Cewki zapłonowe NGK | MOTOFAKTOR

Cewki zapłonowe NGK

Aby zapalić mieszankę powietrza i benzyny w silniku z zapłonem iskrowym konieczne jest, aby między elektrodami świecy zapłonowej przeskoczyła iskra o odpowiedniej energii.

Energia ta jest wytwarzana w cewce zapłonowej.

 

Zasada działania takiej cewki pozostaje niezmienna od dziesięcioleci. Z punktu widzenia fizycznego jest to rodzaj transformatora, w którym na rdzeń nawinięto uzwojenia pierwotne i wtórne. Niezmienna od wielu lat zasada nie oznacza, że w tym obszarze nie dokonuje się żaden postęp. Największe zmiany dotyczą energii iskry i napięcia generowanego w uzwojeniu wtórnym cewki.

 

Związane jest to między innymi z coraz powszechniejszym dążeniem do zubażania mieszanek, zwiększaniem stopnia sprężania, czy prędkości obrotowej silników. Duży udział w konstruowaniu i produkcji cewek zapłonowych posiada firma NGK. Jej produkty przeznaczane są zarówno na pierwszy montaż, jak i na rynek wtórny.

 

Oferta ta obejmuje następujące typy cewek:

 

  • Kielichowe (tzw. konwencjonalne)
  • do układów z rozdzielaczem
  • blokowe
  • świecowe (tzw. palcowe)
  • systemy cewek zapłonowych (tzw. listwa)

 

Są to produkty najwyższej jakości wykonane z najlepszych materiałów. I właśnie użyte materiały i odpowiednia technologia wykonania, decydują o różnicach między produktami markowymi a tanimi zamiennikami. Uzwojenia powinny być wykonane z drutu miedzianego powleczonego materiałem izolacyjnym. Izolacja ta ma zapobiegać tzw. zwarciom międzyzwojowym. Pojawienie się takiego zwarcia nie powoduje najczęściej całkowitego zaniku iskry lecz zmniejszenie jej energii.

 

Objawia się to trudnymi do zlokalizowania zakłóceniami w pracy silnika – na przykład w postaci okresowego szarpania. Ważne jest też, aby obudowa cewki wykonana była z materiału odpornego na wilgoć, węglowodory czy wysokie temperatury.

 

Dobrym przykładem na to jak istotna jest jakość wykonania są cewki kielichowe. Były one stosowane najwcześniej i obecnie można je spotkać praktycznie tylko w pojazdach zabytkowych. Zastosowanie przez firmę NGK odpowiednich materiałów i uszczelnień sprawiło, że oferowane do tych pojazdów cewki są trwalsze niż te stosowane na pierwszy montaż. Właściciele zabytkowych pojazdów po zamontowaniu takiego wysokojakościowego produktu mogą sobie zapewnić bezproblemowe działanie instalacji zapłonowej.

 

Wynikiem wieloletniej ewolucji cewek zapłonowych są tzw. cewki świecowe. Pozwoliły one na wyeliminowanie stosunkowo awaryjnych przewodów zapłonowych oraz na znaczną oszczędność miejsca. Rozwiązanie to stawia jednak przed producentami wysokie wymagania technologiczne.

 

Z racji zamontowania bezpośrednio na świecy, cewki takie muszą być znacznie odporniejsze na wysokie temperatury, są też bardziej narażone na działanie olejów (np. z powodu wycieku z uszczelki pokrywy zaworów) oraz na drgania. Jeśli cewki świecowe połączone są wspólną obudową (zawierającą nieraz elementy elektroniczne), to mówimy wówczas o systemie cewek zapłonowych.

 

Zmiany w budowie cewek odbywały się wraz ze stopniowym wzrostem napięcia w obwodzie wtórnym cewki. Na początku wynosiło kilkanaście kV, natomiast w najnowszych rozwiązaniach może ono dochodzić nawet do 40 kV. Cewki pracujące przy takich napięciach muszą być więc wykonane z materiałów o znacznie większej odporności na przebicia. Zapewnienie odpowiedniej odporności na przebicia  utrudnia też coraz większa miniaturyzacja. Możemy to zauważyć porównując „starą” cewkę kielichową z cewką świecową. Ta pierwsza jest kilka razy większa.

 

Z takimi bardzo wysokimi wymaganiami doskonale radzą sobie produkty firmy NGK. Jej oferta obejmuje obecnie 350 referencji, co stanowi ponad 92% pokrycia rynku. Posiadają one jakość produktów oryginalnych i ich zastosowanie gwarantuje prawidłową pracę układu zapłonowego.

 

Mówiąc o układzie zapłonowym nie należy też zapominać o pozostałych jego elementach –  świecach zapłonowych i (jeśli w danym pojeździe występują) przewodach wysokiego napięcia. Może się bowiem okazać, że awaria jednego elementu (np. cewki) była wynikiem wadliwego działania innego (np. przewodu wysokiego napięcia). Także nieprzestrzeganie czasu wymiany świec – przekraczanie ich dopuszczalnego przebiegu – może spowodować uszkodzenie cewki.

 

Dobór potrzebnych elementów ułatwiają przejrzysty system numeracji i precyzyjne katalogi oferowane w formie drukowanej i elektronicznej.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę NGK

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).