Do przeprowadzenia poszukiwań Ministerstwo Cyfryzacji na warsztat wzięło ostatnie 10 lat i blisko 2 tysiące najstarszych pojazdów.
Baza CEPiK większości kojarzy się z rejestracją nowego lub używanego samochodu, zazwyczaj nie starszego niż kilku- kilkunastoletniego. Tymczasem to również zbiór informacji o pojazdach zarejestrowanych jako zabytkowe lub po prostu starszej daty. Rocznie do ewidencji zgłaszanych jest nawet 300 wiekowych aut.
minister cyfryzacji - Marek Zagórski
Wszystkie pojazdy wytypowane do analizy, to maszyny po raz pierwszy zarejestrowane na terytorium Polski (a wcześniej zarejestrowane w innych krajach). Brano pod uwagę samochody, motocykle, wozy specjalne i inne cuda motoryzacji. Pominięto pojazdy rejestrowane tymczasowo.
Trzymając się powyższych kryteriów, Ministerstwo wykazało, że najwięcej klasyków porusza się w Warszawie, gdzie przez nieco ponad 10 lat zarejestrowano 138 wiekowych pojazdów. Na kolejnych miejscach znalazły się Wrocław (64), Poznań (51), Gdynia (42) i Kraków (38). W stolicy najliczniejszą grupę oldtimerów stanowiły maszyny wyprodukowane w 1951 roku – jest ich 11. We Wrocławiu znalazło się dziewięć aut z roku 1942, w Poznaniu siedem z 1950, w Gdyni pięć z 1943, a w Krakowie cztery z 1948. Stare maszyny do Polski trafiły głównie ze Stanów Zjednoczonych (370), Ukrainy (151), Wielkiej Brytanii (139) i Francji (124). Z Niemiec, skąd Polacy sprowadzili w ostatnich 10 latach najwięcej samochodów – bo aż 5,5 mln – do kraju trafiło 120 klasyków.
Do ciekawszych klasyków należą 3 autobusy, w tym amerykański Rugby L z 1929 r., wyprodukowany przez Durant Motor. Maszyna należy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Co ciekawe, takie same maszyny były eksploatowane przez Krakowską Miejską Kolej Elektryczną w latach 1929-1945. Wtedy było ich 12. „Wielką trójkę” uzupełnia autobus Krupp LD 2,5 H z 1938 r., wyprodukowany w Essen w zakładach Friedricha Kruppa oraz 68-letni francuski Chausson AH-48.
W segmencie samochodów osobowych 2 najstarsze, zarejestrowane w ciągu ostatnich 10 lat pojazdy, to pochodzące z 1902 i 1903 roku samochody marki Rambler. Firma ta początkowo zajmowała się produkcją rowerów, a w 1887 roku zbudowała swój pierwszy, prototypowy samochód. Inny ciekawy klasyk w tym segmencie zarejestrowany w Polsce, to amerykański Maxwell AB z 1911 roku.
Wśród motocykli najstarszy jest brytyjski Levis Popular. Został wyprodukowany w 1919 r. w Stechford, przez firmę braci Arthura i Billy’ego Butterfieldów. Oprócz niego najstarszymi jednośladami w zestawieniu są 2 Harleye-Davidson – jeden z 1920 r., drugi – z 1923 r., a także Dollar R2 z 1926 r.
W segmencie ciągników znalazły się takie klasyki techniki jak gąsienicowy NSU-Kettenkrad Sd.Kfz. 2 z 1944 roku oraz Lanz Bulldog z 1930 roku.
W bazie CEPiK rejestrowane są również tzw. pojazdy specjalne. W analizowanym czasie Ministerstwo naliczyło ich 17. To głównie wozy strażackie – np. American LaFrance 75 z 1915 r., czy Magirus Deutz FLK 150 z 1940 r. Ale także powojskowy pojazd typu scout Daimler Dingo z 1943 r., czy wojskowa sanitarka Dodge WC-54 – również z 1943 r.
CEPiK to nie tylko baza wiedzy o zarejestrowanych w Polsce pojazdach, ale też baza jednych z najpopularniejszych e-usług. Jedna z nich to możliwość sprawdzenia właśnie historii pojazdu. Polacy korzystają z niej bardzo chętnie. W pierwszym półroczu tego roku zrobili to 68 267 600 razy.
- Marek Zagórski
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji