Mało kto przygląda się filtrom puszkowym przed ich montażem. Tymczasem dobry filtr puszkowy dość mocno różni się od jego taniego odpowiednika. Oto kluczowe cechy charakteryzujące filtry:
Niezależnie od tego czy chodzi o filtr oleju, paliwa czy hydrauliki, niezwykle ważna jest precyzja wykonania obudowy. Powinna idealnie pasować na swoje miejsce i w sposób bezproblemowy i szczelny łączyć się z układem, z którym ma współpracować. Kluczowe parametry w tym przypadku to średnica zewnętrzna puszki, długość puszki oraz wymiary połączeń gwintowych lub rurkowych.
Bardzo ważna jest podstawa uszczelki (jeśli w danym typie filtra taka występuje). Musi być na tyle wytrzymała, aby po zamontowaniu filtra zapewnić odpowiednie dociśnięcie wspomnianej uszczelki.
Kolejny ważny parametr to jakość samego materiału, z którego wykonana jest puszka. Powinien on być odporny na ciśnienie panujące w układzie a także na korozję. Bardzo często zdarza się, że stare, demontowane filtry są pokryte rdzą. Najczęściej jest ona widoczna na filtrach paliwa podwieszanych pod samochodem. Pół biedy, jeśli jest to tylko powierzchniowy nalot. Gorzej, jeśli wytworzył się także od środka i zanieczyścił układ.
Filtry PZL są wykonywane w różnych technikach zabezpieczeń. Każda z nich ma zapewniać skuteczną ochronę przed korozją, a niektóre dają dodatkowo atrakcyjny efekt wizualny w postaci ciekawej kolorystyki filtra.
Sercem każdego filtra są jego warstwy filtracyjne. W filtrach puszkowych nie widać ich z zewnątrz, więc trzeba zaufać producentowi, że wykonał filtr zgodnie ze sztuką. A to oznacza, że znalazła się tam odpowiednia ilość warstw filtracyjnych, są one prawidłowo ukształtowane i mają odpowiednią liczbę plis. Liczba plis, to nic innego jak „gęstość” popularnej „harmonijki” warstwy filtracyjnej. Im więcej plis, tym większa powierzchnia materiału filtracyjnego, co przekłada się na większą swobodę przepływu i większą chłonność filtra.
W dobrych filtrach puszkowych stosuje się także odpowiednie wzmocnienie warstwy filtracyjnej, aby zachowała swoją formę przez cały okres eksploatacji filtra. PZL Sędziszów w produkcji filtrów oleju wykorzystuje np. papier z dodatkiem włókien syntetycznych impregnowany żywicami. Jest on odporny na różnice temperatur oraz kwasy powstałe w wyniku reakcji chemicznych. W wybranych modelach filtry puszkowe mają w środku stelaże wzmacniające całą konstrukcję.
Wszędzie tam, gdzie jest to konieczne, filtry puszkowe są wyposażone w zawory bezpieczeństwa, które w sytuacjach awaryjnych zapewniają ciągłość przepływu w układzie. Czasem takie rozwiązanie potrafi uratować silnik przed zatarciem lub zapewnić bezpieczny dojazd do warsztatu. To także zabezpieczenie przed rozerwaniem filtra z powodu nagłego wzrostu ciśnienia.
W PZL Sędziszów sami projektujemy i produkujemy obudowy filtrów puszkowych. Dzięki temu mamy pełną kontrolę nad jakością surowca, jego zabezpieczeniem antykorozyjnym i wykonaniem. Fakt posiadania własnych maszyn pozwala nam bardzo szybko wdrażać do produkcji nowe referencje lub realizować nietypowe zamówienia specjalne – mówi Inż. Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów.
Źródło: PZL Sędziszów