Populacja Krajów Europy Środkowo-Wschodniej to 292 mln ludzi. To znaczący potencjał w wymiarze geopolitycznym, gospodarczym i naukowym. CEE to także obszar, który wymaga wzmożonego rozwoju pod względem zielonych technologii. Jak podlicza Europejski Trybunał Obrachunkowy, infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych – mimo rosnącej liczby stacji ładowania podróżowanie po UE – jest skomplikowana ze względu na ich nierównomierne rozmieszczenie.
Prawie połowa wszystkich punktów ładowania samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej jest skoncentrowana w zaledwie dwóch krajach – Holandii (90 000 ładowarek) i Niemczech (60 000) – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Te dwa kraje stanowią mniej niż 10% całej powierzchni UE. Druga połowa wszystkich ładowarek jest rozproszona w pozostałych 25 krajach, zajmujących 90% powierzchni regionu. W przypadku rozmieszczenia infrastruktury, istnieje wyraźny podział na kraje Europy Środkowej i Wschodniej z jednej strony i kraje Europy Zachodniej z drugiej. Na przykład tak duży kraj jak Rumunia – około sześć razy większy od Holandii – posiada jedynie 0,4% wszystkich punktów ładowania w UE.
Kraje regionu CEE rozpoczęły drogę ku elektromobilności znacznie później niż państwa Europy Zachodniej. Z opóźnieniem wdrażano zarówno regulacje prawne, jak i instrumenty wsparcia stymulujące rozwój rynku e-mobility. W rezultacie w krajach bałtyckich, w Polsce, na Słowacji, w Czechach i na Węgrzech w I połowie 2022 r. sprzedano łącznie mniej nowych, całkowicie elektrycznych samochodów osobowych niż np. w samej Austrii, Belgii czy Niderlandach. Musimy postarać się nadrobić ten czas w możliwie największym zakresie. Właśnie w tym celu PSPA wraz z partnerami z innych krajów naszego regionu powołało do życia inicjatywę CEE GTI – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Inicjatywa CEE GTI (inicjatywa na rzecz Zielonego Transportu w Europie Środkowo-Wschodniej) kreuje jasne i czytelne cele – ekologiczny i zielony transport. Skupia się na realizacji wyznaczonych celów poprzez wypracowywanie dokumentów, raportów, analiz, stanowisk oraz orzeczeń. Narzędzia te mają pomóc wpłynąć na proces legislacyjny i ogólną perspektywę planowania na poziomie UE. W następstwie tych prac ma zostać także wypracowany potencjał i wiedza CEE GTI w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. w kluczowym obszarze, jakim jest infrastruktura ładowania. Partnerzy inicjatywy podkreślają znaczącą rolę naszego kraju, który jako największy region tej części Europy, posiada duży potencjał, np. w produkcji baterii, ich komponentów i recyklingu. Polska jest także kluczowym graczem, jeśli chodzi o produkcję i rejestrację elektrycznych autobusów miejskich. Ponadto w ramach CEE GTI, PSPA, SEVA oraz partnerzy, mają wspólnie pracować nad kształtowaniem podstaw prawnych dla pomyślnego ustanowienia ekologicznego transportu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Elektryfikacja i dekarbonizacja transportu drogowego są kluczowym elementem naszego planu na zieloną Europę. Przed nami jednak wiele różnych wyzwań, dlatego projekty takie jak Green Transport Initiative są tak ważne. Przedstawiciele branży w Europie Środkowo-Wschodniej znają lokalne uwarunkowania i dostrzegają olbrzymi potencjał w tym regionie. Ważne jest, aby wasz głos został usłyszany w Brukseli – powiedział podczas ogłoszenia przez PSPA i SEVA powołania inicjatywy na rzecz Zielonego Transportu w regionie „CEE Green Transport Initiative –Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. Stosunków Międzyinstytucjonalnych i Prognozowania.
W ubiegłym roku Europa objęła pozycję światowego lidera pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych, wyprzedzając Chiny. Jak zaznaczył Maroš Šefčovič , do końca dekady będziemy potrzebować 3 milionów punktów ładowania i bardzo ważnym jest, żeby zostały one rozmieszczone równomiernie.
Zgodnie z rozporządzeniem AFIR, w Europie do 2025 r. znacząco ma zostać rozbudowana sieć ładowania pojazdów ciężkich. W sieci bazowej TEN-T stacje ładowania mają znajdować się co ok. 60 km, a minimalna moc wyjściowa powinna wynosić 1400 kW. Pięć lat później poziom ten ma zostać zwiększony do 3500 kW. W przypadku sieci kompleksowej TEN-T stacje ładowania powinny być rozmieszczone maksymalnie co 100 km, a wymienione wyżej moce osiągnięte odpowiednio w 2030 i 2035 r.
Stanowi to wyzwanie, biorąc pod uwagę znacznie wolniejsze tempo rozwoju elektromobilności w rejonie Środkowo-Wschodniej Europy (CEE), w stosunku do Europy Zachodniej. Z tego względu plany oraz założenia przy rozbudowie sieci ładowania powinny być ustalane w oparciu o obecny stan infrastruktury ładowania w regionie CEE.
Od 2035 r. w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Producenci samochodów, tak jak Parlament Europejski, podążają drogą zmierzającą do szybkiej redukcji emisji CO2. Oferta aut spalinowych z roku na rok będzie się kurczyć, jednocześnie szybko rośnie ilość dostępnych modeli elektrycznych. Wszystko wskazuje na to, że za kilkanaście lat nie tylko rejestracja auta spalinowego będzie niedozwolona, ale że takich samochodów po prostu nie będzie w salonach. Polski rynek, polskie społeczeństwo dziś nie są gotowe na tak szeroką zmianę. Masowe przejście na elektryczne pojazdy nie nastąpi, jeśli ich eksploatacja będzie uciążliwa z powodu słabej infrastruktury ładowania. Dlatego niezwykle ważne jest, aby cele polityczne wyznaczone przez Parlament Europejski były poparte odpowiednimi regulacjami we wszystkich krajach członkowskich – powiedział Tomasz Tonder, dyrektor ds. PR i Corporate Affairs w Volkswagen Group Polska.
Na temat przyspieszenia rozwoju zeroemisyjnego transportu drogowego w Europie Środkowo-Wschodniej, kluczowych zadań inicjatywy na rzecz Zielonego Transportu w tym regionie (CEE Green Transport Initiative), a także promocji zrównoważonego transportu, nowej infrastruktury, działań na rzecz zrównoważonego transportu oraz edukacji społecznej rozmawiać będą międzynarodowi eksperci podczas Kongresu Nowej Mobilności 2022. W trakcie wydarzenia przedmiotowego kwestie będą omawiane podczas dedykowanych Keynote speech: „Jak Europa i region CEE mogą stać się liderami innowacji w przemyśle bateryjnym” oraz „Common HDV Challenges in the CE”, w czasie debaty „Kadry, nowe technologie i innowacje na rynku bateryjnym w regionie CEE”, premiery projektu „CEE Cities Center”, a także premiery raportu zatytułowanego „Low Emission Zones in the CEE”. Należy także podkreślić, że wydarzeniem towarzyszącym Kongresu będzie CEE GTI Summit 2.0.
Kongres Nowej Mobilności 2022 odbędzie się w dniach 12-14 września w EC1 Łódź – MIASTO KULTURY. Równolegle z nim odbędą się wydarzenia towarzyszące: Polish Battery Day 2.0, CEE Green Transport Initiativ Summit, KNM Fleet Forum oraz KNM Hydrogen Forum – poświęcone najważniejszym wyzwaniom sektora, w tym m.in. roli Polski w światowym i europejskim łańcuchu dostaw baterii litowo-jonowych, popularyzacji technologii wodorowych ogniw paliwowych w transporcie czy kwestiom związanym z masową elektryfikacją firmowych flot. KNM rokrocznie gromadzi ok. 1000 uczestników zawodowo związanych z branżą e-mobility w Polsce i Europie, w tym ponad 100 prelegentów, ok. 400 ekspertów i dziennikarzy. Tegoroczna edycja jest także oficjalnym wstępem do obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Organizatorami wydarzenia są Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Miasto Łódź. Patronem medialnym wydarzenia jest Motofaktor.pl.
Źródło: PSPA