Pojazd AVA umożliwia precyzyjne monitorowanie właściwości przyczepności opon podczas manewrów hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Eksperci Continental ds. testowania opon mogą przeprowadzać testy niezależnie od specyfiki pojazdu. Dzięki temu Continental dysponuje jedną z najbardziej zaawansowanych i precyzyjnych metod badania hamowania opon na świecie.
Ten nowoczesny pojazd testowy jest używany w należącym do firmy centrum testowym Contidrom w pobliżu Hanoweru w Niemczech. Na 75-metrowym torze testowym przeprowadzane są testy hamowania na różnych nawierzchniach. W klimatyzowanej części hali testowej znajduje się do pięciu nawierzchni, które można wymieniać hydraulicznie. W niezależnym od pogody obiekcie można wykonać do 100.000 prób hamowania rocznie na suchej, mokrej, a nawet oblodzonej drodze. System jest zintegrowany z halą o długości 350 metrów i szerokości do 30 metrów.
Jak wyglądają takie testy? AVA jest rozpędzana do prędkości 65 km/h za pomocą elektromagnetycznego napędu liniowego. Następnie przeprowadza się kilka w pełni zautomatyzowanych prób hamowania. Układ napędowy AVA wyposażony jest w dwie osie napędzane elektrycznie. Wysoki maksymalny moment obrotowy zapewnia utrzymanie stałej prędkości, podczas gdy opony testowe na trzeciej osi mogą być poddawane hamowaniu.
Zintegrowany układ hamulcowy AVA jest wyposażony w technologię Brake-by-Wire firmy Continental. W przeciwieństwie do konwencjonalnych hydraulicznych systemów hamulcowych, sygnał hamowania jest przekazywany elektronicznie. Dzięki temu reakcja hamulców jest bardzo szybka i precyzyjna, co jest niezbędne do dokładnego testowania i pomiarów.
AVA określa jakie siły mają oddziaływać na oponę w różnych fazach poślizgu. To tzw. krzywe poślizgu µ, które możemy precyzyjnie odtwarzać. Dzięki najnowocześniejszej technologii pomiarowej mierzymy wszystkie siły, które działają między oponą, a powierzchnią drogi podczas hamowania. Możemy jeszcze dokładniej porównać nasze opony i różne kompozycje mieszanki i zoptymalizować je pod kątem specjalnych zastosowań – wyjaśnia Meletis Xigakis, który jest odpowiedzialny za globalne testy opon w firmie Continental.
W sumie nowe modele opon Continental pokonują rocznie równowartość 25 milionów kilometrów na torach testowych, czyli 625 razy objeżdżają dookoła cały świat. Wraz z firmowymi torami testowymi w Uvalde w Teksasie (USA) i w Arvidsjaur w Szwecji, Contidrom w Jeversen, niedaleko Hanoweru w Niemczech, jest jednym z najnowocześniejszych centrów testowych na świecie. Został otwarty w 1967 roku i od tego czasu jest stale modernizowany, aby sprostać rosnącym wymaganiom dotyczącym testów opon.
Na powierzchni 160 hektarów ośrodek Contidrom oferuje wiele opcji testowania opon. Na dziesięciokilometrowym torze z dużą różnorodnością częściowo pokrytych wodą nawierzchni oraz na legendarnym torze z zakrętami, gdzie osiąga się prędkości przekraczające 250 km/h. Ponadto istnieją również tory do testowania elementów podwozia. W 2022 roku na Contidromie ma zostać oddany do użytku innowacyjny symulator dynamicznej jazdy, który może obliczyć dokładne parametry dynamiczne opon i uczestniczącego w testach pojazdu. Zapewnić ma to profesjonalnym kierowcom testowym Continental dokładnie takie same odczucia z jazdy, jak w przypadku testów opon na torze testowym.
Źródło: Continental
Zdjęcia: Volker Warning/Blue Studios GmbH