Począwszy od tego roku, Continental ma możliwość produkcji opon w sposób neutralny pod względem emisji CO2 w swojej fabryce w Lousado, w Portugalii. Dzięki zasilaniu kotła wyłącznie energią elektryczną, producent oponiarski osiągnął znaczący postęp w kierunku realizacji swojego celu, jakim jest całkowicie neutralna pod względem emisji CO2 produkcja opon. Wdrożenie energii słonecznej oraz odnawialnej energii elektrycznej z sieci energetycznej do wytwarzania pary umożliwiło zastąpienie dotychczasowego źródła energii, jakim był gaz ziemny. W przemyśle oponiarskim duża ilość energii jest wykorzystywana do wytwarzania pary, niezbędnej do procesu wulkanizacji surowej gumy, przekształcając ją w elastyczną i sprężystą oponę. Fabryka w Lousado, mająca roczną zdolność produkcyjną sięgającą 18 milionów opon, stanowi imponujący zakład. Continental planuje, aby do 2040 roku produkcja we wszystkich swoich fabrykach opon była całkowicie neutralna pod względem emisji CO2.
„W Lousado pokazujemy, że nawet bardzo duże fabryki opon mogą osiągnąć produkcję neutralną pod względem emisji CO2. W tym celu kluczowa jest dostępność odnawialnych źródeł energii po konkurencyjnych cenach. Przygotowujemy wszystkie nasze zakłady tak, aby mogły wykorzystywać jak najwięcej energii odnawialnej. Uruchomienie elektrycznego kotła parowego w Lousado jest początkiem nowej, ekscytującej drogi” – wyjaśnia dr Bernhard Trilken, Head of Manufacturing and Logistics w Continental Opony.
Nowy parowy kocioł elektryczny wykorzystuje energię słoneczną i inne ekologiczne źródła energii bez żadnych strat. Woda jest pompowana z dolnej części kotła do górnej, gdzie jest rozpylana na elektrody. Prąd elektryczny przepływa przez strumienie wody, generując ciepło aż do momentu jej odparowania.
Poza nowym elektrycznym kotłem parowym, firma zamierza nadal oferować tradycyjny kocioł gazowy. Dzięki temu Continental ma być w stanie dostosować się do zmian dostępności energii odnawialnej oraz innych czynników środowiskowych w sposób elastyczny.
„Nasz zakład w Lousado korzysta z faktu, że w Portugalii słońce świeci często. Umożliwia to osiągnięcie w pełni zelektryfikowanego i neutralnego pod względem emisji CO2 procesu produkcji opon, gdy tylko jest to możliwe. Wszystkie fabryki opon Continental intensywnie pracują nad tym, aby produkcja była coraz bardziej zrównoważona i energooszczędna. Każdy z nas musi radzić sobie ze zróżnicowanymi czynnikami, takimi jak warunki pogodowe czy dostępność odnawialnych źródeł energii” – mówi Pedro Carreira, szef zakładu Continental Opony w Lousado.
W Lousado promienie słońca świecą przez średnio siedem godzin dziennie, podczas gdy zima skraca ten czas do czterech godzin. Dla porównania, w Berlinie zimą słońce świeci zaledwie przez 1,8 godziny każdego dnia.
Dzięki długoletnim wysiłkom, Continental znalazł się w czołówce w branży pod względem efektywnego zużycia energii na tonę metryczną wyprodukowanych opon. Według analizy porównawczej z wiodącymi producentami opon na świecie, firma osiągnęła ten wynik, co potwierdza raport Tire Industry Project Światowej Rady Biznesu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. W samym tylko 2023 roku, dział opon Continental zdołał zmniejszyć zużycie energii o około 150 gigawatogodzin poprzez przeprowadzenie 160 projektów energooszczędnych, takich jak izolacja termiczna. Ta oszczędność odpowiada średniej rocznej konsumpcji energii elektrycznej 12 500 domów jednorodzinnych.
Continental ma ambitny plan do roku 2030 polegający na zredukowaniu zużycia energii o 20% w porównaniu do roku 2018. Firma zamierza uzyskać neutralność klimatyczną w procesie produkcyjnym najpóźniej do roku 2040. Od końca 2020 roku wszystkie lokalizacje firmy na całym świecie korzystają z energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł, co zostało potwierdzone przez gwarancje pochodzenia zgodnie z kryteriami globalnej inicjatywy RE100.
Poza serią UltraContact NXT, w fabryce w Lousado produkowane są również inne opony przeznaczone do samochodów osobowych, maszyn rolniczych i pojazdów terenowych. Continental, z ponad 30-letnim doświadczeniem w Portugalii, pielęgnuje swoje tradycje i aktywnie angażuje się w rozwój innowacji zarówno w produkcji opon, jak i technologii motoryzacyjnej.
Źródło: Continental
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?