Temperatura pracy silnika jest regulowana przez chłodnicę. Zadaniem chłodnicy jest zapewnienie, że silnik nie przegrzewa się, co może prowadzić do jego poważnych uszkodzeń mechanicznych.
Chłodnica znajduje się bezpośrednio za osłoną chłodnicy w przedniej części komory silnika i stanowi część „długiego obwodu chłodzenia”. Ciepło powstające podczas spalania paliwa przez silnik jest przenoszone do płynu chłodzącego. Aby gorące chłodziwo ponownie ostygło, przepuszczane jest przez rury otoczone lamelami, a większość ciepła jest oddawana do otaczającego powietrza. Aby utrzymać stałą temperaturę, przepływ chłodziwa jest kontrolowany przez termostat.
Przed wymianą chłodnicy ciecz chłodzącą należy spuścić i zebrać we właściwy sposób. Podczas demontażu chłodnicy upewnij się, że nie uszkodzisz żadnego z pozostałych elementów silnika. Upewnij się również, że wsporniki i inne elementy montażowe są prawidłowo przykręcone.
Aby uniknąć wycieków, należy upewnić się, że żebra chłodzące (lamele) nie są uszkodzone podczas montażu chłodnicy. Należy również sprawdzić węże pod kątem pęknięć i w razie potrzeby wymienić.
Dodatkowo warto sprawdzić lepkość i temperaturę cieczy chłodzącej oraz jej jakość. Jeśli w wodzie znajdziesz brud lub inne ciała obce, lepiej go wymienić.
Źródło: Diesel Technic