W swojej publikacji CLEPA wskazuje na konieczność stworzenia otwartego technologicznie środowiska regulacyjnego oraz konkurencyjnego sektora, który będzie zdolny do inwestowania w innowacje, produkcję i zatrudnienie w Unii Europejskiej. Celem dokumentu jest informowanie i ułatwienie działań politycznych w UE w nadchodzących pięciu latach, które będą kluczowe dla osiągnięcia tych priorytetów.
Dokument zawiera szczegółowe rekomendacje dotyczące przepisów związanych z transportem drogowym, które powinny:
„Cyfryzacja i Zielony Ład wprowadziły przemysł motoryzacyjny na bezprecedensowy kurs transformacji. Producenci części z branży motoryzacyjnej dostarczają innowacje, które sprawiają, że transformacja staje się rzeczywistością, odkrywając przy tym na nowo nasze podstawy technologiczne. Należy teraz skupić się na tym, aby dokonująca się przemiana okazała się korzystna dla przemysłu i ludzi, poprzez zapewnienie sprawnego, efektywnego i otwartego technologicznie wdrożenia. Wymaga to ciągłego dialogu i konkretnych działań ze strony decydentów. Producenci części motoryzacyjnych są gotowi wnieść swój wkład” – powiedział Matthias Zink, Dyrektor Generalny Automotive Technologies w firmie Schaeffler i Prezes Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych CLEPA.
„Branża inwestuje co roku miliardy euro w innowacje. Decydenci muszą zadbać o to, aby UE pozostała konkurencyjna w zakresie industrializacji i skalowania. Musimy nadać priorytet czynnikom umożliwiającym mobilność z wykorzystaniem paliw alternatywnych, zaawansowanym i bezpiecznym usługom cyfrowym oraz skutecznym standardom zrównoważonego rozwoju. Działania polityczne na poziomie UE, w tym odpowiednie instrumenty finansowania i elastyczne ramy regulacyjne, będą miały kluczowe znaczenie, dla osiągnięcia tego celu” – dodał Benjamin Krieger, Sekretarz Generalny CLEPA.
Branża motoryzacyjna przechodzi obecnie najważniejszą transformację od stu lat. Innowacyjne paliwa, intensywna konkurencja od państwowo wspieranych producentów z Chin, napięcia geopolityczne oraz cyfryzacja transportu to tylko niektóre z czynników wpływających na ten kluczowy sektor gospodarki Europy. Stary Kontynent stoi przed wyzwaniem znalezienia skutecznych sposobów na ożywienie niegdyś rozwijającego się przemysłu motoryzacyjnego. Z ostatnich informacji prasowych dotyczących decyzji firm motoryzacyjnych wynika alarmujący trend związany z rosnącą liczbą utraconych miejsc pracy oraz wypływem inwestycji z branży produkcji części samochodowych w krajach UE. W międzyczasie inne regiony, takie jak Chiny i USA, cechują się bardziej optymistycznymi prognozami i wykazują zdecydowaną wolę polityczną, aby zwiększyć swoją atrakcyjność na rynkach inwestycyjnych.
„Te trudne czasy wymagają ponownej kalibracji europejskiej polityki przemysłowej i polityki konkurencyjności. Będzie to w dużej mierze możliwe dzięki utrzymaniu i wdrożeniu praktyk legislacyjnych, które wspierają uczciwy i konkurencyjny rynek, realizując cele UE w zakresie transformacji i wzrostu. Widzimy, że w debacie publicznej ponownie zwraca się uwagę na europejską konkurencyjność. Nadchodzące miesiące pokażą, czy decydenci polityczni wypełnią to abstrakcyjne zobowiązanie i wprowadzą w życie środki je realizujące. CLEPA konsekwentnie opowiada się za polityką kształtującą transformację w sposób wspierający konkurencyjność. Specjalistyczna wiedza jaką dysponuje europejski przemysł motoryzacyjny daje nam wyjątkową możliwość kształtowania tej zmiany w sposób, który jednocześnie zwiększa konkurencyjność i napędza wzrost” – komentuje Tomasz Bęben, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), Członek Zarządu CLEPA.
Pełna treść dokumentu CLEPA do nowych władz unijnych jest dostępna TUTAJ.
Źródło: SDCM
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?