Zautomatyzowana jazda, inteligentne domy czy produkcja: trudno dziś wyobrazić sobie te obszary bez sztucznej inteligencji (AI). Bosch wykorzystuje sztuczną inteligencję oraz Internet rzeczy (IoT), aby ułatwiać życie ludziom i zapewniać im wysoki poziom bezpieczeństwa.
Motto „Beneficial AI. Building trust together” podsumowuje podejście firmy do tej technologii. Niezawodność i bezpieczeństwo sztucznej inteligencji wykorzystywanej do produkcji inteligentnych rozwiązań to kluczowe aspekty, na które zwraca uwagę międzynarodowy koncern.
Na tegorocznych targach CES, Bosch prezentuje stworzone przez siebie innowacje wykorzystujące AI. W Las Vegas odbyła się światowa premiera Virtual Visor – bazującego na sztucznej inteligencji cyfrowego daszku przeciwsłonecznego Bosch. Produkt ten otrzymał nagrodę CES Innovation Award, przyznawaną rozwiązaniom, które wyróżnia wyjątkowy design i innowacyjność technologiczna. Drugą nagrodzoną w tym roku innowacją Bosch jest wyświetlacz samochodowy 3D.
Wśród produktów, które firma prezentuje na targach, jest też rozwiązanie do inteligentnego serwisowania przyrządów na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, system monitorowania wnętrza pojazdu oraz inteligentna platforma do diagnostyki medycznej.
Rozwiązania, które prezentujemy na targach CES, wyraźnie pokazują, że celem firmy Bosch jest bycie liderem innowacji także w dziedzinie sztucznej inteligencji. Od roku 2025 każdy produkt Bosch będzie wyposażony w sztuczną inteligencję lub będzie produkowany z jej pomocą.
członek zarządu spółki Bosch - Michael Bolle
Wartość rynku zastosowań sztucznej inteligencji będzie wtedy wynosić ok. 120 mld USD. To prawie 12 razy więcej niż w roku 2018 (źródło: Tractica). Bosch zamierza wykorzystać ten potencjał: już dziś przedsiębiorstwo inwestuje rocznie 3,7 mld euro w rozwój oprogramowania i zatrudnia obecnie ponad 30 000 programistów, a 1 000 pracowników firmy Bosch zajmuje się sztuczną inteligencją.
Ponadto firma Bosch stworzyła kompleksowy program szkoleń w tym zakresie:
W ciągu najbliższych dwóch lat przeszkolimy blisko 20 000 pracowników, przygotowując ich do pracy w obszarach związanych ze sztuczną inteligencją. Musimy zainwestować nie tylko w sztuczną, ale także w ludzką inteligencję.
- Michael BolleProgram obejmuje formaty szkoleniowe dla managerów, konstruktorów i pracowników tworzących rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Szkolenia będą organizowane na trzech poziomach zaawansowania i będą zawierać wytyczne dotyczące odpowiedzialnego postępowania ze sztuczną inteligencją.
Bosch opracował także własny kodeks, omawiający zagadnienia związane z bezpieczeństwem oraz etyką w obszarze sztucznej inteligencji. Dzięki swojemu know-how koncern pragnie wzbudzić większe zaufanie do sztucznej inteligencji, zarówno u klientów, jak i partnerów:
Każdy, kto przyswoi sobie zasady techniczne oraz etyczne, rozumie jak ogromnie ważne jest bezpieczeństwo i suwerenność danych. Zaufanie to miara jakości cyfrowego produktu.
- Michael BolleDo najważniejszych kompetencji przyszłości Bosch zalicza przemysłowe zastosowania sztucznej inteligencji.
W przypadku sztucznej inteligencji nie chodzi o to, aby powielać modele ludzkich zachowań, lecz by optymalizować technologie z korzyścią dla ludzi, dlatego sztuczna inteligencja musi być bezpieczna, niezawodna i zrozumiała.
- Michael Bolle
Według firmy Bosch człowiek powinien zawsze sprawować nad nią kontrolę: na ulicy, w domu czy w fabryce.
Ludzie mogą czerpać korzyści z pracy niezawodnych maszyn, co Bosch potwierdził już w przeszłości, będąc pionierem rozwoju ratujących życie układów wspomagania jazdy, takich jak ABS, ESP oraz sterowników do poduszek powietrznych. Dzięki sztucznej inteligencji mogą one stać się jeszcze bardziej inteligentne i skuteczne: w sytuacji, gdy kamera wyposażona w sztuczną inteligencję, wykorzystywana w trybie autonomicznej jazdy, wykryje obecność trudnych do zauważenia pieszych, układ hamowania awaryjnego może reagować z jeszcze większą niezawodnością. W ten sposób „Technologia bliżej nas” zmieni się w bliską nam technologię, która potrafi się uczyć.
Innowacje wymagają inwestycji, dlatego Bosch przeznacza znaczące środki na rozwój kadry i centra kompetencji. Firma przeznaczyła 100 mln euro na budowę nowego campusu sztucznej inteligencji w niemieckiej Tybindze. Uruchomienie nowego kompleksu badawczego jest planowane na koniec 2022 roku. Ma zapewnić on przestrzeń do kreatywnej pracy dla ok. 700 ekspertów w dziedzinie sztucznej inteligencji. Będą to pracownicy Grupy Bosch, zewnętrznych start-upów oraz różnych instytucji badawczych.
Celem nowego kampusu jest wzmocnienie wymiany naukowej. „Wspólne budowanie zaufania” będzie tutaj codziennym doświadczeniem. Firma Bosch jest członkiem założycielem powołanej do życia w 2016 roku inicjatywy Cyber Valley. W ramach tej współpracy partnerzy ze świata przemysłu, nauki i polityki łączą siły, aby rozwijać badania nad sztuczną inteligencją i szybko wdrażać wyniki badań podstawowych w przemyśle.
W ramach Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI) przedsiębiorstwo prowadzi 7 ośrodków badawczych na świecie – m.in. w USA: Sunnyvale w Kalifornii oraz Pittsburgh w Pensylwanii. Ok. 250 specjalistów w dziedzinie sztucznej inteligencji pracuje w BCAI przy ponad 150 projektach z obszarów takich jak mobilność, produkcja, inteligentne domy i rolnictwo.
Światowa nowość – rozwiązanie wykorzystujące sztuczną inteligencję w branży motoryzacyjnej, która ma swoją premierę właśnie w Las Vegas to Virtual Visor – transparentny cyfrowy daszek przeciwsłoneczny. Przezroczysty wyświetlacz LCD jest zintegrowany z kamerą monitorującą wnętrze pojazdu, która rejestruje pozycję oczu kierowcy.
Z pomocą inteligentnych algorytmów wirtualny daszek przeciwsłoneczny analizuje zebrane przez kamerę informacje, przyciemniając tylko tę część wyświetlacza, przez którą słońce mogłoby oślepić kierowcę. W konkursie CES Best of Innovation Award Virtual Visor zdobył maksymalną liczbę punktów w swojej kategorii.
Taki sam wynik uzyskał też nowy wyświetlacz 3D firmy Bosch. Wykorzystuje on pasywną technologię 3D do generowania realistycznego efektu trójwymiarowości prezentowanych obrazów i ostrzeżeń. Pozwala to kierowcy szybciej przyswajać informacje, dzięki czemu wzrasta bezpieczeństwo jazdy.
Większe bezpieczeństwo jazdy ma zapewniać też nowy system monitorowania wnętrza pojazdu. Zmęczenie kierowcy, spoglądanie na smartfon – system rozpoznaje takie sytuacje na podstawie ruchu powiek, kierunku patrzenia oraz sposobu trzymania głowy, a wtedy ostrzega kierowcę o możliwości wystąpienia sytuacji krytycznej.
System rejestruje także, ilu pasażerów znajduje się w samochodzie oraz gdzie i w jakiej pozycji oni siedzą. Umożliwia to optymalne działanie systemów bezpieczeństwa, np. poduszek powietrznych, w przypadku kolizji.
W 2019 roku Bosch zwiększył obroty ze sprzedaży układów wspomagania jazdy o 12%, do ok. 2 mld euro. Przygotowują one grunt pod realizację koncepcji autonomicznej jazdy. W przyszłości na niektórych odcinkach autostrad samochody będą poruszać się autonomicznie, a wtedy system monitorowania wnętrza pojazdu stanie się nieodzowny: kamera będzie sprawdzać, czy w przypadku konieczności przejęcia panowania nad pojazdem, kierowca jest na to gotowy.
Do 2022 roku firma Bosch przeznaczy na rozwój autonomicznej jazdy blisko 4 mld euro i zatrudni przy tym ponad 5 000 inżynierów. Aby uzupełnić portfolio produktów w tym segmencie, Bosch przygotowuje się do produkcji seryjnej lidarów – nowego rodzaju czujników. Oprócz radarów i kamer stanowią one trzecią technologię czujników, nieodzowną dla rozwoju autonomicznej jazdy. Jako lidar dalekiego zasięgu, czujnik Bosch wykrywa także przeszkody wykonane z materiałów innych niż metal, np. kamienie na jezdni.
Podstawą wszystkich innowacji jest misja przedsiębiorstwa.
W naszej działalności chcemy łączyć odpowiedzialność ekonomiczną, ekologiczną i społeczną. Dużą wagę przykładamy do ochrony klimatu. Bosch nie tylko opracowuje rozwiązania przyjazne środowisku, lecz także sam daje dobry przykład. Do końca 2020 roku 400 lokalizacji Bosch na świecie nie będzie pozostawiać po sobie śladu w postaci emisji CO2 w żadnym z aspektów działalności – od prac badawczo-rozwojowych, poprzez produkcję aż do zarządzania. W przypadku lokalizacji na terenie Niemiec cel ten został już zrealizowany.
- Michael Bolle
Również tutaj z pomocą przyszła sztuczna inteligencja: przykładowo, zakłady korzystają z własnej platformy energetycznej, która przy użyciu inteligentnych algorytmów wykrywa nieprawidłowości w zużyciu energii. Tylko dzięki temu można było w niektórych zakładach produkcyjnych obniżyć emisję CO2 o ponad 10% w ciągu ostatnich dwóch lat. Przy 270 zakładach należących do Bosch oznacza to ogromny potencjał oszczędności.
Nasza ekspozycja na targach CES jest dowodem tego, że Bosch ma ambitne plany, jeśli chodzi o wszechstronne wykorzystanie sztucznej inteligencji.
- Michael Bolle
Stoisko Bosch o numerze 12401 można znaleźć w Central Hall targów CES 2020 w Las Vegas.
Źródło: Bosch