Co mechanicy powinni wiedzieć o świecach zapłonowych? | MOTOFAKTOR

Co mechanicy powinni wiedzieć o świecach zapłonowych?

Praveen Kumar Saragadam, inżynier ds. zastosowań i rozwoju w Denso Europe odpowiada na kluczowe pytania dotyczące świec zapłonowych.

Jaka świeca zapłonowa jest odpowiednia dla mojego silnika?

Należy wziąć pod uwagę wiele kluczowych czynników, takich jak wymiary świecy, wysunięcie elektrod, średnicę gwintu oraz rozwartość klucza, długość gwintu, zastosowany materiał (np. nikiel, iryd, platyna), a także wartość cieplną. Najłatwiejszym sposobem doboru właściwej świecy zapłonowej jest sprawdzenie e-katalogu Denso. Umożliwia on użytkownikom znalezienie odpowiednich części Denso na podstawie informacji o marce i modelu auta lub poprzez tabelę zamienników.

Jaka świeca zapłonowa powinna być stosowana w silnikach zasilanych LPG?

Silniki zasilane LPG i CNG wymagają świecy zapłonowej o wyższej wydajności niż silniki benzynowe. Temperatury spalania w przypadku LPG/CNG również ulegają większym wahaniom niż w przypadku silnika benzynowego, przyczyniając się do skrócenia żywotności świec przynajmniej o 30%. Dlatego zalecamy stosowanie irydowych świec zapłonowych Denso, które poprawią zapłon i osiągi silnika, a także wydłużą okres wymiany świec zapłonowych. Linia świec zapłonowych Denso Twin Tip (TT) idealnie spełnia te wymagania. Więcej informacji o tym, jak działają świece zapłonowe w silnikach zasilanych LPG/CNG można znaleźć w naszej instrukcji obsługi świec zapłonowych (strona 60).

Czy należy dostosowywać odstęp pomiędzy elektrodami?

Świece zapłonowe Denso są produkowane z wstępnie ustawionym odstępem pomiędzy elektrodami. Jednak w przypadku świec niklowych, zwłaszcza w motocyklach, odstęp może wymagać regulacji. W takim przypadku mechanicy powinni zawsze używać szczelinomierza. Mechanicy nigdy nie powinni jednak zmieniać odstępu między elektrodami w świecach platynowych, irydowych lub TT, ponieważ spowoduje to uszkodzenie cienkich elektrod i unieważni gwarancję.

Jak często należy wymieniać świece zapłonowe?

Zasadniczo zalecany okres wymiany świec jest podawany przez producenta pojazdu (VM). Jednak podczas wymiany świec zapłonowych termin kolejnej wymiany może ulec zmianie, a silniki zasilane LPG/CNG skracają żywotność świecy. Zaleca się regularne sprawdzanie świec zapłonowych i ich wymianę, gdy świeca jest pokryta jakąś substancją, taką jak olej, paliwo lub nagar, lub element ceramiczny popękał w wyniku działania zbyt wysokiej temperatury.

Czy należy smarować gwint świecy zapłonowej?

Denso odradza stosowanie smarów do gwintów, ponieważ mogą one spowodować uszkodzenie świecy zapłonowej, a w konsekwencji poluzowanie świecy poprzez wibracje. Tylko w nielicznych, wyjątkowych przypadkach, takich jak wózki widłowe zasilane LPG, potrzebna jest niewielka ilość smaru – ale w takim przypadku świeca zapłonowa Denso będzie już wstępnie nasmarowana.

Czy świecę zapłonową z wieloma elektrodami masowymi można zastąpić świecą zapłonową z jedną elektrodą masową?

Niektórzy producenci silników i aut preferują świece z wieloma elektrodami masowymi, ze względu na wydłużoną żywotność dzięki dodatkowym elektrodom. Wydłużenie okresu wymiany świec zapłonowych bez użycia metali szlachetnych to bardzo opłacalne rozwiązanie.

 

Świece zapłonowe z wieloma elektrodami masowymi są projektowane z myślą o długiej żywotności, a nie wydajności, dlatego zastąpienie takiej świecy świecą niklową z pojedynczą elektrodą masową poprawi wydajność kosztem skrócenia żywotności.

 

Wymieniając wieloelektrodową świecę zapłonową na świecę irydową o długiej żywotności – taką jak Denso Iridium TT – zyskasz zarówno wydajność, jak i trwałość.

Czy podróbki świec zapłonowych są problemem?

Krótko mówiąc, tak. Zakupy internetowe i handel elektroniczny stały się tak popularne, że zarówno kierowcy, jak i mechanicy mają dostęp do globalnego rynku części samochodowych, na którym niestety często można natrafić na podrabiane części.

 

Należy pamiętać, że podrabiane części są produkowane z tanich materiałów o niskiej jakości i mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Dlatego Denso nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia spowodowane stosowaniem podróbek.

Jak uniknąć zakupu podrabianej części?

Po pierwsze, kupuj tylko od autoryzowanego dystrybutora. Internetowe sklepy, które oferują świetne produkty w niskich cenach? Jeśli oferta wygląda zbyt dobrze, by mogła być prawdziwa, prawdopodobnie mamy do czynienia z podróbką. Jak odróżnić część podrabianą od oryginalnej świecy zapłonowej Denso?

 

Choć może się to wydawać oczywiste, podróbkę najczęściej zdradza wygląd produktu. Oznaką nieoryginalnej części są proste rzeczy, takie jak np. logo zawierające błędy ortograficzne. Izolator oryginalnej świecy zapłonowej Denso powinien mieć jednolity kształt i biały kolor, a szerokość elektrody masowej powinna być stała.

 

Pod kątem rozbieżności powinieneś sprawdzić nie tylko samą część, ale także opakowanie, w którym otrzymasz część – może ono zdradzać, że nie jest to oryginalna część Denso. Świece zapłonowe Denso są produkowane w Japonii, Indonezji, Chinach i USA. Jeśli zakupiona świeca została wyprodukowana w innym kraju, oznacza to, że nie jest to oryginalny produkt Denso.

 

Kolejnym elementem do sprawdzenia jest kod kreskowy i kod produkcyjny. Produkty Denso są w pełni identyfikowalne w całym łańcuchu dostaw, dlatego świece zapłonowe z nowego, zamkniętego opakowania zawierającego 4 lub 10 świec powinny mieć ten sam kod produkcyjny. Niepasujące kody produkcyjne wskazują na nieoryginalne części. Zawsze je sprawdzaj, a jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się z lokalnym przedstawicielem Denso, który pomoże Ci rozwiać wątpliwości.

 

Wszystkie części Denso przechodzą rygorystyczny proces kontroli produkcji, dzięki czemu zawsze są najwyższej jakości. Porównanie zakupionych świec zapłonowych z ich oficjalną specyfikacją w katalogu Denso jest prostą i skuteczną metodą identyfikacji podróbek. Możesz przeprowadzić kilka kontroli:

 

  • Użyj szczelinomierza, aby zmierzyć odległość pomiędzy elektrodami. Prawidłowa odległość jest podana w specyfikacji Denso.
  • Użyj suwmiarki, aby zmierzyć średnicę części ceramicznej. Jeśli nie jest ona zgodna z oficjalną specyfikacją Denso, Twoja część jest nieoryginalna.
  • Możesz również ocenić kąt elektrody masowej. Niewłaściwy kąt będzie miał negatywny wpływ na iskrę.
  • Zmierz odstęp pomiędzy uszczelką a korpusem świecy zapłonowej, sprawdź długość gwintu świecy zapłonowej i samej świecy. Jeśli wartości są inne niż w specyfikacji Denso, Twoja część jest podróbką.

 

Dowiedz się więcej o świecach zapłonowych Denso.

 

Źródło: Denso

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).