Prawie trzy czwarte samochodów w Polsce to pojazdy mające 10 lat lub więcej. Na dodatek, spośród 22 milionów sprawdzonych pojazdów, ponad połowa była starsza niż 15 lat. To właśnie te zaawansowane wiekowo pojazdy miały na swoim koncie najwięcej niepokojących zdarzeń. Aż 75% wszystkich zbadanych samochodów miało w historii przynajmniej jedno zdarzenie zakwalifikowane jako m.in. wypadek, szkoda, import, manipulacja przebiegu lub wystrzelone poduszki powietrzne itp. W przypadku aut w wieku 10 lat lub starszych, prawdopodobieństwo to wzrastało jeszcze bardziej, osiągając poziom 85%.
Okazuje się, że więcej niż co trzeci samochód w Polsce (35%) brał udział w wypadku bądź zgłoszono dla niego szkodę. Co ciekawe, w tym zakresie prym wiodły pojazdy z kategorii wiekowej od 4 do 9 lat. Zatem optymizmem nie napawa fakt, że po polskich drogach porusza się około 8 milionów samochodów często po poważnych przejściach. Taka sytuacja stanowi ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Najwięcej z tych pojazdów, bo aż 11%, to auta marki Volkswagen, a następnie Opel (9%), Ford (8%) i Toyota (7%), co odzwierciedla również strukturę pojazdów różnych producentów na polskim rynku samochodów używanych.
W Polsce około 60% samochodów używanych pochodzi importu. Niestety, większość z nich jest w złym stanie technicznym lub posiada historię powypadkową lub wcześniejsze szkody. Aż 50% wszystkich sprowadzonych pojazdów to auta z grupy wiekowej 4-9 lat. Najpopularniejszą marką importowaną jest Volkswagen (15%), następnie Opel (11%), Audi (8%) i Ford (7%).
Oceniając stan samochodów używanych w Polsce, można dojść do niepokojących wniosków. Spora część aut poruszających się po polskich drogach to pojazdy relatywnie stare i znajdujące się w złym stanie technicznym. Jednak zakup samochodu używanego w Polsce praktycznie z każdej grupy wiekowej może wiązać się ze sporym ryzykiem. Dlatego sprawdzenie historii auta wydaje się działaniem niezbędnym. W ten sposób znacznie łatwiej jest określić prawdziwą wartość pojazdu oraz zminimalizować ryzyko kupna samochodu uszkodzonego lub powypadkowego lub niosącego ze sobą inne istotne dla nowego nabywcy ryzyka.
Dane przedstawione powyżej nie są kompletnym zestawieniem dotyczącym stanu samochodów używanych w Polsce. Wszystkie informacje zostały zebrane ze źródeł bezpośrednio dostępnych dla CARFAX, jednakże rzeczywiste statystyki mogą się różnić.
Źródło: CARFAX