Co z opłatami za badania techniczne – pyta RPO | MOTOFAKTOR

Co z opłatami za badania techniczne - pyta RPO

W kwietniu br. senacka Komisja Infrastruktury zaapelowała do Ministerstwa Infrastruktury o przyspieszenie prac legislacyjnych nad zmianą opłat za badania techniczne pojazdów. RPO pyta MI na jakim etapie są  prace.

Senatorowie z Komisji Infrastruktury zajmowali się tematem rewaloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów w połowie kwietnia br. Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Renata Rychter poinformowała wówczas, że na koniec 2023 r. w Polsce funkcjonowało 5 tys. 467 stacji kontroli pojazdów. Dyrektor poinformowała również, że obecnie w ministerstwie trwają prace nad projektem systemowej nowelizacji prawa o ruchu drogowym w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów, ponieważ Polska zobowiązana jest do tego, żeby wypełnić minimum implementacyjne odnośnie do dyrektywy nr 45 określającej wymagania dotyczące badania zdatności pojazdów poruszających się po drogach publicznych w Polsce.

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego zapewniła, że w resorcie infrastruktury prowadzone są prace analityczne dotyczące podwyżki i możliwych nowych stawek opłat za badania techniczne. Brane są pod uwagę takie opłaty w innych krajach członkowskich UE, koszty prowadzenia takich badań, koszty uzyskiwania uprawnień przez diagnostów i koszty ich pracy, a także wskaźnik inflacyjny, wysokość wynagrodzeń minimalnych i średnich czy średni wiek pojazdów jeżdżących po drogach w Polsce.

W posiedzeniu uczestniczyli liczni przedstawiciele branży i organizacji branżowych, którzy apelowali do przedstawicieli ministerstwa o natychmiastowe działania naprawcze, ponieważ brak waloryzacji opłat za badanie techniczne pojazdu od dwudziestu lat doprowadził do katastrofalnej sytuacji na rynku. Apelowano przede wszystkim o zmianę rozporządzenia ministra i szybkie wprowadzenie mechanizmu waloryzacji opłat za badanie techniczne pojazdu, tak aby powiązać te opłaty ze wzrostem wynagrodzeń i wskaźnikiem inflacyjnym w Polsce. Zwracano uwagę na fakt ucieczki z zawodu młodych diagnostów w związku z dramatycznym obniżeniem wynagrodzeń w tym zawodzie, gdy tymczasem płaca minimalna wzrosła w tym okresie o 400%, a wskaźniki inflacyjne – o 70. Zwracano uwagę na problem, że obecnie blisko jedna trzecia diagnostów to osoby po 65. roku życia, a kolejne 33% to osoby w wieku 55–65 lat.

W związku z kwietniowymi obradami Komisji Rzecznik Praw Obywatelskich skierował do Ministerstwa Infrastruktury pytanie czy prace rozpoczęto – a jeśli tak, to na jakim są etapie oraz kiedy planowane jest ich zakończenie.

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

 

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).