W tym roku blisko połowa wystawców reprezentowała branżę motoryzacyjną, dlatego Motofaktor.pl objął to wydarzenie patronatem medialnym.
Kilkudziesięciu wystawców motoryzacyjnych z Chin to producenci części, akcesoriów i narzędzi motoryzacyjnych. Prawie wszystkie prezentowane firmy pochodziły z nadbrzeżnej prowincji Zhejiang, położonej kilkadziesiąt kilometrów na południe od Szanghaju.
Odwiedzający targi mogli się zapoznać nie tylko z ofertą chińskich producentów, ale także specyfiką kulturową kontaktów biznesowych w tej części świata. Poza umieszczaniem nazwy prowincji i często także miasta (np. Taizhou) przed nazwą firmy, zaskakiwać może też fakt, że z reguły przedstawiciele handlowi występują w tych firmach pod… przybranymi, amerykańsko-brzmiącymi imionami. Wyższego rangą przedstawiciela handlowego można rozpoznać po tym, że na jego wizytówce oprócz samego imienia (jak w przypadku „szeregowych pracowników”) znajdziemy także jego prawdziwe chińskie nazwisko. Trzeba jednak przyznać, że część firm potraktowała warszawskie targi bardzo poważnie i była reprezentowana przez dyrektorów generalnych lub nawet samych prezesów.
Z rozmów z wystawcami wynikało też, że Chińczycy odmiennie niż Europejczycy rozumieją pojecie „dostawca pierwszomontażowy”. Z punktu widzenia Chińczyka w zupełności wystarczy, by jego firma dostarczała choć jeden element całego komponentu (np. aluminiowy korpus pompy wody) jednemu z europejskich producentów części, by uznać się za „OEM supplier”.
Poziom wystawców był bardzo zróżnicowany – część firm wypracowała już „globalne marki”, których nazwy i loga są łatwe do zapamiętania przez angielskojęzycznych klientów, a ich reprezentanci mówili biegle po angielsku. Nie brakowało jednak i takich firm, których przedstawiciel mówił jedynie po chińsku i mógł liczyć tylko na pomoc tłumacza. Tych z kolei nie brakowało, dzięki organizatorom targów. Także hala MTP przy ulicy Marsa 56c w Warszawie zasługuje na uznanie jako naprawdę komfortowy obiekt targowy – przestronny, nowoczesny i z wygodnym parkingiem podziemnym (niestety, płatnym) dla zmotoryzowanych odwiedzających.
Zapraszamy na przegląd wystawców China Expo Poland 2013, tradycyjnie firmy ułożyliśmy w kolejności alfabetycznej.
Nowy producent pomp wody do silników samochodów osobowych, który działa na aftermarkecie dopiero od 5 lat.
Firma od siedmiu lat jest eksporterem pomp wody na aftermarket.
Powstała w 2008 roku firma zajmuje się produkcją części układu hamulcowego, a także kompletnych zestawów naprawczych marki BXNG. Całość produkcji przeznaczona jest na aftermarket. „Jesteśmy dostawcą elementów dla amerykańskiej firmy Centric Parts” – mówiła Sone Liu, przedstawiciel firmy.
Producent tarcz sprzęgła, który jest pierwszomontażowym dostawcą chińskich marek samochodowych takich jak Cheery i Geely.
Producent korpusów przepustnicy z dziesięcioletnią historią. Produkty głównie aftermarketowe, większość oferty dotyczy jeszcze gaźników, ale są już także referencje obejmujące silniki z wtryskiem paliwa.
Producent części silnikowych takich jak bloki silnika i głowice cylindrów do pojazdów ciężarowych i samochodów dostawczych, a także elementów zawieszenia. Całość produkcji trafia na aftermarket, firma jest eksporterem od ponad 10 lat.
Producent sprzęgieł z ponad dwudziestoletnią tradycją jest pierwszomontażowym dostawcą dla kilku chińskich producentów samochodów. „Jesteśmy dumni z naszej współpracy z General Motors na rynku USA, gdzie nasze części sprzedawane są pod budżetowym brandem GM przez amerykańskich dealerów tej marki” – podkreślał Tim Chen, przedstawiciel firmy.
Firma produkuje przełączniki elektromagnetyczne wykorzystywane w rozrusznikach samochodowych. „Dostarczamy nasze produkty do rozruszników produkowanych w Europie przez firmy Bosch i Remy Automotive” – zapewniał L. Zguo, przedstawiciel firmy.
Wytwórca napinaczy pasków rozrządu, a także hydraulicznych łożysk oporowych zarówno do samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężarowych. Firma działa od około 10 lat i produkuje na potrzeby aftermarketu.
Wytwórca łożysk i tulei do samochodów, motocykli i maszyn. Firma jest także pierwszomontażowym dostawcą dla chińskiego producenta samochodów Geely.
Stosunkowo niedawno założona firma, która specjalizuje się w produkcji chłodnic do silników samochodów osobowych z przeznaczeniem na aftermarket.
Producent pomp wspomagani układu kierowniczego z dwudziestoletnią historią, dostarczają swoje produkty na pierwszy montaż do samochodów chińskiej grupy GAC.
Firma produkuje przeguby homokinetyczne i piasty kół. Wśród jej klientów można znaleźć operatorów aftermarketowych z Europy.
Firma ma trzy główne linie produktowe – gumki do wycieraczek samochodowych, kompletne pióra wycieraczek oraz gumowe elementy uszczelniające takie jak osłony przegubów i amortyzatorów. Całość produkcji firmy przeznaczona jest dla aftermarketu. „Liczymy, że na tych targach nawiążemy współpracę z polskimi dystrybutorami akcesoriów takich jak wycieraczki” – zachęcał Will Zhang, przedstawiciel firmy.
Firma specjalizuje się w produkcji tarczy ciernych do automatycznych skrzyń biegów. „Dostarczamy nasze produkty na pierwszy montaż do japońskich fabryk Hondy” – podkreślała Kasey Zhu, przedstawiciel firmy.
Producent pomp oleju z blisko dwudziestoletnią tradycją. Produkty wyłącznie aftermarketowe, sprzedawane na rynku europejskim i północnoamerykańskim.
Producent przegubów i osi homokinetycznych, którego produkty przeznaczone są do małych samochodów osobowych, między innymi z grupy Volkswagena. „Nasze części trafiają do odbiorców na całym świecie, głównym rynkiem zbytu są dla nas Stany Zjednoczone. W Europie mamy biuro w Wielkiej Brytanii, ale w Polsce prezentujemy się po raz pierwszy” – mówil Golf Lai, dyrektor działu sprzedaży zagranicznej firmy. ODM jest też dostawcą pierwszomontażowym dla malezyjskich i chińskich producentów samochodów takich jak Cheery, GKN (nie mylić z europejską firmą o tej samej nazwie) i Geely.
Firma specjalizuje się w obróbce odlewów aluminiowych. Wśród jej produktów można znaleźć obręcze aluminiowe do samochodów osobowych, a także korpusy zacisków hamulcowych, które stosowane są w samochodach, motocyklach, a także w pojazdach szynowych. „Działamy od 1993 roku i dostarczamy nasze produkty do chińskich fabryk Hyundai i Kia oraz grupy Volkswagena. Z kolei nasze felgi są dostępne już we Francji i we Włoszech” – mówiła Jessie Guo, przedstawiciel firmy.
Producent specjalistycznych narzędzi warsztatowych, takich jak ściągacze do kół zębatych i łożysk. „Współpracujemy już z polskimi klientami, między innymi dostarczamy narzędzia dla marki NEO” – podkreślała Gina, przedstawiciel firmy.
Firma produkuje tłoki silnikowe – głównie do silników Diesla w samochodach japońskich i europejskich, a także tłoki do silników motocyklowych. Jest dostawcą pierwszomontażowym dla chińskich producentów jednośladów. „Nasze produkty eksportujemy od przeszło 10 lat i dziś mamy odbiorców na całym świecie – w USA, w Niemczech i Wielkiej Brytanii, ale także w Argentynie, Pakistanie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich” – mówił Jinzhong Wu, prezes firmy.
Producent plastikowych części motoryzacyjnych – zbiorników wyrównawczych płynu chłodniczego, zbiorników płynu do spryskiwaczy, a także kolektorów dolotowych. Firma jest dostawcą pierwszomontażowym dla kilku chińskich producentów samochodów, w od ponad 10 lat eksportuje swoje produkty (w tym także do Europy), ale wyłącznie na aftermarket.
Producent czujników samochodowych przeznaczonych na aftermarket.
Niewielka firma, która od 2005 roku produkuje napinacze i koła pasowe dla odbiorców aftermarketowych.
Firma ma dziesięcioletnie doświadczenie w produkcji wałków rozrządu z przeznaczeniem na aftermarket.
Firma oferuje przekładnie i drążki kierownicze. „Nasze części mają zastosowanie w samochodach marek japońskich i koreańskich, a także europejskich. Produkujemy także na pierwszy montaż dla kilku chińskich producentów samochodów” – zapewniał Bruce Li, prezes firmy.
Producent piast kół oraz wahaczy, którego oferta skierowana jest dla operatorów aftermarketowych.
Jedna z większych firm prezentujących swoją ofertę na China Expo Poland. Jest to producent sprzęgieł do pojazdów ciężarowych (Scania, DAF, Mercedes) przeznaczonych na aftermarket oraz pomp wody i pomp oleju do samochodów osobowych. „Produkujemy części na pierwszy montaż do europejskich fabryk Mercedesa, BMW, Opla, Renault i Nissana. Nasza współpraca z niemieckimi producentami samochodów trwa już 8 lat” – mówiła Belinda, przedstawiciel handlowy firmy.
Firma produkuje części zawieszenia – wahacze i ich łączniki, stabilizatory i tuleje do samochodów europejskich. „Nasz wahacze trafiają na pierwszy montaż do niemieckich fabryk Audi” – przekonywał Andy Li, dyrektor generalny firmy.
Założona w 1989 roku firma specjalizuje się w produkcji pomp oleju i pomp wody. „Sprzedajemy wyłącznie na aftermarket, dla wielu odbiorców z Ameryki Północnej i Europy” – mówił Ben Lin, przedstawiciel firmy.
Aftermarketowy producent wałów napędowych i przegubów homokinetycznych sprzedawanych pod marką XFK.
Zdjęcia: Adrian Borowski