów bateryjnych i 160Wh/kg dla systemów bateryjnych LFP. Dzięki temu samemu systemowi chemicznemu i tej samej wielkości opakowania, może dostarczyć o 13% więcej energii niż bateria 4680, osiągając wszechstronną poprawę zasięgu, szybkiego ładowania, bezpieczeństwa, żywotności i wydajności w niskich temperaturach.
Oczekuje się, że baterie CTP 3.0, czyli Qilin, będą produkowane masowo i wejdą na rynek w 2023 roku.
Źródło: CATL