LG Energy Solution to między innymi 10 000 pracowników, ponad 100 ha powierzchni, kilkanaście hal produkcyjnych. Dziś jest to największa fabryka tego koncernu produkująca baterie do samochodów hybrydowych i elektrycznych w Europie.
Fabryka mieszcząca się w Biskupicach Podgórnych w gminie Kobierzyce nieopodal Wrocławia produkuje aktualnie 86 GWh mocy baterii, lecz docelowo ma produkować rocznie baterie o sumarycznej mocy 115 GWh. Po rozbudowie fabryki i osiągnięciu docelowej mocy produkcyjnej firma będzie dostarczała baterie do ponad miliona aut elektrycznych rocznie.
Zatrudniając ponad 10 000 pracowników jest to największy prywatny pracodawca na Dolnym Śląsku. W planie spółki jest rozbudowa zakładu związana celem osiągnięcia gospodarki obiegu zamkniętego, co jest ściśle związane z możliwością odzyskiwania związków chemicznych używanych i złomowanych baterii. Zatrudnienie wzrośnie – powstanie kolejne 1000 miejsc pracy.
Proces produkcyjny zaczyna się od formowania elektrod, które są umieszczane w tak zwanym „pouchu”, czyli polimerowej osłonie, która dalej jest szczelnie zamykana. Tak zalaminowane torebki z elektrodami są układane w warstwy, które w kolejnym etapie produkcji są „formowane”, czyli aktywowane energią elektryczną. Ostatnim procesem jest produkcja baterii modułowej z wcześniej wyprodukowanych ogniw i ułożenie ich w tak zwany „pack”, który jest dostarczany jako produkt końcowy do klienta.
W tej chwili fabryka produkuje tylko baterie na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego i ma 12 klientów z branży motoryzacyjnej. Najważniejszym z nich jest grupa VW, która korzysta z baterii w samochodach Volkswagen, Skoda, Audi, Porsche. Kolejnymi klientami są koncerny GM, Stellantis, BMW czy Jaguar Land Rover Automotive.
O szczegółach dotyczących produkcji baterii do samochodów elektrycznych i hybrydowych rozmawiamy z Panem Jangha Lee – prezesem LG Energy Solution Wrocław:
Maciej Blum: Jakie rodzaje ogniw są produkowane w tej fabryce?
Jangha Lee: Dostarczamy całościowy produkt: finalną baterię, która jest montowana do samochodów. Podstawowa część do całej baterii to celka. Z niej tworzy się moduł, który jest montowany w „pack”, który w zależności od klienta może być już gotowym produktem. Dostarczamy baterie dla 12 klientów, z czego 80% naszej produkcji jest dostarczana na rynek europejski. Reszta trafia przede wszystkim do Ameryki Północnej.
Dla ilu producentów samochodów produkowane są baterie w tym zakładzie?
Produkujemy baterie dla 12 klientów. Najwięksi z nich to Volkswagen, BMW, Jaguar, Audi, Porsche, GM, grupa Stellantis i powiązane z nimi firmy.
Czy wszyscy producenci samochodów, do których dostarczacie baterie wymagają tej samej technologii, czy technologie są różne?
Różnią się one wielkością i kształtem końcowego produktu. Opracowanie z klientem baterii i jej wdrożenie trwa mniej więcej rok.
Czy zakład w Biskupicach Podgónych zajmuje się recyklingiem lub rewitalizacją baterii?
Nie robimy tego wewnętrznie. Korzystamy z firm podwykonawczych, z którymi współpracujemy.
Jakie są przewidywania dotyczące nowych technologii w ogniwach? Czy nadal w produkcji będą ogniwa litowo-jonowe, czy zmieni się rodzaj elektrolitu?
W naszej głównej siedzibie w Korei działa centrum R&D, które zajmuje się ogólnym rozwojem i badaniami. Nowe rodzaje elektrolitów czy baterii wymagają dokładniejszych badań zanim zostaną wdrożone do produkcji masowej. Aktualnie produkujemy baterie litowo-jonowe.
Jak długo trzeba czekać na nową technologię?
Od rozpoczęcia badań do masowej produkcji baterii litowo-jonowych z suchym elektrolitem w aktualnej technologii minęło około 30 lat. Aktualnie prowadzimy ciągły rozwój baterii w tej technologii (solid state – trwały elektrolit). Ostatnim przedsięwzięciem, w którym były wykorzystane nasze baterie, jest samolot o napędzie elektrycznym.
W globalnej grupie LG Energy Solution posiadamy aktualnie ponad 25 000 patentów dotyczących baterii.
W 2025 roku planowane jest rozpoczęcie produkcji baterii wysokoniklowych w zakładach LG Energy Solution. Czym one się różnią od tych produkowanych aktualnie?
Na razie badania dobrze rokują. Baterie te mają zmieniony skład chemiczny w celu zmniejszenia udziału pierwiastków trudnodostępnych.
Czy firma obawia się problemów z dostępnością litu?
LG Energy Solution niedawno podpisało umowy na dostawy litu (wodorotlenku litu) z Kanady oraz pozostałych pierwiastków z Ameryki Południowej. Ma to na celu zdywersyfikowanie łańcuchów dostaw i zabezpieczenie się przed problemami z dostępnością surowców.
Baterie do samochodów osobowych a baterie do samochodów ciężarowych – jakie są różnice w technologii?
Kształt na pewno jest różny do różnych samochodów, jednak technologia pozostaje ta sama. Różnica jest na pewno w kształcie i designie baterii.
W 2025 roku planowane jest także wprowadzenie w firmie gospodarki obiegu zamkniętego – proszę opisać na czym to będzie polegać.
Na razie jesteśmy w trakcie wdrażania pewnych technologii. To wymaga czasu, ale cel jest taki, aby umożliwić całkowity odzysk surowców. Pracujemy nad sposobami ponownego wykorzystania zużytych baterii elektrycznych w magazynach energii (Energy Storage Systems, ESS). To dla nas bardzo ważne – konsekwentnie realizujemy strategię ESG. Zgodnie z wizją „We CHARGE toward a better future”, dążymy do bycia firmą coraz bardziej przyjazną środowisku: stawiamy klimat na pierwszym miejscu, wypełniamy obowiązki społeczne i kształtujemy zrównoważoną przyszłość. Jednym z filarów są działania na rzecz klimatu – już dziś jako pierwsza spółka w grupie, LG Energy Solution Wrocław jest w 100% zasilana z OZE.
Dziękuję za rozmowę.