Citroen C5 2. generacji – najczęstsze usterki | MOTOFAKTOR

Citroen C5 2. generacji - najczęstsze usterki

Citroën C5 2. generacji to jeden z najbardziej udanych modeli tej francuskiej marki w ostatnich latach, chociaż i jemu zdarzają się usterki.

  • Wybierając odpowiednią wersję silnikową Citroena C5 2. generacji zyskujemy niezawodne auto na lata.
  • Typowe usterki Citroena C5 2. generacji to awarie elementów zawieszenia hydropneumatycznego.
  • Słabe strony Citroena C5 2. generacji  to nietrwałe silniki benzynowe oraz podatne na zużycie elementy wnętrza.
  • Polecamy także inne artykuły z cyklu „Najczęstsze usterki„.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Citroen C5 2. generacji - zarys historyczny modelu

Auto pojawiło się na rynku w 2008 roku. W 2012 roku konstrukcja została poddana modernizacji. W ramach liftingu przemodelowano między innymi przednie reflektory, które otrzymały światła LED do jazdy dziennej. Zmieniono też tylne lampy – w nowszej odmianie są biało-czerwone. Od tego czasu samochód był produkowany jeszcze do 2017 roku. W roku 2021, Citroen klasy średniej doczekał się pośredniego następcy. To crossover o odświeżonej nazwie C5 X.

Citroen C5 2. generacji - silniki benzynowe

Podstawowa wersja benzynowa to wolnossąca jednostka 1.6 VTi. Nie jest to silnik warty uwagi. Pomimo mocy 120 KM, samochód bardzo słabo przyspiesza. Do tego dochodzi nietrwały rozrząd. Dostępny jest również turbodoładowany silnik 1.6 THP o mocy 156 KM. W tym przypadku, mocy nie brakuje. Niestety tutaj również trzeba się pogodzić z szybko zużywającym się łańcuchem rozrządu oraz z nagarem, który gromadzi się na zaworach – to przez bezpośredni wtrysk paliwa.

 

Godne uwagi wydają się być motory o pojemności 1,8 l oraz 2,0 l. Niestety spotykane są tutaj przypadki szybkiego zużywania się pierścieni tłokowych. W rezultacie, jednostka napędowa bierze duże ilości oleju silnikowego i wymaga remontu.

 

3-litrowy silnik V6 jest znacznie droższa w utrzymaniu niż wersje słabsze. Do tego może być problem ze znalezieniem części i fachowca, który będzie chciał taką jednostkę naprawić za rozsądne pieniądze. W tym przypadku, eliminowanie usterek często przewyższa wartość auta. Jak widać, trudno z czystym sumieniem polecić którykolwiek silnik benzynowy w tym modelu.

Citroen C5 2. generacji

Citroen C5 2. generacji - diesle

W przypadku diesli jest znacznie lepiej. Godne polecenia są właściwie wszystkie motory 1.6 HDI i 2.0 HDI. Z wyjątkiem podstawowej 109-konnej wersji. Ta jest zdecydowanie za słaba w tym modelu. Citroen C5 2. generacji to przecież całkiem spore auto i swoje waży.

 

Odradzamy natomiast motory 2.2 HDI, 2.7 HDI i 3.0 HDI. W przypadku wyboru jednej z tych jednostek, trzeba się liczyć się z ryzykiem pęknięcia wału korbowego i zatarciem. Remont zwykle okazuje się zupełnie nieopłacalny w stosunku do wartości samochodu.

 

Decydując się na diesla, radzimy pamiętać o regularnym przepalaniu filtra cząstek stałych DPF w trasie. Trzeba robić to raz na miesiąc lub co około 1000 km, aby się nie zapchał. To niedogodność dotycząca wszystkich współczesnych silników wysokoprężnych.

Citroen C5 2. generacji - typowe przypadłości tego modelu

Do typowych usterek Citroena C5 2. generacji należy zaliczyć awarie elementów zawieszenia hydropneumatycznego. To typowy problem dla tego modelu, ale na szczęście nie występuje zbyt często. Trzeba jednak pamiętać o tym, że ceny części są w tym przypadku już znacznie bardziej przystępne niż kilka lat temu. Zawieszenie to nie psuje się też nagminnie, a ci, którzy się jego obawiają, mogą wybrać egzemplarz z zawieszeniem standardowym.

 

W zawieszeniu od elementów układu hydropneumatycznego, znacznie częściej zużywają się łożyska, silentblocki wahaczy, łączniki stabilizatora czy końcówki drążków kierowniczych.

 

Użytkownicy narzekają na podatne na zarysowania plastiki we wnętrzu. Fotele oraz wieniec kierownicy również szybko się zużywają.

Citroen C5 2. generacji - wnętrze

Citroen C5 2. generacji - podsumowanie

Citroen C5 2. generacji to bardzo udany samochód. Jako jedyny w swojej klasie oferuje ponadprzeciętnie komfortowe hydropneumatyczne zawieszenie. To wbrew obiegowym opiniom bardzo trwałe rozwiązanie. W przypadku wyboru odpowiedniego silnika (1.6 HDI lub 2.0 HDI) można przez lata cieszyć się bezproblemową eksploatacją. Do tego, części zamienne do Citroena są dużo tańsze niż do aut japońskich, a nawet tańsze niż w przypadku niemieckich konkurentów. Mocną stroną tego modelu jest również dobry stosunek ceny zakupu auta do rocznika i jego wielkości.

 

Słabe strony? Nietrwałe silniki benzynowe oraz podatne na zużycie elementy wnętrza. Trzeba przyzwyczaić się też do mało precyzyjnego układu kierowniczego, który jest najgorszy w klasie. Przeszkadzać może też fakt, że centralna część kierownicy jest nieruchoma. Obraca się tylko sam jej wieniec. Choć do tego akurat da się przyzwyczaić.

 

Zdjęcia: Citroen

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).