Hałas to poziom dźwięku skutkujący nieprzyjemnymi i uciążliwymi wrażeniami słuchowymi. Główną zasadą towarzyszącą powstawaniu hałasu są drgania, dlatego im bardziej źródło narażone jest na drgania, tym więcej generuje hałasu. Głośność opon to jeden z elementów wpływających na komfort jazdy samochodem. Jednak nie wszyscy wiedzą, że istnieją metody, które pozwalają obniżyć ten hałas we własnym zakresie.
Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o 3 dB głośniejsze i o 4 metry wydłużają drogę hamowania.
przedstawiciel marki Yokohama w Polsce - Artur PosłusznyHałas wydawany przez ogumienie spowodowany jest przede wszystkim tarciem oraz częstotliwością drgań opony, a także znajdującego się w niej powietrza.
Dodatkowo na poziom dźwięków wydawanych przez oponę w trakcie jazdy mają wpływ też takie czynniki, jak: stan nawierzchni, budowa bieżnika i zbyt niskie ciśnienie w oponie, o które kierujący powinien zadbać we własnym zakresie.
- Artur Posłuszny
Elementami nawierzchni wpływającymi na zwiększenie poziomu hałasu są nierówności i dziury w jezdni. Nie bez znaczenia jest też materiał, z którego jest wykonana droga, a także pogoda. Na hałas bezpośrednio przekłada się też budowa bieżnika i uderzanie jego klocków podczas styku z nawierzchnią. Zróżnicowane wzory lameli, poprzeczne rowki w trakcie stykania się z nawierzchnią wydają różne dźwięki.
Nie bez znaczenia na dźwięk jest też sprężanie powietrza w rowkach bieżnika oraz hałas generowany przez powietrze opływające oponę. Poziom głośności, jaki odczuwają kierowca i pasażerowie wewnątrz auta, zależy także od wygłuszenia samego auta. Ważna jest także jakość opon – im niższa, tym opony są głośniejsze – zarówno w przypadku opon zimowych, jak i letnich.
Podstawową czynnością, którą powinniśmy wykonać w celu obniżenia hałasu, jest sprawdzenie ciśnienia w oponach. Trzeba pamiętać, że jego spadek o 0,5 bar przekłada się na wyższy o 3 dB hałas emitowany przez oponę. Prawidłową wartość ciśnienia opon podaje producent samochodu, a można ją odnaleźć w instrukcji obsługi lub naklejkach na słupku środkowym auta po otwarciu drzwi kierowcy. Dodatkowo warto zaznaczyć, że odpowiednie ciśnienie zapewnia bezpieczeństwo, ponieważ skraca drogę hamowania i poprawia przyczepność.
Częstym czynnikiem powodującym hałas opon są uszkodzenia, dlatego warto systematycznie kontrolować stan ogumienia. Głośniejsze dźwięki słychać np. przy ząbkowaniu opon, czyli nierównomiernym zużyciu bieżnika (szybsze starcie środka).
W Europie istnieją przepisy dotyczące emisji hałasu, a informacja o hałasie emitowanym przez oponę znajduje się na jej etykiecie[1].
Dostosowując swoje opony do tych przepisów, Yokohama tak projektuje profil opony i wzór bieżnika, aby uzyskać bardziej jednolity nacisk na nawierzchnię, co przyczynia się do obniżenia emisji hałasu.
- Artur Posłuszny
Rozważając zakup opon również pod względem ich głośności, powinniśmy sprawdzić dane na etykiecie. Od 1 maja 2021 r. parametr poziomu hałasu oznaczany jest tu przez liczbę decybeli i litery A, B lub C. Najcichsze ogumienie ma klasę A, najgłośniejsze C. Różnica wynosi pozornie niewiele, dokładnie 3 dB (A), ale w praktyce jest ona mocno odczuwalna.
Co ważne, poziom hałasu jest mierzony przy prędkości 80 km/h przy wyłączonym silniku. W przypadku opon wprowadzonych na rynek przed 1 maja 2021 r. obowiązują dotychczasowe regulacje i oznaczenia. Zgodnie z nimi poziomu hałasu oznaczany jest przez liczbę fal. Najcichsze ogumienie ma jedną falę, najgłośniejsze trzy. Trzeba też zaznaczyć, że nie zawsze poziom z oznaczeń przekłada się na rzeczywiste odczucia kierowców.
[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/740 z dnia 25 maja 2020 r. w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych parametrów, zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1369 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1222/2009.
Źródło: Yokohama