Celem współpracy Continental Engineering Services (CES) i Siemens Mobility jest zelektryfikowanie kluczowych odcinków sieci autostradowej systemem linii napowietrznych, a tym samym znaczne ograniczenie emisji CO2 z pojazdów ciężarowych, zgodnie z rozporządzeniem UE 2019/1242. Nowe partnerstwo łączy doświadczenie dwóch światów technologii: Siemens Mobility jest specjalistą w dziedzinie elektryfikacji kolei, a Continental Engineering Services jest dostawcą usług w zakresie rozwoju i produkcji zaawansowanych technologii motoryzacyjnych.
Obie firmy łączą teraz swoje doświadczenie, aby szybko osiągnąć masową produkcję kolektorów prądu, udostępniając je tym samym do powszechnego użytku w Europie. Technologia eHighway zaopatruje w prąd ciężarówki z napędem elektrycznym (np. ciężarówki hybrydowe, na ogniwa paliwowe lub elektryczne na baterie) na intensywnie uczęszczanych odcinkach autostrad za pomocą kabla napowietrznego. Ciężarówki mogą jeździć całkowicie elektrycznie, jednocześnie ładując akumulatory bez zużywania paliwa.
Przenosimy zasadę elektryfikacji kolei na drogi. Obecne kolektory zostaną opracowane i wyprodukowane zgodnie ze standardami motoryzacyjnymi. Partnerstwo pomiędzy Continental Engineering Services i Siemens Mobility to duży krok w kierunku neutralnego dla klimatu transportu towarowego.
dyrektor zarządzający CES - dr Christoph Falk-Gierlinger
Technologia eHighway opracowana przez firmę Siemens Mobility jest już gotowa do użycia. Teraz to tylko kwestia opracowania odbieraków prądu, zwłaszcza do pojazdów ciężarowych, aby mogły być one oferowane producentom pojazdów użytkowych w opłacalny sposób i w dowolnej liczbie sztuk.
Drogowy transport towarów odgrywa kluczową rolę w walce ze zmianami klimatu. W Niemczech powoduje jedną trzecią emisji CO2 w sektorze transportu. Producenci ciężarówek realizują różne koncepcje redukcji. Dzięki eHighway firma Siemens Mobility stworzyła już gotową do użycia technologię dla energooszczędnego, opłacalnego i bezemisyjnego ruchu ciężarówek, którą można łączyć z innymi napędami. To może stać się podstawą ochrony środowiska w drogowym transporcie rzeczy.
dyrektor generalny Siemens Mobility - Michael PeterKluczem do eHighway jest to, że nie wszystkie kilometry autostrad muszą być zelektryfikowane. „Narodowa platforma na rzecz przyszłości mobilności”, innowacyjna inicjatywa Federalnego Ministerstwa Transportu w Niemczech, zaleca wyposażenie 4 000 km autostrad w technologię napowietrznych kabli do 2030 r. Wynika to z tego, że około dwie trzecie zużycia paliwa na długich trasach ruchu ciężarówek na niemieckich autostradach odbywa się na najczęściej używanych 4000 km z 13 000-kilometrowej sieci.
Poprzez elektryfikację sieci bazowej i dostarczanie energii elektrycznej do jeżdżących tam ciężarówek z napędami elektrycznymi (np. akumulatorowy, hybrydowy, wodorowy) można osiągnąć ogromny i szybki wkład w ochronę klimatu. Rozwiązanie z energią elektryczną z linii napowietrznej odpowiada zasadzie kolei, w której tylko około 60% sieci kolejowej jest wyposażone w kable napowietrzne. Są to jednak odcinki kluczowe, co oznacza, że ponad 90% ruchu kolejowego w Niemczech toczy się po szynach z energią elektryczną z linii napowietrznej. Według badania przeprowadzonego przez Federalne Ministerstwo Transportu, elektryfikacja niemieckiego transportu drogowego w sieci bazowej o długości 4000 km może zmniejszyć emisje CO2 o 10 do 12 milionów ton rocznie, jeśli energia elektryczna jest pozyskiwana ze źródeł odnawialnych.
W Niemczech eHighway firmy Siemens Mobility jest obecnie testowany w trzech testach publicznych: Na autostradzie międzylandowej A5 w Hesji między skrzyżowaniami w Zeppelinheim/Cargo City Süd na lotnisku we Frankfurcie i Darmstadt/Weiterstadt, na A1 w Szlezwiku-Holsztynie między Węzłem Reinfeld i skrzyżowaniem w Lubece oraz na drodze federalnej B462 w Badenii-Wirtembergii między Kuppenheim i Gaggenau. CES i Siemens Mobility dążą do udostępnienia systemu linii napowietrznej dla ciężarówek w całej Europie. Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej wspiera skalowanie linii napowietrznych dla transportu dalekobieżnego w klastrach innowacji i zamierza wdrożyć duże instalacje pilotażowe do 2023 roku.
Źródło: Continental