Z najnowszej analizy carVertical za rok 2023 wyszło m.in, że:
W roku 2023 w serwisie carVertical zarejestrowano 1,78 miliona szkód, co stanowi wzrost w porównaniu do 2022 roku, kiedy liczba ta wynosiła 1,4 miliona. Najwyższe odszkodowanie zostało wypłacone za uszkodzenie Lamborghini Huracán i wyniosło 250 000 Euro.
Całkowita wartość szkód pojazdów zgłoszonych w raportach carVertical przekroczyła 4,4 mld Euro. W 2022 roku wartość ta wyniosła 5,1 mld Euro.
Auta BMW mają najwięcej uszkodzeń, stanowiąc 48,4% wszystkich samochodów z rekordami uszkodzeń. Dla porównania, wskaźniki dla Audi wynoszą 43,9%, Škody – 43,7%, Dacii – 43,5% i Lexusa – 42,4%. Różnice między nimi nie są znaczące. Średnio 39,3% wszystkich używanych pojazdów sprawdzonych na platformie było uszkodzonych, co oznacza, że ryzyko zakupu samochodu z podejrzaną historią pozostaje wysokie.
W ubiegłorocznych raportach carVertical nie zabrakło kradzionych samochodów. To może być jednak wierzchołek góry lodowej, bo takie auta rzadko trafiają na rynek wtórny. Zazwyczaj dochodzi do ich demontażu i sprzedaży na części.
Najczęściej łupem złodziei padają samochody BMW. Aż 17,7% wszystkich ujawnionych przez carVertical przypadków dotyczyło modeli tej marki. Następne w kolejności są Mercedesy (15,3%) i Audi (12%). Wyraźnie lepiej wygląda to w przypadku Forda (6,1%) i Volkswagena (5,4%).
Większość skradzionych aut została wyprodukowano w latach 2016-2019 – właśnie na takie, 5-7-letnie auta popyt jest największy. Najwięcej skradzionych samochodów pochodzi z 2016 roku – 12,4%.
Spośród wszystkich pojazdów poddanych weryfikacji przez carVertical w 2023 roku, 7,5% wykazało cofnięty licznik przebiegu. To oznacza, że w jednej na trzynaście transakcji próbowano oszukać kupującego, co mogło skutkować przepłaceniem za pojazd. Całkowita liczba cofniętych kilometrów zarejestrowanych na platformie wyniosła 7,7 miliarda, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu z 7,4 miliarda z poprzedniego roku.
W zeszłym roku rekord w cofnięciu licznika miało Volvo V70. Według danych carVertical, jego przebieg zmniejszono o 450 000 kilometrów. Trudno sobie nawet wyobrazić, jaki był faktyczny przebieg tego pojazdu przed manipulacją licznika.
Na szczycie rankingu marek, w których najczęściej występuje cofanie licznika, znalazł się Opel. Aż 14,3% wszystkich pojazdów tego producenta miało manipulowany przebieg. Na kolejnych miejscach znalazły się Jeep (12,8%), Land Rover (11,4%), Lexus (10,8%) oraz Porsche (10,5%).
Manipulacja licznika jest częstsza w starszych pojazdach. 13,8% wszystkich samochodów wyprodukowanych w 1995 roku miało cofnięty przebieg, co czyni ten rocznik najbardziej ryzykownym pod względem zakupu pojazdu. Oszustwa związane z przebiegiem są również powszechne w samochodach wyprodukowanych w latach 2012-2016, gdzie wskaźniki „korekcji” wynoszą około 11%.
Najczęściej wyszukiwanym modelem na carVertical w 2023 roku był Volkswagen Golf (4,91% wszystkich pobranych raportów). Drugie jest BMW serii 3 (4,89%), a trzeci Volkswagen Passat (3,8%). Kolejne miejsca zajmują BMW serii 5 (3,7%) i Audi A4 (3,5%).