Zakończony w październiku sezon Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2022 składał się z ośmiu rund i okazał się wyjątkowy pod względem zgromadzonej widowni: aż 100 000 kibiców wypełniło w lipcu tor Nürburgring w Niemczech, a ekscytujące wyścigi we francuskim Le Mans obejrzało 70 000 widzów. Do wyścigu stanęło 24 kierowców reprezentujących cztery zespoły producentów pojazdów. Po swój czwarty tytuł w rywalizacji Goodyear FIA ETRC sięgnął Norbert Kiss, jeden z najlepszych węgierskich kierowców wyścigowych w historii, z dużym dorobkiem na torze – w FIA ETRC uznawany za najszybszego kierowcy swojego pokolenia. Z kolei Puchar Promotora Goodyear FIA ETRC trafił w ręce młodego francuskiego kierowcy Teo Calvet, uznawanego za wschodzącą gwiazdę wyścigów pojazdów ciężarowych, który przez cały sezon konsekwentnie pracował nad osiągnięciem tego upragnionego trofeum.
Z naszego punktu widzenia istnieje wiele podobieństw między pracą, którą wkładamy w tworzenie najlepszej opony wyścigowej do samochodów ciężarowych, a projektowaniem opon, które zapewniają korzyści operatorom flot w całej Europie. Oba te światy dążą do maksymalizacji wyników i wydobycia z pojazdów jak największej wydajności i sprawności – powiedział Maciej Szymański, dyrektor marketingu Goodyear ds. opon użytkowych w Europie.
Opony wyścigowe są zbudowane na podobnej osnowie co opony do codziennej jazdy, natomiast bieżnik i mieszanka gumowa zostały w nich zmodyfikowane, aby zapewnić przyczepność na mokrych i suchych nawierzchniach oraz pomóc w rozpraszaniu ciepła wytwarzanego przez ważące 5,3 tony ciężarówki rozpędzające się do prędkości ponad 160 km/h.
Działalność na torze daje nam istotną przewagę w badaniach i opracowywaniu nowych specyfikacji opon do pojazdów ciężarowych. Korzystanie z doświadczeń wyniesionych z wyścigów Goodyear FIA ETRC pozwala nam pracować nad lepszym produktem zarówno na tor, jak i na drogę – podsumował Davide Califano, szef działu marketingu marek i produktów użytkowych Goodyear w Europie.
FIA ETRC dąży do tego, aby stać się wiodącą platformą dla zrównoważonych technologii w branży przewozów drogowych, a jednocześnie uczynić wyścigi pojazdów ciężarowych istotnym poligonem badawczo-rozwojowym dla producentów. Dlatego Goodyear zamierza nadal ściśle współpracować z ETRA (Europejskim Stowarzyszeniem Wyścigów Pojazdów Ciężarowych) i FIA, aby wprowadzić nowe technologie i innowacje w nadchodzących latach, które przyczynią się do dalszego zrównoważonego rozwoju. Dzięki temu mistrzostwa pozostaną konkurencyjne, ekscytujące i zarazem przyjazne dla środowiska.
Już od 2021 roku wyścigowe pojazdy ciężarowe są napędzane w pełni ekologicznym biodieslem HVO, a opony wyścigowe Goodyeara są poddawane procesowi bieżnikowania, który wydłuża ich żywotność. W identycznej formie ta usługa jest dostępna dla flot transportowych w całej Europie.
Organizatorzy mistrzostw zobowiązali się do osiągnięcia zerowej emisji netto najpóźniej do 2038 roku, co jest zgodne z celem określonym w Porozumieniu Paryskim. W transporcie opony odgrywają kluczową rolę w obniżaniu ogólnego poziomu emisji dzięki technologii zmniejszającej opory toczenia oraz metodom produkcji przyjaznym dla środowiska.
Goodyear i ETRC mają ten sam cel, którym jest promowanie bardziej zrównoważonych rozwiązań w branży transportu drogowego” – mówi Georg Fuchs, dyrektor zarządzający ETRA. „Seria ETRC stanowi doskonałe laboratorium testowe dla innowacji, w ciągu ostatnich kilku lat już dostarczyliśmy cennych wniosków dla Goodyeara i prac rozwojowych związanych z ruchem drogowym. Wprowadzenie programu bieżnikowania to kolejny krok w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości. Jesteśmy dumni, że opony drogowe Goodyeara będą miały w sobie odrobinę DNA ciężarówek wyścigowych – dodał G. Fuchs.
Źródło: Goodyear