Na wirtualnych targach technologicznych CES 2021 koncern Bosch prezentuje inteligentne i oparte na zasadach zrównoważonego rozwoju rozwiązania w takich dziedzinach, jak ochrona zdrowia, techniczne wyposażenie budynków i mobilność. Wszystko pod hasłem: „Sustainable #LikeABosch”.
AIoT wspiera m.in. ochronę klimatu, co potwierdza badanie opublikowane niedawno w Niemczech. Według tego badania cyfryzacja mobilności, przemysłu i technicznego wyposażenia budynków mogłaby przyczynić się do osiągnięcia przez Niemcy niemal połowy celów emisyjnych Porozumienia Paryskiego (źródło: Accenture).
Do tego nawiązuje także firma Bosch: zaprezentowane na CES hasło „Sustainable #LikeABosch” podkreśla odpowiedzialność społeczną koncernu. Kontynuacja cyfrowej kampanii wizerunkowej #LikeABosch ma pokazywać, w jaki sposób każdy z nas może wnieść wkład w ochronę środowiska dzięki produktom respektującym zasady zrównoważonego rozwoju.
Bosch sam daje dobry przykład: według szacunków własnych od roku 2020 wszystkie 400 lokalizacji przedsiębiorstwa na świecie osiągnęły neutralność pod względem emisji CO2. Jako pierwsze globalne przedsiębiorstwo przemysłowe, Bosch jest neutralny pod względem emisji CO2 w odniesieniu do produkcji własnej oraz zużycia energii.
W kolejnym etapie Bosch zajmie się emisjami na pozostałych odcinkach łańcucha wartości: od zaopatrzenia aż po eksploatację gotowych produktów.
członek zarządu spółki Bosch - Michael Bolle
Koncern Bosch, jako pierwszy producent części i akcesoriów samochodowych, przyłączył się do inicjatywy Science-Based Targets, mając do zrealizowania bardzo konkretny i ambitny cel: emisje w obrębie łańcucha wartości mają zostać obniżone do 2030 roku o 15%. Osiągnięcia koncernu w dziedzinie ochrony klimatu są doceniane również na zewnątrz. Organizacja non-profit Carbon Disclosure Project (CDP) uwzględniła firmę Bosch na „Liście A” swojego nowego rankingu.
Dzięki utworzonej w ubiegłym roku spółce doradczej Bosch Climate Solutions firma Bosch będzie mogła dzielić się swoimi doświadczeniami pioniera ochrony klimatu z innymi przedsiębiorstwami. Start-up Bosch wprowadził na rynek m.in. własną platformę energetyczną opartą na chmurze. Wykorzystując inteligentne algorytmy, platforma ma pomagać obniżać zużycie energii przez maszyny i zwiększać w ten sposób wydajność procesów produkcyjnych. Z platformy korzysta już w firmie Bosch ponad 100 lokalizacji, co przyczyniło się do znacznego zwiększenia efektywności energetycznej, która jest ważnym czynnikiem na drodze do osiągnięcia przez firmę Bosch neutralności klimatycznej.
Jak widać na tym przykładzie, cyfryzacja toruje drogę zrównoważonemu rozwojowi. – W każdym obszarze działania chcemy osiągnąć pozycję lidera AIoT – wyjaśnia Michael Bolle. Zaufanie to ważny warunek upowszechnienia się sztucznej inteligencji, dzięki której możliwa ma być poprawa standardu życia i skuteczniejsza ochrona klimatu.
Bosch stawia na przemysłową sztuczną inteligencję, która objaśnia maszynom zasady obowiązujące w świecie fizycznym, a nie uczy je, jak naśladować ludzi. Jednak nawet ten typ sztucznej inteligencji wymaga nakreślenia granic etycznych, dlatego Bosch stworzył kodeks sztucznej inteligencji. Najważniejszym jego punktem jest człowiek, który w każdej chwili zachowuje kontrolę.
Oprócz efektywności energetycznej w produkcji, firma Bosch kontynuuje integrację swoich produktów z Internetem w segmentach technicznego wyposażenia budynków i mobilności, dzięki czemu pomaga konsumentom oszczędzać energię. Do użytku prywatnego Bosch oferuje m.in. rozwiązanie o nazwie „Manager energii”. W połączeniu z pompą ciepła oraz instalacją fotowoltaiczną Manager energii ma być w stanie zaoszczędzić do 60% energii elektrycznej. Z kolei posiadacze samochodów elektrycznych mogą korzystać z takich usług, jak „Battery in the Cloud”. Za pomocą oprogramowania analitycznego, rozwiązanie to zmniejsza zużycie akumulatora nawet o 20%.
Ponadto połączenie samochodów elektrycznych i autonomicznych ze spersonalizowanymi i zintegrowanymi w sieci usługami stworzyć ma w przyszłości szerokie możliwości rozwoju oprogramowania. Centralnym obszarem działania, który ma pozwolić firmie Bosch umocnić wiodącą rolę w segmencie systemów elektronicznych wykorzystujących oprogramowanie, mają być komputery samochodowe.
Na początku roku koncern utworzył nowy dział branżowy Cross-Domain Computing Solutions, zatrudniający w sumie 17 tys. pracowników. Prowadzi on prace w zakresie rozwoju sprzętu i oprogramowania dla komputerów samochodowych, czujników i sterowników przeznaczonych dla wszystkich segmentów motoryzacji. Pozwolić ma to zredukować złożoność działań w obszarze badań i rozwoju systemów dla pojazdów i przyspieszyć wdrażanie nowych funkcji.
Tylko przedsiębiorstwa, które już dziś stawiają na zrównoważony rozwój i korzystają z ogromnego potencjału AIoT, odniosą sukces także jutro.
- Michael Bolle
Źródło: Bosch